Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Dekker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI, 22.09.2010
2
2 1. Situatie voor Convenant Stad- VDAB-OCMW Gent -Geen structurele samenwerking in de zin van afspraken rond clienten -Automatische doorverwijzing naar inschrijving voor “iedereen” -OCMW gaat vooral voor eigen expertise, ontwikkeling eigen aanbod, in functie van activering van eigen doelgroep -OCMW zowel als VDAB wel partners in “Gent, Stad in Werking”
3
3 1. Situatie voor Convenant -Jaren lang niemand in Lokale Werkwinkel Gent, in 2007 wel weer experiment met 1 trajectbegeleider in LWW -Beperkte deelname aan VDAB- acties, bvb Jongerenwerkplan -KB 500 stopgezet wegens “werkt niet”
4
4 2. Gentse Convenant Stad- VDAB-OCMW -Geïnspireerd op Antwerps model -Eigen Gentse accenten -Vooral een intentieverklaring tot samenwerking, afstemming en overleg -Erkenning van elkaars regierollen: arbeidsmarktregie (VDAB), lokale werkgelegenheid (Stad), welzijn (OCMW) -Weinig concreet -Ondertekend Juni 2008
5
5 2. Gentse Convenant Stad- VDAB-OCMW -In Convenant verwijzing naar Vlaamse proeftuin VDAB-OCMW -NIKA-project (ESF, innovatie) als lokale uitwerking van die proeftuin -VDAB, OCMW en derden, vnl de MMPP- partners; focus op “werk en welzijn” -“Opvolgcel Convenant” : poging om intenties concreet te maken -Probleem tendering OCMW-cliënten
6
6 3. Naar een structurele samenwerking “regie welzijn” blijkt struikelsteen, VDAB wenst hierover geen lokale dialoog Begin 2010: nieuw samenwerkingsvoorstel vanuit OCMW waarin geen gewag wordt gemaakt van “regie welzijn” Uiteindelijk positieve reactie VDAB, leidt tot “consensusnota” in juli, bevestigd op overleg Voorzitter OCMW- Fons Leroy op 1 september Nog niet bekrachtigd in OCMW-raad, nog geen formeel protocol
7
7 4. Grote lijnen van de overeenkomst Geen automatische inschrijving maar gerichte doorverwijzing van OCMW- cliënten naar VDAB Basis CVS: toegang tot CVS in alle Welzijnsbureau’s Bij elke inschrijving toelichting ◦Louter administratief (rechten werkloosheid nagaan) ◦Vraag naar opvolging en feedback
8
8 4. Grote lijnen van de overeenkomst VDAB engageert zich tot feedback Clientoverleg bij dubbele trajecten Kortgeschorsten: VDAB volgt op Afspraken rond inburgering Stuurgroep zorgt voor implementatie Ondersteuning: ◦Contactpersonen per werkwinkel of welzijnsbureau ◦Gemeenschappelijke opleidingen ◦W² model: integrale trajecten
9
9 Vragen ? Meer info? guido.de.baere@ocmwgent.be Tel. 09.266 96 59 OTC Van Bockxstaelestraat 31 9050 Ledeberg
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.