De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal."— Transcript van de presentatie:

1 When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang to het Net

2 SeaRail - 23 mei 20082 GROEI TOTAAL TONNAGE & VERVOER PER SPOOR Bron: Eos 2005, scenario hoge groei en duurzaam beleid

3 SeaRail - 23 mei 20083 MODAL SPLIT & AANTAL TREINEN Haven van Antwerpen % SpoorTon Spoor# Treinen 200619,8% 32.460.804 49.362 201019,6% 38.104.671 60.366 202019,3% 48.048.685 80.388 203019,3% 58.026.302 98.294 Bron: Eos 2005, scenario hoge groei en duurzaam beleid

4 SeaRail - 23 mei 20084 BELANG CONTAINERS EN AANDEEL SPOOR Bron: Eos 2005, scenario hoge groei en duurzaam beleid

5 SeaRail - 23 mei 20085 GROEI TOTAAL TONNAGE & VERVOER PER SPOOR Bron: Infrabel 2008, scenario hoge groei en duurzaam beleid

6 SeaRail - 23 mei 20086 MODAL SPLIT & AANTAL TREINEN Haven van Zeebrugge % SpoorTon Spoor# Treinen 200620% 6.176.841 12.121 201025% 9.744.933 20.148 202034% 19.407.392 39.428 203040% 29.582.406 59.736 Bron: Infrabel 2008, scenario hoge groei en duurzaam beleid

7 SeaRail - 23 mei 20087 BELANG CONTAINERS EN AANDEEL SPOOR Bron: Infrabel 2008, scenario hoge groei en duurzaam beleid

8 SeaRail - 23 mei 20088  Groeiende economie + duurzaam transportbeleid  sterke groei spoorvervoer  Belangrijke investeringen nodig in spoorweginfrastructuur  Voornamelijk in de havens van fundamenteel belang  Infrabel brengt huidige capaciteit spoornet in kaart en maakt simulaties bij nieuwe investeringsprojecten (cfr. THO)

9 HAVEN VAN ANTWERPEN

10 SeaRail - 23 mei 200810 INVESTERINGSPLANNEN HAVEN VAN ANTWERPEN Afgewerkt:  Gentboog In uitvoering:  Uitrustingswerken op de Linkeroever: toegang & ontsluiting Deurganckdok  De Liefkenshoekspoorverbinding & -tunnel  De ongelijkgrondse kruisingen vertakkingen Schijn en Krijgsbaan Gepland:  Tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen  De doortrekking van lijn 11  De IJzeren Rijn Op maritiem vlak:  Beslissing over Saftingedok tegen einde legislatuur Vlaamse regering (2009)

11 HAVEN VAN ZEEBRUGGE BRUGGE

12 SeaRail - 23 mei 200812 INVESTERINGSPLANNEN HAVEN VAN ZEEBRUGGE In uitvoering:  Werken in de spoorbundels in de haven  De bocht ter Doest  Modernisering en uitbreiding van het vormingsstation  Derde spoor vertakking Dudzele – Brugge  Derde en vierde spoor Gent – Brugge Op maritiem vlak:  Albert II-dok en eventueel op lange termijn nieuwe zeewaartse uitbreiding indien de containergroei zich verderzet

13 HAVEN VAN GENT

14 SeaRail - 23 mei 200814 INVESTERINGSPLANNEN HAVEN VAN GENT  Aankomst- en vertrekbundel van 16 sporen wordt ingericht kant west van het Kluizendok (bundel Zandeken), alsook bedieningssporen  Verlenging lijn 204 tot Terneuzen

15 HAVEN VAN OOSTENDE

16 SeaRail - 23 mei 200816 INVESTERINGSPLANNEN HAVEN VAN OOSTENDE  Nieuwe spoorlijn 202A aangelegd van station Oostende-Vorming naar bundel Plassendale: in afwerking  De industriezone ‘Plassendale I’ zal multimodaal ontsloten worden, o.a. door brug over kanaal Oostende-Brugge-Gent  Ontsluiting Zeewezendok gepland


Download ppt "When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal."

Verwante presentaties


Ads door Google