Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!
2
Marketing is overal
3
De musical 3
4
Boeken 9e editie maar 7e editie mag ook
5
Wat is marketing Te veel definities
Marketing zou veel meer een manier van denken moeten zijn
6
Enkele basisbegrippen echter wel belangrijk
Die kun je heel goed lezen in het boek Kotler himself vindt er ook wat van
7
Marketing Marketing is overal Het is eigenlijk een manier van denken
8
Marketing Marketing is het product Kruip in de huid van
Maak je klant verslaafd
9
Ken je klant/doelgroep
10
Consumentengedrag Lidia flickr
11
Wie koopt wat voor nieuwe producten?
Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper Figuur 7.8 Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren
12
Factoren van invloed op gedrag
Figuur 7.2 Factoren die het gedrag beïnvloeden
13
Sociaal en cultureel
14
Persoonlijke kenmerken zijn hetzelfde maar...
Erwin 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal 2 weken een vriendin Diederik 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Geen vriendin Jordan 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Half jaar een vriendin YoungMentality © Motivaction
15
YoungMentality © Motivaction
16
Leeffase en life-events
1e vriend(innet)je op jezelf wonen trouwen huis kopen school studie werk pensioen 1e biertje/blowtje start carrière auto kindjes lekker naar Spanje verhuizen
17
behoeften, kenmerken of gedrag
Marktsegmentatie Indelen van consumenten in duidelijk onderscheiden groepen met gelijksoortige behoeften, kenmerken of gedrag
18
POPULATIE (totale markt)
19
segment 1 segment 2 segment 3 segment 4
20
Segmenteren op: Leeftijd
ouder jonger
21
Segmenteren op: Etniciteit
Aziatisch Europees
22
Segmenteren op: Geslacht
man vrouw
23
Segmenteren op: Baardgroei
niet wel
24
Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk?
Profiel bepalen jonger Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk? Aziatisch vrouw
25
Keuze van de doelgroep
26
Voldoende omvang!
27
Positionering Realiseren van een (relatieve) positie van een organisatie, merk of product ten opzichte van concurrenten in de perceptie van consumenten
28
Positioneren Wat is het? Waarom belangrijk? Voorbeelden
En als het niet goed gaat?
29
een plek in het hoofd en het hart van mensen
Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd en het hart van mensen
30
Waarom? Teveel keuze Onderscheiden is belangrijker dan ooit
Positioneren en zoeken naar onderscheidende voordelen is nodig om het voor de consument makkelijker te maken juist voor jou te kiezen
35
U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn
U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn. De slogan van Avis (We are number two. We try harder) heeft hun geen windeieren gelegd. “Service met een glimlach” heeft zijn langste tijd gehad.
41
Meer informatie
42
Opdracht Meenemen naar je werkcollege volgende week
Definieer de positionering en de doelmarkten van Coca Cola, Pepsi Cola, Red Bull en Dubbelfris En wat is dit voor Twix, Kitkat, Bounty, Mars, Lion? Celebrities worden vaak gebruikt in reclame en advertising. Zoek 5 voorbeelden en ga na welke waarde de persoonlijkheid toevoegt aan het merk
43
Vragen? Deze presentatie is te downloaden via startpagina.cmd.hro.nl en dan vakgroep Creative Marketing Succes!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.