Download de presentatie
GepubliceerdTheodoor Abbink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Themabijeenkomst: ‘Kleur bekennen’ communicatie en omgang met de allochtone cliënt in de palliatieve fase
2
Inleiding. Even voorstellen. Aanleiding.
3
Doel van deze Presentatie!
Elkaar willen begrijpen in het belang van de zorg voor “ de ernstig zieke”. Delen van ervaringen en onderling toetsen van aanwezige kennis. Uitleg tolkentelefoon.
4
Stelling 1 Moslims stellen het op prijs als diagnose en prognose door de arts wordt verteld .
5
Palliatieve sedatie is toegestaan in het Moslim geloof.
Stelling 2 Palliatieve sedatie is toegestaan in het Moslim geloof.
6
Stelling 3 Indien er sprake is van een taalbarrière bij een cliënt/ patiënt schakel je de familie in om te tolken.
7
Stelling 4 Een mannelijke verpleegkundige mag bij afwezigheid van een vrouwelijke verpleegkundige een vrouwelijke patiënt wassen.
8
Inhoud van deze Presentatie.
Pijnbeleving en sedatie. Ziektebeleving en verzorging. Bespreekbaarheid. De vertaalslag in de praktijk. Opbouwen van vertrouwen en wederzijds respect.
9
Pijnbeleving en sedatie.
VAS-Score Pijnstilling Bewustzijn Geloofsformule Lijden Pijn Sedatie
10
Ziektebeleving en verzorging.
Aanzet tot nadenken. Genezing komt van God. Ziekenbezoek. Persoonlijke verzorging en religie. Schaamtegevoelens.
11
Bespreekbaarheid. Openlijk praten over de naderende dood.
Slecht-nieuwsgesprek. Moslims en tijdstip van overlijden.
12
Filmpje documentaire “Is dit de wil van Allah?”
Bron: Documentaire gemaakt door: ROB HOF
13
Vertaalslag In de praktijk.
14
Aanbevelingen Goede afspraken maken. Vast aanspreekpunt familie.
Open houding. Bewust zijn van eigen normen en waarden. Werk aan vertrouwen. Ruimte geven om rituelen uit te voeren. Gevoel van geborgenheid geven. Wensen van cliënt bespreken samen met cliënt/familie. Aankondigen bezoek thuiszorg. Wederzijds respect.
15
“Is dit de wil van Allah?” http://player.omroep.nl/?aflid=4660565
Bron: Documentaire gemaakt door: ROB HOF
16
Het opbouwen van vertrouwen en het wederzijds respect.
17
Verbaal Non verbaal Communicatie. Opbouw cultuur. Symbolen Rozenkrans
Tswagh Voorbeelden Jezus Profeet Mohammed Rituelen Bediend worden Geloofsformule Normen en waarden Nederlandse cultuur vroeger De islamitische cultuur nu
18
Tolkentelefoon Uitleg tolkentelefoon Tolkencentra opgericht sinds 1976
Overheid subsidieert de tolkdiensten voor gezondheidszorginstellingen Werken met gedragscode (privacy) Is voor zowel ad hoc(telefonische) tolkdienst als reservering voor een persoonlijk gesprek, spreekuur of groepsvoorlichting Schriftelijke vertalingen gratis bij 2 A4 pagina's (bv: wondplan, leefstijladvies enz..)
20
Literatuur: Abdulwahid van Bommel. “Islam en ethiek in de gezondheidszorg”.(april 2002) Fuusje de Graaff e.a. “Thuiszorg voor terminale Turkse en Marokkaanse patiënten: Ervaringen van opvattingen van naasten en professionals”. (Nivel 2005) Brochure: ”Kleur bekennen” Verpleegkundige zorg aan moslims in de palliatieve fase van een ziekte. Gerdiene van Rinsum, oncologieverpleegkundige Winnaar Vrouwen VU Hulp Verpleegkundeprijs (VUmc 2007) Fuusje De Graaf e.a. “Communicatie en besluitvorming in de palliatieve zorg voor Turkse en Marokkaanse patiënten met kanker”.(Zonmw 2010) Drs Yolande van den Brink, ”Transculturele ouderenzorg thuis”. (Universiteit van Maastricht 1995) Eerder vermelde bronnen.
21
www.actizkleurijkezorg.nl www.netwerknoom.nl www.eniec.eu www.tvcn.nl
Nuttige Adressen www. nigz.nl Tolkentelefoon:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.