Download de presentatie
GepubliceerdCamiel Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Vrijwilligers aantrekken Bouwstenen voor vrijwilligerswerk
Provincie West-Vlaanderen Steunpunt vrijwilligerswerk 13 oktober 2014 Brugge
2
De hogere wiskunde Vlaamse V.W. X uur/week ________ = uur/week binnen Vl inwoners Vl. Gewest = 1u. per week/inwoner
3
Anderzijds 70.000
4
De markt
5
Aantrekkingskracht voor vrijwilligers
Marktwaarde verkoper etalage product
6
Werken met vrijwilligers anno 2014
Een optimale ondersteuning van de vrijwilliger; een vrijwilligersbeleid. Werken aan de permanente motivatie van de vrijwilliger anno 2014. Vrijwilligers situationeel (durven) leiden.
7
De vrijwilliger anno 2014 ?
8
kritisch het koud buffet engagement
Versplinterd kortdurend bewuste keuze win-win niet zuilgebonden afgebakend eerder vrijwilliger dan bestuurder niet meer rond de kerktoren Individualistisch kritisch het koud buffet engagement
9
De hedendaagse vrijwilliger
Vrijwillige inzet is een biografisch project timmeren aan eigen weg vs. het “nest” als bepalende factor Specifiek engagement langdurig en integraal vs. beperkt en duidelijke afgebakend Combinatie inzet met persoonlijke return solidariteit vs solidair individualisme Nomadisch engagement meegaand vs kritisch en kieskeurig Pragmatische ingesteldheid idealisme vs tastbare/haalbare doeleinden
10
De trends Op Maat www.vrijwilligerswerkwerkt.be Flexibiliteit
Motivatie
11
Monolitische vw Plurale vw
12
50 70 30
14
Beschrijf de ideale vrijwilliger.
rekruteren Beschrijf de ideale vrijwilliger. Hoe trek je die ideale vrijwilliger aan?
15
rekruteren Welke taken kunnen vrijwilligers opnemen om de kwaliteit van onze dienstverlening te verhogen? Welke taken mogen vrijwilligers zeker (of voorlopig) niet opnemen? Welke competenties moeten vrijwilligers hebben?
16
Functieprofielen / competentieprofielen
17
Voor welke taken zoeken we iemand? Wie zoeken we?
rekruteren Voor welke taken zoeken we iemand? Wie zoeken we? Wordt er geselecteerd? - vaardigheden - attitude - kennis Waar vinden we de mensen die we zoeken? Op welke manier springen wij eruit? vorm & inhoud
19
Jef Staes https://www.youtube.com/watch?v=ts7v7fYUNDM
20
De types vrijwilliger De evenement vrijwilliger: deze kan je aanspreken voor een specifiek initiatief De taak vrijwilliger: deze kan op jaarbasis af en toe aangesproken worden om specifieke taken op te nemen De multi vrijwilliger: deze wordt geregeld aangesproken om diverse taken binnen de vereniging op te nemen De trekker: deze denkt mee na over de uitvoering en de invulling van de taken binnen de vereniging De bestuurder: voelt zich mee verantwoordelijk voor de vereniging
21
Evenement Taak Multi Trekker Bestuur
22
Taakloyaliteit Organisatie loyaliteit
23
De regel van 3 Mensen komen graag terug wanneer ze:
zelf hun engagement mogen bepalen zich kunnen engageren in een aangename en positieve context persoonlijk gewaardeerd worden voor hun engagement
24
De bril van de gerekruteerde
rekruteren De bril van de gerekruteerde Een vrijwilliger voelt zich aangesproken wanneer: De vw weet wat je vraagt De vw weet wat je biedt De vw weet waar hij terecht kan De vw weet dat je appel op hem doet De vw het taalgebruik begrijpt De vw voldoende zinvolle info ontvangt Hij zich niet meteen gebonden voelt
25
Een Vlaming dient 3 x aangesproken te worden vooraleer hij “Ja” zegt.
rekruteren Een Vlaming dient 3 x aangesproken te worden vooraleer hij “Ja” zegt. Vrijwilligers laten zich makkelijkst rekruteren: - door mensen die ze kennen - waardoor ze persoonlijk gevraagd worden Acties bepalen het merk van jouw vrijwilligerswerking. Je moet vrijwilligers rekruteren wanneer je er genoeg hebt. Rekruteren vraagt focus, maar is een permanent gegeven. Vraag mensen een taak uit te voeren, vraag hen niet vrijwilliger te worden.
26
Het Fuikmodel rekruteren
27
Flexivol: een aantrekkelijke werking
Flexibility Legitimacy Ease of acces Xperiment Incentives Variation Organisation Laughs Flexibiliteit Legitimiteit, imago Eenvoudig toegankelijk Experiment Stimulansen, prikkels Variatie Organisatie is vlot Lachen, ontspanning
28
Individuele motivatiefactoren
Weten waar het over gaat Het zinvol vinden Uitgenodigd worden om mee te doen Hulp en steun krijgen Vooruitgang en resultaten zien Gewaardeerd worden om mee te doen
29
Workshopbegeleider: Koen Vermeulen www.vrijwilligerswerkwerkt.be
Leef met een kritische geest, nooit in een geest van kritiek Dr. Lecompte Workshopbegeleider: Koen Vermeulen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.