Download de presentatie
1
Marketing Hoofdstuk 9 product
2
Ik wil een nieuwe mobiel…
3
HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN ASSORTIMENT;
De 3 assortimentsniveaus kunnen benoemen Kunnen benoemen welke assortimentsdimensies er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden Kunnen benoemen welke assortimentsstrategieën er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden
4
Assortimentsniveaus Productniveau; afzonderlijke producten
Productgroep; verzameling producten nauw aan elkaar verwant als het gaat om voorzien in dezelfde behoefte consument Assortiment; alle productgroepen samen
5
Assortimentniveaus Een voorbeeld Productniveau; iphone
Productgroep; alle smartphones, alle andere mobiele telefoons Assortiment; alle mobiels, headsets, opladers
6
Assortimentdimensies
Vier begrippen die dimensie van assortiment aangeven Breedte Diepte Lengte Consistentie
7
Assortimentdimensies
BREEDTE Hoe meer productgroepen hoe breder het assortiment DIEPTE Hoe meer producten binnen een productgroep hoe dieper het assortiment
8
Assortimentdimensies
LENGTE Het totaal aantal producten waaruit een assortiment is opgebouwd (voorraad) CONSISTENTIE De mate van samenhang tussen de in het assortiment gevoerde producten
9
Opdracht assortimentsdimensies
Wat Geef voorbeeld van bedrijf met breed assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met diep assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met consistent assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met niet consistent assortiment Hoe Met je buurman/vrouw Tijd 3 minuten Resultaat Klassikaal besproken Hulp geen
10
Assortimentsbeslissingen
Regelmatige analyse van assortiment Aan de hand van criteria Assortimentssanering; product wordt uit assortiment gehaald
11
Assortimentstrategieën
Trading up Trading down Up-grading Downtrading
12
Assortimentstrategieën
Trading up: een of meer hogergeprijsde producten aan assortiment toegevoegd met hogere kwaliteit Assortiment wordt dieper Image totale assortiment opvijzelen Trading down; een of meer lagergeprijsde producten van een mindere kwaliteit aan assortiment toegevoegd Goedkoper image Risico; kannibalisatie
13
Assortimentstrategieën
Up-grading; EN meer producten aan assortiment toevoegen EN service- of kwaliteitsniveau van de totale winkel verhogen Downtrading Grondstoffen van mindere kwaliteit worden gebruikt
14
Opdracht assortimentsstrategieën
Wat Geef voorbeeld van trading up Geef voorbeeld van trading down Geef voorbeeld van up-grading Geef voorbeeld van downgrading Hoe Met je buurman/vrouw Tijd 3 minuten Resultaat Klassikaal besproken Hulp geen
15
Trading up
16
Trading down
17
HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN MERK PRODUCTLEVENSCYCLUS
De functies van het merk kunnen benoemen De verschillende soorten merken kunnen benoemen PRODUCTLEVENSCYCLUS De 4 fasen kunnen benoemen Per fase kunnen aangeven wat er gebeurt Per fase kunnen aangeven welke P’s van de marketingmix een rol spelen
18
MERK MERKNAAM & BEELDMERK
19
MERK Voordelen of functies van een merk Het geeft herkomst product aan
Het onderscheid het product van concurrerende producten Het heeft een bepaald image Consumenten zijn erg merktrouw en hebben vaak bepaalde merkvoorkeur Het garandeert kwaliteit Het biedt wettelijke bescherming als het merk is geregistreerd
20
MERKKEUZE Familie- of paraplumerk (Philips)
Individueel merk (Nestlé; Nesquick en Smarties) Detailhandelsmerk (AH) A-, B- en C-merk
21
Producten komen en gaan….
22
PRODUCTLEVENSCYCLUS INTRODUCTIEFASE Verkoop groeit langzaam
Hoge introductiekosten Meestal verlies Product is weinig bekend Kinderziektes MARKETINGMIX Product promotie
23
PRODUCTLEVENSCYCLUS GROEIFASE Omzet groeit sterk Product is bekend
Herhalingsaankopen Kinderziektes overwonnen Voor het eerst winst gemaakt Concurrenten treden toe MARKETING MIX Promotie distributie
24
PRODUCTLEVENSCYCLUS VOLWASSENHEIDSFASE
Meer concurrenten (goedkope imitatie) Groei neemt af Maximale penetratiegraad is bereikt Winst op maximum MARKETINGMIX Distributie prijs
25
PRODUCTLEVENSCYCLUS EINDFASE Afzet gaat dalen Geen nieuwe kopers meer
Komst nieuwe productgroepen door technische ontwikkelingen Wijzigingen in smaak of model Goedkopere producten uit buitenland Geen nieuwe kopers meer Minder herhalingsaankopen MARKETINGMIX Product prijs
26
PRODUCTLEVENSCYCLUS
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.