Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
2
Hoofdstuk 2 Zelfkennis Ken je persoonlijkheid, nodig voor de baan die je wilt Iedereen weet wel iets over zichzelf te zeggen Vele algemene typeringen, zie advertenties John Holland: vier menstypen, elk met typische kenmerken Twee vaak gebruikte modellen/typeringen: Big Five en Meyer-Briggs Type Indicator BIG FIVE: 5 dimensies. Elke dimensie is een enorme schaal met twee uitersten 1 EXTRAVERT - INTROVERT 2 AANGENAAM - VIJANDIG 3 NAUWGEZET – CHAOTISCH 4 NEUROTISCH – STABIEL 5 AUTONOOM - GESLOTEN
3
MEYER-BRIGGS TYPE INDICATOR
Gaat verder dan de Big Five: 4 schalen die met elkaar worden gecombineerd 1 EXTRAVERT – INTROVERT 2 FEITEN – GEVOELENS 3 RATIONEEL – EMOTIONEEL 4 PLANNEN – IMPROVISEREN RESULTAAT: 16 PERSOONLIJKHEIDSTYPEN VAAK GEBRUIKT IN UITGEBREID PERSOONLIJKHEIDSONDERZOEK
4
Verschillende soorten intelligentie
PERSOONLIJK KENMERK MET GROTE INVLOED OP GEDRAG: INTELLIGENTIE Verschillende soorten intelligentie 3 gebieden van intelligentie - vakinhoudelijk - organisatie/bestuurlijk - communicatief Welke type intelligentie is nodig voor het bedenken van deze afbeelding?
5
BENUTTEN VAN JE PERSOONLIJKE KENMERKEN: PERSONAL BRANDING: jezelf op een bepaalde manier presenteren. VIER ALGEMENE VRAGEN VOOR INVULLEN VAN JE PERSONAL BRAND & DAARNA: WEES JE MERK UITGEBREIDE VRAGEN IN EEN PERSOONLIJKE SWOT PERSOONLIJKE CONFRONTATIEMATRIX IS EEN BASIS VOOR HET BENUTTEN VAN KANSEN EN VERMINDEREN VAN ZWAKTEN
6
SWOT-ACTIVITEIT IS NIET EENMALIG:
VOORTDURENDE ZELFREFLECTIE = VOORTDURENDE VERBETERING VAN JE PERSONAL BRAND IDEAAL = BEWUST & BEKWAAM
7
GEDETAILLEERDE RESULTATEN VAN ZELFREFLECTIE
OPEN EN GESLOTEN VRAGEN VOOR ZELFREFLECTIE GESTRUCTUREERDE ZELFREFLECTIE: WERKEN AAN DE HAND VAN EEN REFLECTIEMODEL
8
DRIE REFLECTIEMODELLEN
GEDRAG = DENKEN-VOELEN-WILLEN GEDRAG = GOAL, REALITY, OPTIONS, WILL (GROW) GEDRAG = SITUATIE, TAAK, RESULTAAT, REFLECTIE (STARR) INTEGRATIE VAN DEZE MODELLEN IN DE REFLECTIESPIRAAL, reflectie als doorlopende cyclus ZELF BEPALEN HOE JE ZELFREFLECTIE UITVOERT: VUL DE VRAGEN VAN DE REFLECTIESPIRAAL AAN MET VRAGEN UIT DE ANDERE DRIE MODELLEN
9
REFLECTIESPIRAAL KORTHAGEN
Bron: faber.kuleuven.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.