Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Peeters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
BSN nederland De Action Learning MBA
2
Start Up dag 22-09-2004 Set 50-C 13 setleden
1 uit amp2004-2a; 1 AMP-DL; AMP R’dam 10 vrijstelling 1e fase
3
Doel Start Up dag Nader kennismaken met:
BSN Nederland, set, sub-setleden en set adviser Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser Samenstelling en 1e verdieping kennismaking leden subsets Presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf 1e bijeenkomst Ontvangst studiemateriaal Eerste huiswerkopdracht Afsluiting met diner
4
Organisatie : uitgedeeld
Recent programma-overzicht Personalia-check formulier graag nu controleren Leerstijlenboek Infomap Hotelinformatie (in infomap)
5
Organisatie. Inleveren van:
Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst ( ? ) Formulier ondersteuning werkgever EML 1 voor hen die vrijstelling amp hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen
6
Organisatie Later vandaag volgt: Voorstel indeling sub sets
Leerstijlenoverzicht; groep en individueel Studiemateriaal OM, HRM en MM Definitieve (evt. gecorrigeerde) setdeelnemerslijst Organisatieverslagen aan elkaar uitdelen
7
Structuur BSⁿ international (kort)
Structuur bijeenkomsten in Buren
8
Structuur BSⁿ International
9
Structuur bijeenkomsten tot zomer
startup A o o o o o o o o o L m m m m m m m m m P a a a a a a en om om mm hrm hrm mm om hrm mm 3 weken 3 weken 5 weken 5 weken 5-15 weken
10
Voorafgaand en tussendoor
1e subset bijeen- komst (in Buren?) 14 oktober 09.30 – uur Veranderkunde 1e dag 16 nov. 2e dag: 6 april 09.30 – uur o o m Subset-bijeenkomsten; zelf plannen alp (RFC) uitleg 11 jan. 19.00 – uur samen met 48 a a ?
11
Veranderkunde Twee dagen; twee inleiders De Caluwe: kleurentheorie
Donnenberg: action learning
12
Smart reading : Facultatief; extra kosten o o m m
2 dagen: 26 oktober EN 15 november of 22 november EN 13 december Facultatief; extra kosten
13
Rol set adviser
14
Rol set adviser 1 verbinding / coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: BSⁿ als organisatie (planning, regelzaken) Docenten Ervaringen; kwaliteit / dynamiek / aansluiting Voortgang van je studie Niveau, tempo (- risering), kwaliteit / aanwezigheid set en subsets; Sparringpartner / maatwerk (op aangeven van jou) Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden)
15
Rol set adviser 2 Start up en intervisies (bege-)leiden
Beoordelaar van: 1e organisatie-analyse (OA) en EML1 OA aan het eind van je studie EML 2 Fase 3 : dissertation “Sparren” op onderwerpen goedkeuring proposal dissertation keuze internal en external examiner
16
Rol set adviser 3 Coördinatie examen Voorzitter viva voice
Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou.
17
Bereikbaarheid Wil Uylenbroek wuylenbroek@bsnnederland.nl
Via receptie BSN: 0344 – Privé : 0523 –
18
Kennismaken
19
Kennismaken Interview in tweetal 10 minuten per persoon
Interviewer presenteert verkregen informatie aan set
20
Inhoud: Stel jezelf voor d.m.v een metafoor (beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d) Geef minstens 3 redenen voor deze vergelijking Vertel iets over je hobby’s Iets nieuws Bespreek een prestatie / succes van het afgelopen jaar, waarop je trots bent Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang)
21
Kennismaken plenair
22
Wil Uylenbroek Sinds 1992 (freelance) docent:
Sinds ook parttime set adviser; 36a, 40a, 46a, 48 b, 50 b en c; readers, salesmaster Nog 1 dag zelfstandig adviseur / trainer People-, team-management / change); coaching Slingeraap / sociale panda topsport / flexibiliteit en reflectief / coachen ritme en pieken regio en internationaal opleiding en ervaring
23
Action learning
24
Action learning Kennis opdoen is onvoldoende L = P + Q
Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset
25
Action learning 2 Tijdens studie werken aan echte problemen
Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action
26
Sub sets indeling werkwijze
27
Indeling subsets Geografisch op woon- en/of werkplaats
Profit en non profit; Concurrerend? Mix AMP gevolgd met vrijstelling fase 1 6 of 7 per sub set AMENDABEL (mits 6 of 7 in groep!)
28
Subset 1(7 personen; N+Z holland)
Michiel van Amersfoort Nieuwe Tonge / Rotterdam William Korstanje ‘sHeer arendsdonk / Rotterdam Bert de Wild Vlaardingen / Bleiswijk Martin Rosmolen Voorschoten / Waddinxveen Joke van den Berg Badhoevedorp / Amsterdam Ron Holtdijk Leimuiden / Edam Egbert Heikens Den Helder / Den Helder
29
Subset 2 (6 pers. N+Z Oost Ned.)
Bruno Feijten Echt Marinus Koeman Meteren Henk Woldring De Meern / Nieuwegein Cor Hanekamp Heerde’/ Apeldoorn Bart Stolwijk Nijkerk / Naarden Gerard Jongerhuis Meppel Jan Mol `Uden/Terheijde
30
Snuffel en beoordeel samenstelling subset
Evt. wijzigingsvoorstellen later
31
Logboek Leerstijlen Studiewijzer Infomap
32
Logboek: Action Learning
Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen
33
Leerstijlen Activist: Opdoen van nieuwe ervaringen
Observator: Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus: Onderzoek en conclusies Pragmatist: Geleerde in de praktijk brengen
34
Studiewijzers Visie: Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp Instrumenten: Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken Integratie: Onderwerp niet langer als geisoleerd beschouwen.In samenhang brengen met andere onderwerpen
35
ALP’en Een begrip
36
6 x Action Learning Projecten
OM: concept + definitief MM HRM IM FM SM
37
ALP Voorstel Is het onderwerp niet te breed?
Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geimplementeerd gaat worden voorstel is geen plan van aanpak
38
Inhoud ALP Plan van aanpak Onderzoek en analyse
Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie
39
ALP- procedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar set adviser EN administratie BSN ALP’en sturen naar: BSN en RFC Beoordelingsresultaat komt van RFC via BSN
40
ALP voorbereiding Vandaag erg algemeen
Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: ruimte (maken) Projectrapportage W.Egberink RFC (na blok 2): 11 januari 2005 ALP intervisie set 50-B: 27 januari ‘s avonds
41
Verdere producties Internationaal Management
Opdracht met sub set: alp-voorstel 2 weken VOOR 1e lesdag Int.M Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) Welke bedrijfstak 3. Welk product, goed of dienst 4. Wat dominante functionaliteit is (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en sub set-alp. Organisatieverslag; fase 3 cultuur, structuur, hrm EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Dissertation; fase 3 literatuuronderzoek en masters project
42
Sites www.bsnnederland.nl
Inloggen: mbaBSNnl; wachtwoord: VoorStudenten NIVE = buiten gebruik (hrm) (modellen / gratis inschrijven) ??
43
Kennismaken in sub set Hulp vragen Plenair presentaties bedrijven en typering sub set
44
Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten
Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen)
45
Bedrijfspresentaties 1
Voorbereiden in subset: 10 minuten per persoon Groepspresentatie: tijd per subset: 10 minuten algemeen beeld; drives; karakteristieken; commitment Vragen stellen/discussie na presentatie
46
Bedrijfspresentaties 2a
Inhoud individuele presentatie: Verschillen/overeenkomsten Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Opbouw organisatie Eigen plek/eigen rol Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Knelpunten Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Actuele thema’s Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP-en Wat haal en breng je als de student en als collega-student naar je (sub)setleden.
47
Bedrijfspresentaties 2b
Inhoud subset presentatie: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Voorbereiding: Informeer de subsetleden over A. het bedrijf, de historie, de actuele zaken, missie/visie, beleid, strategie, cultuur, processen, knelpunten, ontwikkelingen in de markt, externe/interne invloeden, etc. B. je rol, mogelijkheden en onmogelijkheden, uitdagingen, wat kom je halen en wat kom je brengen en je commitment naar subset Belangrijkste elementen van de hele subset terug laten komen in de presentatie KIES!!!
48
Presentaties subsets
49
Volgende keer / huiswerk
14 oktober: 1e subsetbijeenkomst locatie 28 oktober: 1e set core course OM (Boy van der Wiel)
50
“Huiswerk” Lees infomap door
Belangrijk artikel: “What is IMC’s philosophy?” + blader workshop methodologie door (ook OM) Lees reader over leerstijlen Voorbereiding Operational Management (visie): huisactiviteiten en Subset activiteiten 1e x sub set: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten daarna mailen naar docent, set advisor en subset KWALITEIT VRAGEN!!!! Week van te voren.
51
Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: Wat heb je nog gemist?
Elke lesdag; nu niet Na blok 3 over organisatie Wat heb je nog gemist?
52
Bij vragen Wil Uylenbroek, set adviser BSN Nederland “de Raadskamer”
Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 –
53
BSN nederland De Action Learning MBA
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.