Download de presentatie
GepubliceerdSterre Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Morele ontwikkeling en opvoeding
Van Ilona Duivenvoorde 2e jaars mens en technologie Bron: Kohlberg, Lickona, lodewijks
2
Inhoud Morele ontwikkeling Stadia in de morele ontwikkeling (Kolhberg)
De tien bouwstenen (Lickona) Begeleiding (Lodewijks)
3
Ontwikkeling van waarden en normen
Ingeprent Eigen maken (Verinnerlijkt) Geweten (uber ich)
4
Stadia in de morele ontwikkeling
Preconventioneel stadium Conventioneel stadium Postconventioneel stadium
5
Preconventioneel stadium
0 – 10 a 12 jaar Gewenst gedrag beloond, ongewenst gedrag gestraft Overweegt dingen op de reactie van opvoeder
6
Conventioneel stadium
10 – 18 jaar Goedkeuring van de omgeving Ontwikkeling van het geweten
7
Postconventioneel stadium
Vanaf 18 jaar Na leven van eigen gemaakte waarden en normen Zelfstandig beslissen wanneer je er norm overtreed door een andere waarden
8
Tien bouwstenen van Lickona
Moreel gedrag is respect Ontwikkeling loopt in fases Respecteer elkaar, verwacht respect Goede voorbeeld Uitleg Leren nadenken Verantwoordelijkheden Evenwicht Liefde, zelfrespect bevordering
9
1. Moreel gedrag betekend respect
Waarde die je mee wilt geven Respect is het kernwoord
10
De morele ontwikkeling verloopt in fasen
Andere opvattingen over wat goed en kwaad is Denken op een eigen manier Fase o egocentrisch denken (0-4 jaar) Fase 1 gehoorzaamheid (4-6 jaar) Fase 2 voort wat hoort wat (6-10 jaar) Fase 3 goede relatie met andere (10-12 jaar) Fase 4 verantwoordelijkheid (12-16 jaar) Fase 5 principieel geweten (16-18 jaar)
11
3. Respecteer kinderen en verwacht respect terug
Het begint bij jezelf. Voor ogen houden dat een kind een mens is Eerlijk met ze omgaan Aanpassen aan het niveau van het kind Uileg geven Gevoel geven dat hun mening telt Respect voor jouw bij brengen
12
4. Geef het goede voorbeeld
13
5. Leg uit wat je bedoelt
14
6. Leer kinderen nadenken
‘hoe zou jij dat vinden als iemand dat bij jouw zou doen?’
15
7. Geef echte verantwoordelijkheden
Samen de tafel te dekken Een ander kind te laten helpen Hoe gaan we met elkaar om?
16
8. Zorg voor evenwicht tussen zelfstandigheid en controle
Een kind heeft nodig: Zelf dingen uitzoeken Oplossingen voor problemen te bedenken Verantwoordelijkheden dragen Vrijheid om te experimenteren Controle Leiding Duidelijke grenzen Regels
17
9. Geef kinderen liefde en help hen zelfrespect te ontwikkelen
18
10. Bevorder de morele ontwikkeling en daarmee een gelukkiger gezinsleven
Praat over problemen en conflicten met gevoel Sfeer in de groep gezamenlijke verantwoordelijkheid
19
Begeleiding Lodewijks
Belangrijker waarde hooghouden voor de opvoeders Respect Liefde Geduld Geestkracht Rust Orde Zelfinzicht Innerlijke rust bescheidenheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.