De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen

Verwante presentaties


Presentatie over: "#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen"— Transcript van de presentatie:

1 #DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Jurriaan Bos

2 #DURFTEVRAGEN Wat is #DurfTeVragen?
Ontstaan vanuit een offline platform Populair geworden via Twitter Gebruikers van het online platform kennen vaak het offline platform niet eens.

3 #DURFTEVRAGEN Populariteit
Veel gebruikte vorm om online vragen te stellen Toevoeging van #dtv #DurfTeVragen #DTV

4 #DURFTEVRAGEN #DURFTEVRAGEN Theorie
Social Network Site (Boyd & Ellison, 2008) Vraag- en antwoordforums (Agichtein, Castillo, Donato, Gionis en Mishne, 2008) ‘Wisdom of the crowd’ (Surowiecki, 2004) Gestelde vragen op Twitter (Li, Si, Lyu, King, en Chan, 2011) #DURFTEVRAGEN

5 #DURFTEVRAGEN Soorten #DurfTeVragen Tweets
advertentie titels van berichten en artikelen vraag met antwoord een vraag als quote Een retorische vraag Een qeet

6 #DURFTEVRAGEN Li, Si, Lyu, King, en Chan, 2011
Sluitend analyse instrument voor vragen gesteld op Twitter Beperkte diepgang van het onderzoek Verdere uitdieping van qeets via Twitter door specialisatie #durftevragen middels kwalitatieve codering in Atlas TI

7 #DURFTEVRAGEN Data Kwalitatieve inhoudsanalyse van 100 tweets met #durftevragen hashtag Dataverzameling middels tweetarchivist.com Verspreiding over vier verschillende dagen

8 #DURFTEVRAGEN Analyse
Kwalitatieve inhoudsanalyse Codering middels Atlas TI op basis van 4 aandachtspunten: Onderwerp De manier waarop de vraag gesteld Aan wie de vraag gericht is Overig benoemde informatie Daarna kwantitatieve analyse op basis van aantallen codes (telling)

9 #DURFTEVRAGEN Categorisering
Herindeling van deze tweets in bestaande categorieën Toevoegen van nieuw gevonden categorieën Extra aandacht voor retweets en reacties op vragen

10 #DURFTEVRAGEN Resultaten I
78 qeets “Wie heeft er onlangs een leuk boek gelezen? Wil naar boekwinkel maar heb geen inspiratie #durftevragen” 10 retweets 12 advertenties of een combinatie tussen qeet en advertenties “ik nodig iedereen uit onze nieuwe FB pagina te liken: per 1-1 een nieuw bedrijf: Cloudfaction.nl #DTV #durftevragen”

11 #DURFTEVRAGEN Resultaten II
Grote variatie in onderwerpen Gericht op een grote groep lezers (92x) Qeets vereisen kennis om vraag te beantwoorden Vermelding van andere hashtags “Zoek stageadres mbt #yoga met baby/peuter/kleuter omgeving #Lemmer #Emmeloord #Steenwijk #Heerenveen enz #durftevragen”

12 #DURFTEVRAGEN Conclusie
#durftevragen wordt echt gebruikt voor het stellen van vragen Het grootste gedeelte van de berichten met #durftevragen bestaat uit qeets, of retweets daarvan. Daarnaast heeft een klein gedeelte een commercieel doeleinde Qeets zijn veelal gericht aan zoveel mogelijk lezers (the crowd) Het gebruik van een hashtag zorgt voor het bereiken van een specifiekere doelgroep

13 #DURFTEVRAGEN Terugkoppeling Theorie
#Durftevragen duidelijke vorm van aanspreken ‘Wisdom of the crowd’ (Surowiecki, 2004) Uitbreiding van categorisering (Li et al., 2011) met commerciële Qeet en re-Qeet

14 #DURFTEVRAGEN Beperkingen & Aanbevelingen
Beperkt aantal geanalyseerde tweets op beperkt aantal dagen Geen antwoorden bekeken op #durftevragen Geen analyse van #dtv

15 #DURFTEVRAGEN Vragenronde


Download ppt "#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen"

Verwante presentaties


Ads door Google