Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDries Smits Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Hoe kunnen wij het imago van het openbaar onderwijs verbeteren?
2
Wat zeggen we eigenlijk
Hoe kunnen wij …. Hebben wij invloed? het imago…. Wat is imago eigenlijk? van het openbaar onderwijs … Wat verstaan we daar onder? verbeteren… Wat is het nu, en wat willen we dat het is?
3
Imago De reflectie van de identiteit:
Hoe praten en denken anderen over ons? vervormd, gesimplicifeerd ingebed in persoonlijke waarden relatief Imago is realiteit
4
Associaties en de werkelijkheid
5
Imago 1. Hoe zien gebruikers, beslissers en beïnvloeders ons? Welke waarden en associaties koppelen zij daaraan? (IST) 2. Hoe willen wij dat zij ons zien? Gewenste waarden en associaties? (SOLL)
6
Merken maken het verschil
Unbranded Bavaria Dommelsch Amstel Hertog Jan Grolsch Ridder Heineken Brand Branded Grolsch Hertog Jan Heineken Dommelsch Amstel Brand Ridder Bavaria Een merk kan: voorkeur creëren een hogere prijs rechtvaardigen
7
Identiteit De persoonlijkheid van de organisatie, zoals die tot uiting komt in gedrag, communicatie en symboliek Hoe gaan wij met afnemers om? Hoe gaan wij met elkaar om? Waar staan wij voor? Wat voor mensen zijn wij? Hoe zijn wij georganiseerd? Op termijn kan een organisatie zich niet anders voordoen dan zij werkelijk is of wil zijn
8
Identiteit en imago Gecontroleerd merkcontact merk Imago Producten
en diensten Visuele identiteit merk Gedrag Communicatie Identiteit
9
Merkimago merk Ongecontroleerd merkcontact Producten en diensten
Visuele identiteit merk Gedrag Communicatie Identiteit
10
Gepercipieerde werkelijkheid
Gedrag Visuele identiteit Communicatie Producten en diensten eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Imago = merkrepresentatie = associaties = gepercipieerde werkelijkheid
11
Merkrepresentatie in de tijd
Marketingcommunicatie: gecontroleerd merkcontact Dagelijks leven: ongecontroleerd merkcontact
12
Gepercipieerde werkelijkheid
Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 merkrepresentatie: resultaat van gecontroleerd én ongecontroleerd merkcontact Communicatie
13
Merk- en kernwaarden Kernwaarden missie algemene doelstellingen
cultuur inspirerende waarden structuur Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie
14
Merk- en kernwaarden Gedrag strategie producten en diensten
service en prijs kernwaarden gedrag medewerkers managementstijl ethiek Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie
15
Merk- en kernwaarden Visuele identiteit, symboliek
corporate design, huisstijl en logo taalgebruik kledingstijl. kunst gebouw, locatie, inrichting bijeenkomsten en evenementen waarden, doelstellingen, filosofieën, principes mythen, rituelen en historie herkomst, nationaliteit aard v.d. branche Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie
16
Merk- en kernwaarden Communicatie
boodschappen en stijl (in formele en informele contacten) managementcommunicatie marketingcommunicatie organisatiecommunicatie (interne-, financiële- en arbeidsmarktcommunicatie) Producten en diensten Merk/ kernwaarden Visuele identiteit Gedrag eigen aanvullingen, nav presentatie bij Catharijne Convent CPC netwerk juni 2006 Communicatie
17
Wat is “openbaar onderwijs”
Deze openbare school Alle openbare scholen van de stad of streek Alle openbare scholen van Nederland Alle niet-bijzondere scholen …
18
Wat is de identiteit van het OO?
De persoonlijkheid van de organisatie, zoals die tot uiting komt in gedrag, communicatie en symboliek Hoe gaan wij met afnemers om? Hoe gaan wij met elkaar om? Waar staan wij voor? Wat voor mensen zijn wij? Hoe zijn wij georganiseerd? Op termijn kan een organisatie zich niet anders voordoen dan zij werkelijk is of wil zijn
19
Identiteit en imago Imago moet zoveel mogelijk hetzelfde zijn als de identiteit Imago verandert alleen als we consequent en consistent zijn in ons gedrag, uitstraling, communicatie en symboliek. Welke identiteitselementen deelt het openbaar onderwijs met elkaar en kan ze deze consequent uitdragen en waarmaken? In hoeverre zijn dit de gewenste waarden en associaties? In hoeverre zijn dit elementen die relevant zijn voor de afnemer (de “koopbeslissing”)?
20
Positionering Extern Intern Positionering Organisatie strategie
Veranderingen in de omgeving Cultuur Positionering Afnemers en Stakeholders Kenmerkende kwaliteiten Concurrentie
21
Onderzoek Universiteit van Tilburg
Besluitvormingsproces van ouders van basisschoolleerlingen Betreft twee basisscholen in Wouw. Onderzoek in lokale context
22
Conclusies Vóór oriëntatie al lichte voorkeur
Moeders meer invloed dan vaders Bekendheid van de school vooraf heeft invloed op keuze Hoger opgeleiden oriënteren zich intensiever dan lager opgeleiden Sfeer en omgaan met problemen zijn belangrijkste criteria Aandachtspunten: Begeleiding van het kind Toegankelijkheid Hygiëne Openheid Omvang van de klassen
23
Aanbevelingen Zorg voor grotere bekendheid
Beperk contact tot potentiële leerlingen Verbeter hygiëne Zorg voor contact door open dagen en persoonlijke gesprekken Spreek het typische “Baayaert-gezin” aan Zorg voor goede bereikbaarheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.