Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErika Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Didier Collard en Simon Koolstra
Raytracing Didier Collard en Simon Koolstra Simon
2
Inhoud Wat is raytracing? Waarom raytracing? De scѐne Rayintersectie
Licht Reflectie en breking Voorbeelden Vragen? We hebben onze eigen raytracer gemaakt.
3
Wat is raytracing? Techniek om een 3D scène om te zetten naar een 2D afbeelding Echt: Licht valt op ons oog Raytracing: Vanuit het oog kijken waar het licht vandaan komt Tegenwoordig plaatjes vaak met behulp van de computer gemaakt + voorbeelden Scherm 2D, alleen lengte breedte. Scene in 2D afbeelden. Raytracing model werkelijkheid Vanuit het oog stralen, rays, afschieten en kijken wat ze raken
4
Wat is raytracing? Proces: Ray afschieten door scherm naar scѐne
Wat raakt de ray? Vanaf snijpunt verder kijken Het oog -> de camera Voor elke pixel afzonderlijk Kleuren samen vormen plaatje.
5
Waarom raytracing? Model van werkelijkheid Erg realistisch
Waarom niet? Duurt lang
6
De scène Objecten beschrijven Voorbeeld: Bol |p – c| = r
Bol afhankelijk van: Middelpunt c Straal r
7
Rayintersectie Punten op ray afhankelijk van: Snijpunt berekenen:
Oorsprong o Richtingsvector d Parameter t Snijpunt berekenen: p substitueren in vergelijking object Bereken t
8
Licht Hoeveel licht wordt er vanaf een punt naar de camera weerkaatst?
Afhankelijk van: Inkomend licht Weerkaasting: BRDF Rendervergelijking 2π Punt aangegeven met sterretje. Simon voorbeeld papier, halve bol BRDF: verhouding waarin het licht dat op het punt valt in een bepaalde richting wordt gereflecteerd Object kan ook zelf licht uitzenden
9
Licht Som van het licht van alle lichtbronnen:
Alleen direct licht N lichten, beginnen bij licht 1
10
Licht Proces: Bepalen welke lichtbronnen het punt kunnen bereiken
Het weerkaatste licht berekenen met de som Didier
11
Lichtbronnen Gedefinieerd door kleur c en sterkte ls Ambient, constant
Directional, afhankelijk van richting Punt, afhankelijk van punt Ambient Directional Punt Simon
12
Licht – Phong model Ambient deel Diffuse deel Specular deel Diffuse
Didier
13
Reflectie Spiegelreflectie Hoek van inval = hoek van terugkaatsing
Nieuwe ray in reflectierichting Simon
14
Breking Wet van Snellius: Echt licht: Rays:
Nieuwe ray in brekingsrichting Simon
15
Voorbeelden Raytracer zonder licht – Allereerste versie Met belichting
Met breking en transparantie Met reflectie Simon
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.