De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing Hoofdstuk 9 product.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Hoofdstuk 9 product."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing Hoofdstuk 9 product

2 Ik wil een nieuwe mobiel…

3 HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN ASSORTIMENT;
De 3 assortimentsniveaus kunnen benoemen Kunnen benoemen welke assortimentsdimensies er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden Kunnen benoemen welke assortimentsstrategieën er zijn en kunnen uitleggen wat ze inhouden

4 Assortimentsniveaus Productniveau; afzonderlijke producten
Productgroep; verzameling producten nauw aan elkaar verwant als het gaat om voorzien in dezelfde behoefte consument Assortiment; alle productgroepen samen

5 Assortimentniveaus Een voorbeeld Productniveau; iphone
Productgroep; alle smartphones, alle andere mobiele telefoons Assortiment; alle mobiels, headsets, opladers

6 Assortimentdimensies
Vier begrippen die dimensie van assortiment aangeven Breedte Diepte Lengte Consistentie

7 Assortimentdimensies
BREEDTE Hoe meer productgroepen hoe breder het assortiment DIEPTE Hoe meer producten binnen een productgroep hoe dieper het assortiment

8 Assortimentdimensies
LENGTE Het totaal aantal producten waaruit een assortiment is opgebouwd (voorraad) CONSISTENTIE De mate van samenhang tussen de in het assortiment gevoerde producten

9 Opdracht assortimentsdimensies
Wat Geef voorbeeld van bedrijf met breed assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met diep assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met consistent assortiment Geef voorbeeld van bedrijf met niet consistent assortiment Hoe Met je buurman/vrouw Tijd 3 minuten Resultaat Klassikaal besproken Hulp geen

10 Assortimentsbeslissingen
Regelmatige analyse van assortiment Aan de hand van criteria Assortimentssanering; product wordt uit assortiment gehaald

11 Assortimentstrategieën
Trading up Trading down Up-grading Downtrading

12 Assortimentstrategieën
Trading up: een of meer hogergeprijsde producten aan assortiment toegevoegd met hogere kwaliteit Assortiment wordt dieper Image totale assortiment opvijzelen Trading down; een of meer lagergeprijsde producten van een mindere kwaliteit aan assortiment toegevoegd Goedkoper image Risico; kannibalisatie

13 Assortimentstrategieën
Up-grading; EN meer producten aan assortiment toevoegen EN service- of kwaliteitsniveau van de totale winkel verhogen Downtrading Grondstoffen van mindere kwaliteit worden gebruikt

14 Opdracht assortimentsstrategieën
Wat Geef voorbeeld van trading up Geef voorbeeld van trading down Geef voorbeeld van up-grading Geef voorbeeld van downgrading Hoe Met je buurman/vrouw Tijd 3 minuten Resultaat Klassikaal besproken Hulp geen

15 Trading up

16 Trading down

17 HOOFDSTUK 9 PRODUCT LESDOELEN MERK PRODUCTLEVENSCYCLUS
De functies van het merk kunnen benoemen De verschillende soorten merken kunnen benoemen PRODUCTLEVENSCYCLUS De 4 fasen kunnen benoemen Per fase kunnen aangeven wat er gebeurt Per fase kunnen aangeven welke P’s van de marketingmix een rol spelen

18 MERK MERKNAAM & BEELDMERK

19 MERK Voordelen of functies van een merk Het geeft herkomst product aan
Het onderscheid het product van concurrerende producten Het heeft een bepaald image Consumenten zijn erg merktrouw en hebben vaak bepaalde merkvoorkeur Het garandeert kwaliteit Het biedt wettelijke bescherming als het merk is geregistreerd

20 MERKKEUZE Familie- of paraplumerk (Philips)
Individueel merk (Nestlé; Nesquick en Smarties) Detailhandelsmerk (AH) A-, B- en C-merk

21 Producten komen en gaan….

22 PRODUCTLEVENSCYCLUS INTRODUCTIEFASE Verkoop groeit langzaam
Hoge introductiekosten Meestal verlies Product is weinig bekend Kinderziektes MARKETINGMIX Product promotie

23 PRODUCTLEVENSCYCLUS GROEIFASE Omzet groeit sterk Product is bekend
Herhalingsaankopen Kinderziektes overwonnen Voor het eerst winst gemaakt Concurrenten treden toe MARKETING MIX Promotie distributie

24 PRODUCTLEVENSCYCLUS VOLWASSENHEIDSFASE
Meer concurrenten (goedkope imitatie) Groei neemt af Maximale penetratiegraad is bereikt Winst op maximum MARKETINGMIX Distributie prijs

25 PRODUCTLEVENSCYCLUS EINDFASE Afzet gaat dalen Geen nieuwe kopers meer
Komst nieuwe productgroepen door technische ontwikkelingen Wijzigingen in smaak of model Goedkopere producten uit buitenland Geen nieuwe kopers meer Minder herhalingsaankopen MARKETINGMIX Product prijs

26 PRODUCTLEVENSCYCLUS


Download ppt "Marketing Hoofdstuk 9 product."

Verwante presentaties


Ads door Google