Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Persoonlijke Stijl (DISC)
De DISC Stijlen
2
Direct versus Indirect
Een stevige handdruk Meteen een mening Benadrukt standpunten verbaal, gebruikt lichaamstaal en persoonlijk Introduceert zichzelf Nadrukkelijke beweringen zoals: “Ik weet zeker…” en “Natuurlijk is…” Neemt risico’s, besluiten, verandert makkelijk en snel Een niet stevige handdruk Gereserveerde mending Benadrukt strandpunten aan de hand van uitleg, bespreken Wil geïntroduceerd worden Voorwaardelijke beweringen zoals: “Ik denk…” en “Misschien…” Behoedzaam bij risico’s, besluiten en veranderingen
3
Taak versus Mens gericht
Formelere begroeting Moeilijker te leren kennen Richt op taken, het resultaat Besluitvorming gericht op bewijsvoering, resultaten Behoedzaam in het uitten van gevoelens, minder open Werkt liever alleen, onafhankelijk Minder formele begroeting Makkelijk te leren kennen Dwaalt af van het onderwerp, taken, resultaat Besluitvorming gericht op gevoelens, overeenstemming Makkelijk in het uiten van gevoelens, ontvankelijk Werkt graag samen met anderen
4
De vier temperamenten
5
De vier temperamenten D TEMPERAMENT I TEMPERAMENT S TEMPERAMENT
DIRECT CONTROLEREND I TEMPERAMENT RELATEREND S TEMPERAMENT INDIRECT C TEMPERAMENT
6
DISC Temperamenten D I S C
7
Welke DISC Temperamenten?
8
DISC stijl hoog - DISC stijl laag
Hoe hoger de aanleg, hoe vaker voorkomend en hoe intenser dat gedrag zal zijn
9
Basis response overzicht
Direct D I S C Indirect Taak Mens Verandering Handhaven Vechten Vluchten
10
GEDRAGS- DIMENSIES
11
Onze zelfwaardering (“eigenwaarde”)
Op ons best – Hoge zelfwaardering (“hoge eigenwaarde”) Dominant Interactief Stabiel Consciëntieus Besluitvaardig Gepassioneerd Servicegericht Beschouwend Aansturen Betrokken Praktisch Berekenend Op ons slechtst – Lage zelfwaardering (“lage eigenwaarde”) Veeleisend Ongenuanceerd Onvermurwbaar Klagerig Opstandig Impulsief Koppig Ongevoelig
12
Onze Persoonlijke Stijl en prestaties
Prestatie Focus D Stijl I Stijl S Stijl C Stijl Niveau Kansen Relaties Voltooien Problemen Hoogst Consolideren Mogelijk maken Eind doel bereiken Oplossend vermogen Hoog Realiseren Opbouwen Afmaken Oplossen Gemiddeld Onderzoeken In contact brengen Omarmen Bevindingen Laag (Misbruik) Dicteren Praten Instemmen Bekritiseren
13
De 16 stijlen Secundaire benadering (Persoonlijke Stijl)
Primaire Drive (Gewenste einddoel) Secundaire benadering (Persoonlijke Stijl) D - Dominant I - Interactief S - Stabiel C -Consciëntieus D Macht & Controle Aanvoerder Avonturier Doorzetter Pionier I Populariteit & Prestige Enthousiasteling Entertainer Bemiddelaar Indrukmaker S Stabiliteit & Waardering Doener Behulpzame Dienstverlener Specialist C Privacy & Nauwkeurigheid Strateeg Raadgever Perfectionist Analist
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.