Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCornelia Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik
2
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Programma Waarom bestaan we Wie zijn we Wat doen we
3
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Zomaar een paar uitspraken… Een student kan zijn/haar competentieontwikkeling in kaart brengen en via het portfolio zelf de verantwoordelijkheid over de ontwikkeling ervan nemen. Diagnostische kennistoetsen lenen zich ervoor om afgenomen te worden via de computer. Dit verhoogt de flexibiliteit in tempo en de objectiviteit van de toets en op termijn bespaart het kosten. Beschikbaarheid van ICT-hulpmiddelen en digitale leerobjecten waarmee studenten en docenten gericht kunnen experimenteren, online toegankelijk gemaakt
4
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Wensen Digitaal portfolio Beschrijving competentieontwikkeling Kwalitatief hoogwaardig elektronisch (diagnostisch) toetsmateriaal Kwalitatief hoogwaardig elektronisch lesmateriaal (digitale leerobjecten) …..
5
Mijn “portfolio’s”…. een voorbeeld
6
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Natschool portfolio
7
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 http://www.gorissen.info/Pierre/pubs.php
8
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 http://www.gorissen.info/Pierre/pubs.php
9
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 http://e-learning.surf.nl/e-learning/home/353
10
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 http://www.fontys.nl/facilitairbedrijf/onderwijs/default.asp?idsitestructurenode=55317
11
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 http://mediatheek2.fontys.nl:2010/iPort?request=titles&searchField=au&query=z879369&db=fontyspublicaties
12
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Offline portfolio…
13
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 niet online beschikbaar
14
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Problemen / Uitdagingen De hoeveelheid informatie waar het hier om gaat past op een paar cm 2 Dezelfde informatie, bevindt zich (deels) in verschillende systemen die niet met elkaar kunnen communiceren; Helderheid over structuur, samenhang, inhoud is belangrijk, maar niet eenvoudig.
15
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Wat betekent dat? We hebben afspraken nodig! Over: inhoud structuur betekenis samenhang …..
16
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Docent METADATA VDEX LOM Dublin Core Samenhang Student ELO LeereenhedenAssessments SISToetssysteem DPF LCMSRepository Mediatheek Portfolio Auteurs- omgeving QTI CP LD/SS LIP SCORM Enterprise DRI Acc. CP ePortfolio CP LIP Competenties RDCEO DRI QTI OAIPMH Acc.
17
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Leertechnologie-afspraken Het geheel van afspraken en technieken die de realisatie van e-learning ondersteunen. Dus bijvoorbeeld afspraken voor: het uitwisselen van toetsen en vragen het beschrijven en uitwisselen van resultaten / portfolio’s het uitwisselen competenties het vastleggen van onderwijsontwerp het uitwisselen gegevens gebruikers het verpakken/uitwisselen van o.a. leermateriaal het beschrijven van metadata Belangrijk kenmerk daarbij is dat deze afspraken in principe soft- en hardwareonafhankelijk zijn en op zich niets met technologie te maken hebben.
18
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Leertechnologie-afspraken Tussen systemen of componenten Inhoud / structuur Niet alleen technisch, maar zeker ook onderwijskundig! Ook: specialistisch / complex groen en rijp(er) vaak moeizame implementatie quick win v.s. langere termijn …. het bleek geen kwaad te kunnen een handje te helpen..
19
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 SURF SiX expertisegroep Doel: kennis over leertechnologie-afspraken in Nederland te vergroten en het gebruik ervan te bevorderen. Bemensing: Frank Benneker (Universiteit van Amsterdam) Pierre Gorissen (Fontys Hogescholen) Jocelyn Manderveld (Open Universiteit Nederland) Website: http://e-learning.surf.nl/SiX/
20
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Activiteiten in 2004 Organiseren bijeenkomsten Deelname in IMS consortium Samenwerking met …. Website / mailinglijst Boek “Leertechnologie in de Lage Landen” Presentaties ( ALT-C / OWD / Online Educa /… ) Advisering binnen SURF
21
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Bijeenkomsten 2004 21 oktober: IMS Learning Design workshop 16 en 16 november: SURF Onderwijsdagen 1-3 december: Online Educa Berlin 7 december: EduExchange 2004 Zie: http://www.surf.nl/bijeenkomsten of http://e-learning.surf.nl/SiX
22
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 SURF SiX 2005/2006 Doelen: Verder vergroten bereik bijeenkomsten/website/maillijst handleidingen ook management bereiken! Verdieping in expertbijeenkomsten voor ontwikkelaars en leveranciers Actievere participatie bij ontwikkeling adviseren bij projecten bredere deelname in IMS Structuur en overzicht e-learning infrastructuurmodel
23
Digital Repositories, Lessons Learned - 23 september 2004 Meer weten? Website: http://e-learning.surf.nl/SiX/ Mailinglijst (automatisch laatste nieuws) en bij mijzelf natuurlijk Deze presentatie is te vinden op: http://www.gorissen.info/pierre/pubs.php
24
Vragen / discussie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.