Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter-Jan Hermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
hier kersen eten!
2
Focus Minkema College Definiëren van vakmanschap en het op basis daarvan definiëren van te ontwikkelen context specifieke competenties voor docenten in het beroepsonderwijs. Ontwikkelen van opleidingstrajecten voor collega’s in opleiding tot een vakbekwame VMBO-docent, die in staat is specifieke inkleuring te geven aan generieke competenties. Ontwikkelen van professionaliseringstrajecten tot een vakbekwame VMBO-docent voor zittend personeel.
3
Wat zegt de Dikke Van Dale ?
Vakman(schap): Vaklui of vaklieden of vakmensen; iemand die in een bepaald vak grondig onderlegd is en die dat vak beoefent (het vakman zijn). De docent als vakman. Vakmanschap is meesterschap Branchedeskundigheid: Met kennis van zaken kunnende oordelen over de zaak waarvan sprake is, van deze kennis blijkgevend. Voor het VMBO te vertalen in kennis van het bedrijfsleven, bedrijfsprocessen en innovaties.
4
Hoe zit het met vakmanschap en branchedeskundigheid op school ?
Het bedrijfsleven geeft ons terug dat de zittende docent vakman is, maar weinig actuele kennis van het bedrijfsleven heeft. Te weinig branchekennis ! Wat kan je als school doen ……? We halen onze nieuwe docenten allemaal uit het bedrijfsleven! Branchekennis afgedekt, maar wat dan met de pedagogische- en vakdidactische basis ? Wordt elke school een opleidingsschool ? De mensen van het VMBO
5
Hoe krijgen we de verbinding met de wereld om ons vak heen
Structureel inrichten van .. contact met bedrijven, samenwerken met bedrijven, gezamenlijk van idee naar lesmateriaal. Zowel zittende- als nieuwe vakdocenten en ook de AVO-docenten. Hoe heeft het Minkema College dit vorm gegeven (….. een innovatie) ? Nieuw Technisch Leren
6
Minkema start experiment
Schooljaar We willen / denken dat iedere docent branchedeskundig is, maar is dat zo ? Nulmeting op branchedeskundigheid : kennis, beroepshouding, vaardigheden. Via kwalitatief, verkennend onderzoek bij MBO, bedrijfsleven, docenten.
7
Enkele voorzichtige conclusies…
MBO Zorg voor een juist beroepsbeeld en beroepsperspectief bij leerlingen. De vakkennis is wel oké, laat de leerlingen werken met projecten (samenhang belangrijk). Bedrijfsleven Docenten, kom naar het bedrijf. De deur staat open. Niet alleen de vakdocenten, maar ook AVO-docenten. Waak voor verouderde kennis, volg de innovaties. Samenwerking niet incidenteel, maar continue. Docenten De eisen vanuit de branche zijn bij veel docenten onduidelijk. Samen lesprogramma’s en lesmateriaal ontwikkelen. Samenwerken met het bedrijfsleven is eenvoudiger dan met het MBO.
8
Minkema College op stoom
Schooljaar Aanhaken bij: Woerdens Techniek Talent / beroepencarrousel. Docenten gaan op bedrijfsstage en passen opgedane kennis toe in lespraktijk. Studenten doen onderzoek bij leerlingen naar leerstijlen en succesvolle docenten. Delen Durven Doen. MBO deelgenoot blijven maken van experimenten.
9
De leerwerkgemeenschap
Wat is een goede LWG….? Openheid, vertrouwen, kritische houding, leerbaar, multidisciplinair, verankeren in de organisatie. Verdere professionalisering middels “Reflective practice trainingen" op de HU en excursies (Waterfabriek). Meerdere LWG’s van verschillende scholen hebben contact met elkaar / leren van elkaar / synergie effect. Benutten diversiteit. Meer kleine LWG’s opzetten / onderzoekende houding in school verbreden / olievlekwerking met “moeder LWG” als spin in het web. Continuïteit waarborgen / draagvlak creëren binnen de school Factor tijd goed faciliteren. Werk met vaste werkmomenten. Delen informatie (gezamenlijke schijf, Sharepoint).
10
hier kersen eten! Dezelfde taal spreken is niet vanzelfsprekend!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.