Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosa Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken
3
The end of the book? The end of television? The end of the newspaper?
4
The end of the book? Boeken en - amazon - e-book (iliad – amazon kindle) - publishing on demand - interactive paper
5
Lovebytes / http://www.universaleverything.com Processing | http://processing.org
6
The end of the television? Televisie/film/video en - you tube - online televisie - media op mobiele telefoon
7
Bodysong / http://www.simonpummel.comhttp://www.simonpummel.com http://www.bodysong.com
8
The end of the newspaper? Kranten en tijdschriften en - online krant/magazine - e-book (iliad – amazon kindle) - media op mobiele telefoon - blogging / twitter
9
Nrc Next / Mark Rooker http://www.youtube.com/markrookercom
10
Innovatie > minor de mogelijkheden zien en benutten van nieuwe technologie en digitale media!
11
Aaron Koblin/ Mechanical Turk http://www.aaronkoblin.com/
12
////////////////////////////////////// studenten presentatie zie ook: http://blog.wdka.nl/xmd0809 http://blog.wdka.nl/xmd0809
13
Inhoud Minor 2008-2009 2 projecten / 4 modules GAMES en Storytelling urban gaming & Me and You and Data databases - interactie – participatie
14
Inhoud Minor 2008-2009 2 projecten / 4 modules GAMES en Storytelling urban gaming & Me and You and Data databases - interactie – participatie
15
Minor = Projecten die digitale media van nu kenmerken Onderwerpen die spelen binnen de beroepspraktijk
16
//////////////////////////////////////
17
Project 1 / Omschrijving Binnen dit project werk je aan de ontwikkeling van een game dat zich afspeelt op zowel internet als in de openbare ruimte. In het eerste blok verken je de basisprincipes van games, die je in het tweede blok toepast in het uiteindelijke project.
18
Project 1 / Module 1 Doel / Vraagstelling - Hoe kan je gameprincipes gebruiken in een ontwerp, film, kunstwerk, en/of campagne - Hoe kunnen non lineaire vertelvormen inzetten binnen je werk
19
Lineair versus non-lineair
20
Project 1 / Module 1 Wat leer je? - basisprincipes van gaming: (non-lineaire) verhaalstructuren gameplay - je leert verschillende game genres en hun eigenschappen kennen - je kan deze eigenschappen op een eigenzinnige manier inzetten in een project
21
Project 1 / Module 2 Wat is locative media? Complex layering of the real and the virtual - De relatie tussen mens en plaats nader onderzoeken. Deze koppeling daagt uit tot nieuwe manieren van verhalen vertellen en nieuwe vormen van communicatie. Welke mogelijkheden biedt dat voor ontwerpers en kunstenaars?
22
Project 1 / Module 2 Doel / Vraagstelling - Door Locative media in te zetten het mogelijk maken om onzichtbare, plaatsgebonden informatie te visualiseren. - Welke ervaringen kan je ontwerpen door verhalen d.m.v. media te koppelen aan een geografische plek? - Kennismaking met locative media: plaatsgebonden ervaringen
23
Project 1 / Module 2 Technologie? High tech gps, mobiele technologie, mscapers Middle tech qr-code Low tech sms / telefoon / graffiti / krijt
24
Blast Theory / Can you see me know Online en offline urban games
25
QR Code / Semacode
26
Low Tech / Yellow Arrow Sms
27
Project 1 / Module 2 Wat leer je? - je maakt kennis met de mogelijkheden van locative media - je kan de vaardigheden van module 1 toepassen op locative media - je leert hiervoor innovatieve toepassingen te ontwerpen
28
Project 1 / Module 1/2 Wat is het resultaat? - interactieve cityguide - locatie gebaseerde campagne/game betreft een festival - locatie gebaseerde game (low tech of high tech!)
29
//////////////////////////////////////
30
Aaron Koblin @ picnic 2008 Talking about data visualisation
31
Project 2 / Omschrijving Voor dit project vormt de collectie van een bepaald instituut het uitgangspunt: denk hierbij aan een archief, een museum of een bibliotheek. Het doel van dit project is om het fenomeen database te verkennen, kritisch te analyseren en op een verassende manier te ontsluiten voor het publiek
32
Lust / http://www.lust.nl Digital Depot | Generation Random
33
Project 2 / Module 3 Doel / Vraagstelling In deze module kijk je met een kritisch oog naar de informatiestructuren en –systemen van databases. Hoe zou je bijvoorbeeld als ontwerper de gebruikersdatabase van de bibliotheek kunnen veranderen? Het gaat in deze module om het ontwerpen, ordenen en contextualiseren van informatie.
34
Project 2 / Module 3 Wat leer je (o.a.)? - je leert de basisprincipes van de werking van een database - je leert omgaan met grote hoeveelheden data - je leert ordeningsprincipes mbt. informatie ontwerp - je leert interfaces te ontwerpen voor databases
35
Jonathan Harris / http://www.wefeelfine.org Interface ontwerpen| statistiek
36
Project 2 / Module 4 Doel / Vraagstelling Een actuele vraag bij interactie ontwerpen is: wat wordt jouw rol als ontwerper in een tijd waarin het publiek zelf ook auteur of producent is geworden. Je maakt in dat kader kennis met participerend ontwerpen. Hoe kan je bijvoorbeeld de interface van een fotoarchief zo ontwerpen dat het de gebruiker inspireert om de eigen foto’s toe te voegen?
37
Project 2 / Module 4 Wat leer je (o.a.)? - je verdiept je in interface en interactie ontwerpen - je maakt kennis met de rol van de gebruiker in het ontwerp - je kan de kennis uit module 3 toepassen op het interactie ontwerp van de database - je leert participerend ontwerpen, gericht op de deelname van de gebruiker.
38
Project 2 / Module 3/4 Wat is het resultaat? - film gemaakt uit het materiaal van het archief - een vernieuwende interface waarmee je informatie kan onsluiten - diverse data-visualisaties; boek, web, print etc. - interactieve installatie - etc.
39
//////////////////////////////////////
40
Voor wie? - is geinteresseerd in innovatie - wil meer weten over digitale media en wil deze graag kunnen toepassen binnen zijn werk - staat open voor experiment - staat open voor andere disciplines - is in staat om zelfstandig te kunnen werken
41
Interdisciplinaire minor voor de crossmediale ontwerper - invulling minor vanuit je eigen interesse en vakgebied - vanuit je eigen vakgebied de ontwikkelingen op het gebied van digitale media leren toepassen
42
Docenten 2 hoofdocenten (experts) betreft project 1 en 2 + veel gastdocenten (experts)
43
Meer info Aldje van Meer Kantoor 1.7D http://blog.wdka.nl/crosslab
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.