Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van Symposiumbenefactor VFD SYMPOSIUM 14 oktober 2002 - Gent
2
2 Rondvraag naar diagnostische middelen en noden in Vlaanderen Dr. Mark Schittekatte (RUG) Dra. Karen Spruyt (VUB) Mw. Annemie Bos (Lessius-Hogeschool) Dra. Veerle Germeijs (KULeuven)
3
3 De VFD-rondvraag (jan-juni 2001) Inventarisatie van de meest gebruikte (top 10) & belangrijkste (top 5) diagnostische instrumenten van ontbrekende of ontoereikende diagnostische instrumenten van lopend onderzoek i.v.m. diagnostische instrumenten
4
4 Respondenten 1 Vnl. via stagiairs onderwijsinstellingen KULeuven, RUG, VUB, Artevelde, IPSOC, Lessius niet gestratificeerde steekproef toch voldoende representatief Bereikte sectoren (sociale kaart & provincies) Centra voor Leerlingbegeleiding (67/149, 46%) Centra voor vroegtijdige opsporing (2/3) Consultatiebureaus (9/17) Psychiatrische ziekenhuizen (18/48) Algemene ziekenhuizen (PAAZ of A-dienst) (13/39) Onthaal-observatie en oriëntatiecentra (9/32) Revalidatiecentra (18/68) Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg (19/98)
5
5 Respondenten 2 In totaal: 155 (88) van de 454 (305) instellingen in Vlaanderen = gemiddeld 1 op 3 377 personen vulden de vragenlijsten in 394 verschillende tests, met 3621 “testbeoordelingen”
6
6 Testindelingen 1 Monnikenwerk op 3621 testvermeldingen CAP-vademecum: 10 domeinen
7
7 Domein 1: Aandacht en geheugen
8
8 Domein 3: Functieontwikkeling
9
9 Domein 4: Intelligentie
10
10 Domein 5: Gedrag/emotie/ persoonlijkheid
11
11 Domein 6: Schoolvorderingen
12
12 Meest frequent gebruikte instrumenten: algemeen
13
13 Meer algemene resultaten Gemiddeld datum van de gehanteerde versie = 1982 < 25% is van 1992 of recenter > 25% is van voor 1973 Computer-afname 2% vs. computer-scoring 16% Beoordelingen -> “%” testvermeldingen waarbij men “geen probleem” aanstipte: Handleiding Materiaal Instructies Normen Taal Scoring 80% 81% 87% 59% 80% 73%
14
HandleidingMateriaalInstructiesNormenTaalScoring WISC-R927091817784 CBCL738487707570 WPPSI(-R)768972607857 BV678486429051 SVT-DUDAL948797719289 LVS-VCLB989497909892 WAIS(-R)867392556879 CF63838225n.v.t.37 15W608388267971 STROOP739689339370 SON-R938893719480 MOS846872596066 AVI968898756389 MMPI789388686370 SPM758374318988 TOTAAL808187598073 Beoordeling “top 15” door gebruikers
15
15 Conclusies 1 Het testgebruik in Vlaanderen is zeer divers (bijna 400 tests) en toch weer niet (zelfde “toppers” & weinig diversificatie per psycho-pedagogische beroepsgroep) Meest gebruikte tests komen uit domein “gedrag/emotie & persoonlijkheid”, daarna “intelligentie” De kwaliteit van de normen wordt het laagst ingeschat, bij alle beroepsgroepen, LVS-VCLB een vb.
16
16 Nood in domeinen: Gedrag/ emotie/ persoonlijkheid Aandacht en geheugen Intelligentie Functieontwikkeling Noden voor specifieke doelgroepen Communicatie-instrument Conclusie 2
17
17 Europese context Test-attitudes in België (2000, K. Glabeke, BFP-info) Test use in the Netherlands over the past 33 years (2001, London & de Psycholoog, A. Evers & J. Zaal) Testing practices in European Countries (2001, J. Muñiz a.o., European Federation of Psychological Associations - > website: http://www.efpa.be/)
18
18 http://www.vfd-ppbh.cjb.net
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.