Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliana Mertens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
1 Het Leren in netwerken Van analoog naar digitaal leren Wim VeenRechtenOnline 14.10.05
3
2 Homo Zappiens
4
3 De generatie die Spellen speelt Grand Theft Auto, Earth&Beyond, Unreal Tournament, Black&White, Never Winter Night, Thief, Postal 2, PlayStations I and II Games, LAN Parties 24/7 communiceert Via SMS, MSN, chatrooms, mobiel f2f en virtuele vrienden integreert Niet technologisch is geobsedeerd Nooit een handleiding leest De generatie voor wie leren spelen is, ontdekken met plezier
5
4 Het gebruik van media door jongeren
6
5
7
6 Wereldwijde multi player games op Internet
8
7
9
8
10
9
11
10
12
11
13
12 MSN is on 24/7: Meer dan 150 contacten 6 miljoen NL gebruikers 10 simultane gesprekken
14
13
15
14 Wie is Homo Zappiens De generatie die zelf spellen uitvindt Zonder winnaars of verliezers, zonder start of einde en vooral zelf de spelregels maken en die veranderen…. De generatie die vindt dat school in de eerste plaats een ontmoetingsplaats is
16
15 Eyetoy
17
16 Homo Zappiens schrijft eigen taal My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three screaming kids face to face. I love New York. It’s a great place. My smmr hols wr CWOT. B4, we used 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 : kids FTF. ILNY, it’s a gr8 plc. * * Daily Telegraph, Sun Mar 2, 2003, British Girl Baffles Teacher with SMS Essay
18
17
19
18 Communiceren met beelden
20
19 Verschillende media, verschillende vaardigheden
21
20 Main activity is interpreting Everything is of same importantance Book is object Book is static Always same end One way communication Reader is spectator Main activity is configuring Choice of player to choose different paths, opportunities Game is object and process Game is dynamic Always different ends Games are communities Player is immersed Transportation of person
22
21 Gaat het over?
23
22 Kenmerken van ICT Snelle kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van capaciteit Van massaproductie tot massa-customization Tijd- en plaats onafhankelijkheid; alleen toegang en connectiviteit zijn van belang Netwerk structuur Geen hierarchische structuur, toch ontstaat standaardisatie, door het fenomeen van interactieve structurering Informatie verspreidt zich niet langs traditionele kanalen
24
23 Maatschappelijke gevolgen Van verticaal naar horizontaal Informatie en communicatie faciliteiten zijn voor iedereen bereikbaar: schaarste houdt op: ‘power to the user’: ieder wordt uitgever, radiostation en TV producer Horizontale organisatiestructuren: ‘checks and balances’ i.p.v. ‘planning and control’ Deterritorialisatie ‘Staat zonder land’ (WRR) Bedrijven worden ‘footloose’, plaats en effecten van handelen zijn ruimtelijk gescheiden maar virtueel verbonden Virtualisatie Virtuele goederen en diensten (informatie diensten, ‘flash capital’) Betrouwbaarheid en zekerheid worden problematisch
25
24 Maatschappelijke gevolgen Versnelling Richting, snelheid en aard van ICT ontwikkelingen zijn onvoorspelbaar en niet te managen (wiki’s, blogs, omidyar network, Linux) Traditionele procedures van wet- en regelgeving zijn te langzaam (privacy, veiligheid, criminaliteit)
26
25 Homo Zappiens aan het werk Iconische vaardigheden Multi-tasking Verwerken van discontinue informatie Niet-lineair werken
27
26 Integrated scanning skills 6 | 31 'ZapLab‘, A Visual Environment For Associative Information Retrieval of Learning Assets and Objects
28
27 Ouderen zijn goed in lezen… Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe.
29
…maar slecht in visuele clues
30
29 Multitasking
31
30 Multi tasking Muziek luisteren Vriend bellen Op het net surfen en MSN-en Wiskunde huiswerk maken
32
31 Verwerken van discontinue informatie TV kanaal 1 TV kanaal 2 TV kanaal 3 Zappen is de vaardigheid om onderbroken audio-visuele en tekstuele informatiestromen tot betekenisvolle kennis te construeren
33
32 Niet lineair werken Lineair BCAEFD Niet-lineair B C A E F D Arcanum Niet lineaire leerstrategieen vereisen een herontwerp van inhoud in leerobjecten en gebruikmakend van multimedia technologie
34
33
35
34 Jongeren leren anders... Homo Zappiens twitch speed multi tasking non linear approaches processing discontinued information iconic skills connected collaborative active learning by playing instant payoff fantasy technology as friend Homo Sapiens conventional speed mono tasking linear approaches processing single information flows reading skills stand alone competitive passive separating learning and playing patience reality technology as foe courtesy: Mark Prensky
36
35 Conclusie 1 Homo Zappiens ontwikkelt repertoire van metacognitieve vaardigheden: Onderzoekend leren: waar gaat het om? Netwerk leren: kennis construeren samen met anderen Experimenterend leren: zelfvertrouwen: game over! Samenwerkend leren; in teams en in verschillende rollen Actief leren: keuzes maken, handelen Zelf stellen van doelen, zelforganisatie Ontwikkelen en kiezen van oplossingsstrategieën Abstraheren van typen problemen of opgaven Innovatief leren door impliciete kennis te expliciteren Ruimtelijk inzicht ontwikkelen: o.a. mentale rotaties Iconische vaardigheden: Beelden en diagrammen kunnen lezen Visuele attentie: reageren op meerdere visuele bewegingen tegelijk
37
36 Conclusie 2 Homo Zappiens gebruikt een multimediaal referentiekader en een daarmee overeenstemmende wijze van communiceren Jungle boek, Disney Rekenwonderland, The Matrix, Kill Bill 1 en 2, South Park, TMF, The Box, MTV, Manga, Kollaboration, enz.South Park Kollaboration Homo Zappiens denkt in menu structuren Computers, telefoons, PDA’s, websites Homo Zappiens denkt in zoekstructuren en zoektermen Google, Hot Bot, Portals, Google Scholar, Desktop Google
38
37 Conclusie 3 …. De vaardigheden van de screenagers om snel, veel en discontinue informatie te verwerken te leren en werken in menselijke en technische netwerken bewuste en onbewuste conceptuele structuren aan te spreken ….is een garantie voor de overleving van onze kennismaatschappij van de 21ste eeuw….
39
38 Conclusie 4 De zappende student is digitaal; scholen zijn analoog Het onderwijs onderschat de Homo Zappiens Het onderwijs herkent de vaardigheden van de screenagers te weinig Het onderwijs moet aanpakken ontwikkelen die gebruik maken van de vaardigheden van homo zappiens
40
39 Wat te doen? ff denken…
41
40 Wat is leren? Leren is zoeken naar betekenis Kennis is communicatie over betekenis van informatie
42
41 De 7 basisprincipes voor onderwijs Vertrouwen De kunst van het loslaten Uitdaging Moeilijk is spannend Zelf sturing Zelf doen is de beste motivatie Relevantie Authentieke inhouden en werkvormen Immersie Weg met de 50 minuten lessen Passie Zoek de grein Talenten Diploma’s op maat
43
42 If Then… Jaarklassen systeem? Urenroosters? Vakkenscheidingen? Vaste curricula?
44
43 Kernwoord is flexibiliteit… ….van inhoud ….van leermodellen ….van tijd en plaats ….in doelen en beoordeling ….in de leercommunities ….in zelfsturing
45
44 Flexibiliteit van inhoud Inhoud is continu in ontwikkeling Docenten, instellingen en experts van binnen en buiten de school dragen bij aan inhoud Ook de leerlingen dragen bij d.m.v. documenten, foto’s, videoclips, links, presentaties. Het net als schatkamer van advanced organizers, leerinhouden en software Ook communicatie kan kennis opleveren Deelname in discussieboards, forum
46
45 Learning Objects: de nieuwe blokkendoos voor flexibele leerstof
47
46 Games worden een belangrijker leermiddel
48
47 Docent/coach Inhoud student medestudenten Leeromgeving Leernetwerk Het nieuwe leermodel Web communities praktijkbegeleider
49
48 Flexibiliteit in tijd, rollen en beoordeling Jaargroepen Vaste tijden Vaste rollen Vast leerplan Examens en tests Minder onderwijs groepsgewijs in lokalen Flexibeler tijdsindelingen voor leeractiviteiten Een leerling is een leerling, medeleerling, en docent tegelijkertijd Portfolio’s opbouwen in school en bedrijf
50
49 Orientatie Planning Uitvoering Evaluatie Orientatie Planning Uitvoering Evaluatie Controle hebben over Controle van leerlingen over leerproces
51
50 Flexibiliteit in leercommunities De traditionele ‘klas’ breidt zich uit Onderwijsinstelilng als onderdeel van ‘communities of practice’ met al die partners die belang hebben bij de opleiding Bedrijven MKB Overheidsorganisaties KvK Bibliotheken Omroepen
52
51 Samen inhouden bouwen: wiki’s “Wiki," the Hawaiian word for "quick," allows groups to jointly create and edit Web pages, using a special formatting style that is different from the HTML format used for regular Web pages
53
52
54
53
55
54 Inhoud is niet langer King
56
55 Heb je al een weblog?
57
56
58
57
59
58 Al een project gestart op het Omidyar Network?
60
59
61
60 Over op zwart
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.