De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel."— Transcript van de presentatie:

1 College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel

2 Businessmodel Vorige keer ging het over ‘verdienmodellen’. Nu gaan we het hebben over Businessmodels: In elke business gaat het kort door de bocht om meer te verdienen aan je bestaande klanten, om meer nieuwe klanten te verwerven en om een goede prijs te realiseren... Althans, zo denkt men in de oude economie. In de nieuwe economie van ná september 2008 wordt het begrip ‘profit’ steeds vaker vervangen door het begrip benefit’...

3 Businessmodellen Alexander Osterwalder: “ A business model is a conceptual tool that contains a set of elements and their relationships and allows expressing the business logic of a specific firm. It is a description of the value a company offers to one or several segments of customers and of the architecture of the firm and its network of partners for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital, to generate profitable and sustainable revenue streams “

4 Businessmodellen Alexander Osterwalder: we kijken naar een filmpje: http://www.vimeo.com/1705681 Wat is de essentie van dit filmpje?

5 Businessmodellen Businessmodellen gaan dus over: Hoe Creëer ik Waarde EN HOW TO MAKE MONEY

6 Businessmodellen Osterwalder gebruikt hiervoor: Het 9 blokken model

7 Businessmodellen Het 9 blokken model (oorspronkelijk): –Value proposition: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant. –Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value proposition op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiele) klant (doelgroepanalyse dus) –Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de communicatie- en distributiestrategie beschreven. –Customer relationship: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten). #Key resources: Wat is de corebusiness van het bedrijf? #Key activities: Wat moet er gebeuren om het businessmodel te implementeren? –Key partner: Welk partnernetwerk heb ik nodig? –Revenue streams: Ofwel het verdienmodel –Cost structure: Wat kost het allemaal?

8 Businessmodellen Het 9 blokken model (aangepast): –Value proposition: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant. –Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value proposition op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiele) klant (doelgroepanalyse dus) –Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de communicatie- en distributiestrategie beschreven. –Customer relationship: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten). #Value Configuration: Wat is de strategisch belangrijke combinatie van activiteiten en resources? #Core capabilities: Wat zijn je kerncompetenties die nodig zijn om het businessmodel uit te kunnen voeren? –Key partner: Welk partnernetwerk heb ik nodig? –Revenue streams: Ofwel het verdienmodel –Cost structure: Wat kost het allemaal?

9 Verdienmodellen/inkomstenmodellen Een verdienmodel is onderdeel van het businessmodel Vaak wordt echter ook een verdienmodel als businessmodel aangeduid Niet correct dus

10 Verdienmodel voorbeeld Advertentiemodel Informatiesite biedt gratis content en diensten aan. De content wordt door de site zelf gemaakt of via derden betrokken. Het aanbod wordt voorzien van advertenties. Voorwaarde voor succes is veel verkeer Voorbeelden Nieuwsportals

11 Businessmodellen Bij het uitwerken van 9 blokken worden vragen gesteld als : -met wie moet ik samenwerken? -wie is de doelgroep? -is mijn product/dienst uniek? -wie is bereid om te betalen en voor welke waarde?

12 Eigenlijk doorloop je de volgende vragencyclus

13 Zo ziet het er dan uit: Muziek

14 Muziek (let op het ‘offer’)

15 Of een krant: Financial Times

16 Opdracht in tweetallen Vul het businessmodel voor Ikea in, volgens de opzet van het 9 blokkenmodel Daarna bespreken we het...

17 Vragen? Download college:www.Prospective.nl Vragen: toine@prospective.nl


Download ppt "College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel."

Verwante presentaties


Ads door Google