De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I 101011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I 101011."— Transcript van de presentatie:

1 Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I 101011

2 eindopdracht kwartaal 5 - een statement waarin je de uitgangspunten /ontwerpprincipes voor de datavisualisatie uit je praktijkopdracht beschrijft. (min. 1000 woorden, gebruik ook relevant beeldmateriaal). > betrek begrippen die voor jou relevant zijn, zoals: - Data als storytelling: ‘data as beautiful evidence’ (Tufte), datajournalism (Stanford site), datafilters - transparency van data / transparancy voor de user - Selftracking / Datamining (Gary Wolf) - Open Data / open interfaces - een onderzoeksvraag (onderbouwd, afgebakend) voor blok 2. - een literatuurlijst minimaal 5 serieuze bronnen, waaronder 3 zelfgezochte bronnen.

3 stappenplan 1.oriënteren / inventariseren: (les 1 – 5) inventarisatie actuele thema’s i.k.v. datavisualisatie. > welke thema’s m.b.t datavisualisatie fascineren je, waarom? probeer dit te duiden. > welke principes zet je (onbewust) in bij de praktijkopdracht? idem. > verzamel hierover bronnen: projecten, ontwerpers, artikelen, boeken etc.

4 2. zoeken naar bronnen: onderzoek versus Google! deskresearch: >bibliotheek! online catalogi: mediatheek HR: http://hint.hro.nl/page.html?ch=HNT&id=79159 http://hint.hro.nl/page.html?ch=HNT&id=79159 OB Rotterdam: http://zoeken.bibliotheek.rotterdam.nl/?uilang=en http://zoeken.bibliotheek.rotterdam.nl/?uilang=en > actualiteit - gebruik zoveel mogelijk actuele bronnen - wat is het ‘actueel debat’, wie voert dit? thema's, auteurs.. - vaktijdschriften, krantenartikelen, conferenties etc. > methode: snowball effect - zoek ín de literatuurlijst van een artikel naar bronnen die de auteur heeft gebruikt.

5 > Internet / Google - zoek specifiek: baken zoektermen af, gebruik specifieke keywords - zet gerichte zoektermen tussen aanhalingstekens - Boolean search http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Internet/Boolean.pdf > web tools literatuur http://scholar.google.nl/ http://books.google.nl/advanced_book_search > Wikipedia - gebruik dit ALLEEN als eerste inventarisatie / orientatie - NIET vermelden als bron - gebruik de primaire bronnen van de auteurs uit de literatuurlijst! voorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Data_visualization

6 3. auteurs / relevantie 'oerbronnen' / belangrijkste auteurs = theoretisch kader - primaire / secundaire / tertiaire bronnen - zoek naar klassieke, invloedrijke publicaties. - bepaal welke publicaties baanbrekend zijn geweest. [vaak terugkerende namen als referenties in andere literatuur] - identificeer zo wie toonaangevende auteurs zijn > professionaliteit en deskundigheid - onderzoek de achtergrond van de auteur, bv.betrokken bij universiteiten, academies, toonaangevende bureau's, onderzoeksgroepen etc.

7 Lev Manovich, Info Aesthetics, release: spring 2011

8 Vb: datavizualisation + vormgeving : Lev Manovich http://manovich.net/ http://manovich.net/category/the-age-of-data-mining/ onderzoeksgroep Info Aesthetics / Dataviz http://www.manovich.net/IA/ http://lab.softwarestudies.com/p/research_14.html artikel: google scholar Data Visualization as new abstraction and anti-Sublime, 2002 http://books.google.nl/books?id=d- gykwpB7P4C&lpg=PA3&ots=S0uW9bSsN6&dq=data%20visualizati on%20%2B%20design%20%2B%20manovich&lr&pg=PA3#v=onep age&q&f=false

9 4. notatie van bronnen >vermeld altijd alle bronnen: >MLA-stijl, stylesheet Modern Language Association. > literatuurlijst Alfabetisch geordend op de achternaam van de auteur http://www.eur.nl/ub_informatievaardigheden/ub_instructie_nl/verwijzen_en_citeren/citeerstijle n/mla_literatuurlijst/ > boeken Noteer ALTIJD : 1. de naam van de auteur(s) 2. de titel van het werk 3. informatie over de publicatie: plaats van uitgave, uitgeverij, jaar van uitgave. voorbeeld: Dijck, José van. Het transparante lichaam. Medische visualisering in media en cultuur. Amsterdam: Amsterdam UP, 2001.

10 > artikelen Noteer ALTIJD: 1. naam van de auteur(s), conform bij een boek, 2. titel van het artikel: enkele aanhalingstekens, 3. naam van het tijdschrift, cursief en gevolgd 4. jaargang, het deelnummer, tussen haakjes jaar van uitgave 5. paginanummers voorbeeld: Altman, Rick. ‘The future of sound studies.’ Iris, nr. 27 (voorjaar 1999): p. 3-9.

11 5. onderzoeksvraag / (les 6/7) Formuleer een voorlopige onderzoeksvraag voor kwartaal 2 > onderzoeksvraag = basis research (afbakening / specificatie thema) > wat wil je te weten komen over datavisualisatie? > wat is het actuele debat? > wat is het doel? > voor wie is het interessant / relevant? > kenmerken van een onderzoeksvraag: - de vraag is helder geformuleerd - de vraag is afgebakend (specifiek) - de vraag moet beantwoordbaar zijn (conclusie)

12 voorbeeld onderzoeksvragen: volgens de criteria? - welke rol spelen metaforen in datavisualisatie? - in hoeverre beinvloedt de vorm de inhoud in datavisualiatie? - wat is de relatie tussen datavisualisatie en datajournalism?

13 relevante auteurs dataviz datavisualisatie / vormgeving Edward Tufte http://www.edwardtufte.com/tufte/books_vdqihttp://www.edwardtufte.com/tufte/books_vdqi David McCandless http://www.davidmccandless.com/http://www.davidmccandless.com/ Lev Manovich http://manovich.net/category/the-age-of-data-mining/http://manovich.net/category/the-age-of-data-mining/ data als informatie / kennis Yuri Engelhardt http://yuriweb.com/http://yuriweb.com/ review Tufte http://yuriweb.com/tufte/http://yuriweb.com/tufte/ Gerlinde Schuller http://www.theworldasflatland.net/report1.htmerhttp://www.theworldasflatland.net/report1.htmer Hans Rosling http://www.gapminder.org/http://www.gapminder.org/ Joy of Stats http://www.open.ac.uk/openlearn/whats-on/the-joy-statshttp://www.open.ac.uk/openlearn/whats-on/the-joy-stats datajournalism http://datajournalism.stanford.edu/http://datajournalism.stanford.edu/ selftracking Gary Wolf http://quantifiedself.com/http://quantifiedself.com/ zie voor meer bronnen: lijst met resources!

14 relevante vormgevers / projecten dataviz Lusthttp://lust.nl/scraper/http://lust.nl/scraper/ Gerlinde Schuller http://www.visualcomplexity.com/vc/blog/?p=236http://www.visualcomplexity.com/vc/blog/?p=236 Niels Schrader http://www.nielsschrader.de/ddd1.htmlhttp://www.nielsschrader.de/ddd1.html selftracking:http://www.waag.org/project/iyouhttp://www.waag.org/project/iyou Richard Vijgenhttp://www.richardvijgen.nl/http://www.richardvijgen.nl/ Remy Jon Ming http://remyjonming.nl/http://remyjonming.nl/ Catalogtreehttp://www.catalogtree.net/http://www.catalogtree.net/ Aaron Koblinhttp://www.aaronkoblin.com/work.htmlhttp://www.aaronkoblin.com/work.html Jonathan Harris http://www.number27.org/http://www.number27.org/ Viegas & Wattenberg http://hint.fm/http://hint.fm/ open data:http://hint.fm/projects/manyeyes/http://hint.fm/projects/manyeyes/

15 opdracht 5: in class opdracht voorbereiding op het statement -motivatie / onderbouwing van je onderzoeksthema [min. 5 tekstuele bronnen en relevante projecten] -relatie met de praktijkopdracht - voorlopige literatuurlijst [let op de notatie] verwerk de criteria uit bronneninstructies -voorlopige onderzoeksvraag [denk aan de criteria!]

16 beoordelingscriteria - motivatie, actualiteit, originaliteit - onderbouwing, juist gebruik van definities / terminologie - onderzoeksvraag: concretisering, afbakening, verdieping - toepassing criteria / notatie bronnen / literatuurlijst - verzorging (spelling / grammatica, volledigheid etc.) - proces (volledigheid opdrachten, participatie)


Download ppt "Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I 101011."

Verwante presentaties


Ads door Google