De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

detaillistenpromotie

Verwante presentaties


Presentatie over: "detaillistenpromotie"— Transcript van de presentatie:

1 detaillistenpromotie
de optimale promotiemix paragraaf 9.2 promotie gepland Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

2 ? optimale promotiemix winkelformule WAT WIE HOE markt-positie
assortiment doelgroep optimale promotiemix WAT WIE HOE winkelformule Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

3 ? WAT prijsvoordeel dé goedkoopste dé beste service
optimale promotiemix WAT prijsvoordeel dé goedkoopste dé beste service gemakkelijk te bereiken meerstuksaanbieding vakkundig advies dé beste koop milieuvriendelijk het WK-voetbal de Italiaanse week Bij de invulling van de promotiemix is de eerste vraag die beantwoord moet worden: “Wat wil ik als winkel communiceren?”. Kortom: wat is de boodschap? Wat de detaillist wil mededelen, zal per situatie sterk verschillen. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

4 ? WIE promotiedoelgroep marketingdoelgroep vaste klanten
optimale promotiemix WIE vaste klanten nieuwe klanten potentiële klanten omwonenden plaatselijke overheid collega-winkeliers eigen werknemers leveranciers scholen milieugroepen/actiegroepen/ vakbonden promotiedoelgroep marketingdoelgroep Bij het “wie” zal bij de samenstelling van de promotiemix duidelijk de communicatiedoelgroep omschreven moeten worden. De detaillist zal dus de vraag moeten beantwoorden voor wie de boodschap bestemd is. De samenstelling van de communicatiedoelgroep heeft invloed op het middel (medium) dat ingezet kan worden om de boodschap over te brengen. Daarnaast zal de boodschap zodanig “verpakt” moeten worden dat deze begrijpelijk en helder overkomt bij de communicatiedoelgroep ofwel de promotiedoelgroep. Een detaillist heeft in de dagelijkse praktijk te maken met diverse, duidelijk van elkaar verschillende, promotiedoelgroepen. De promotiedoelgroep kan bestaan uit personen die wat in te brengen hebben bij de aankoop van een artikel. De marketingdoelgroep echter bestaat uit personen die het artikel zèlf gebruiken. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

5 Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2
promotiedoelgroep detaihandel consument pull-strategie consument fabrikant push-strategie tussenhandel De fabrikant heeft meerdere promotiedoelgroepen waarop hij zijn communicatie richt. Naast de consument bewerkt de fabrikant ook de tussenhandel (onder andere de detailhandel) met zijn promotieactiviteiten (= handelspromotie). Als een fabrikant zich met zijn promotie-uitingen richt op de consument, spreekt men van een pull-strategie. Is de fabrikantenpromotie gericht op de tussenhandel, dan spreekt men van een push-strategie. De fabrikant is erbij gebaat dat zijn artikelen door de groot- én detailhandel ingekocht worden. groothandel/detailhandel Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

6 ? HOE verkoop-/adviesgesprek voorlichtingsbijeenkomst free publicity
optimale promotiemix HOE verkoop-/adviesgesprek voorlichtingsbijeenkomst free publicity reclame verpakking displays direct mail/nieuwsbrief beurs/tentoonstelling brochure/folder prijs-/tekstkaarten demonstraties spaaractie Als duidelijk is wat de detaillist wil vertellen en voor wie de boodschap bestemd is, dan kan het meest geschikte communicatiemiddel gekozen worden. De vraag hoe de boodschap gecommuniceerd gaat worden, wordt door deze keuze beantwoord. Hierbij is een combinatie van middelen eerder regel dan uitzondering. Door de keuze van het meest geschikte medium of de meest geschikte media om de boodschap over te brengen, wordt de promotiemix samengesteld. Hierbij heeft de detaillist de keuze uit veel manieren. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2


Download ppt "detaillistenpromotie"

Verwante presentaties


Ads door Google