De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002."— Transcript van de presentatie:

1 Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002

2 College Kennis en Leren 26 april 20022 Mode? Business process re-engineering (BPR) Total quality management (TQM) Enterprise resource planning (ERP) Customer relationship management CRM) Executive information systems (EIS) Electronic performance support systems (EPSS)

3 College Kennis en Leren 26 april 20023 Onderwerpen Mode? Eigenschappen van kennis Theorie De KITS (=KMQuest) simulatie leeromgeving

4 College Kennis en Leren 26 april 20024 Mode? Aantal% voor 1997 Algemeen21216 KM tools en AI technologie17317 Ontologieën en Organizational memories10824 Rapporten van bedrijven en case studies7221 KM architecturen en raamwerken626 Human resources en lerende organisaties5448 Bedrijfsprocessen en werkstromen4912 Virtuele teams en bedrijven4821 Leren in organisaties4330 Training en opleiding4248 N=1357

5 College Kennis en Leren 26 april 20025 Mode? Uit Kieser (1997 )

6 College Kennis en Leren 26 april 20026 Mode? Een doorslaggevende factor Onvermijdelijk Waardevol Illustratief Eenvoudig en helder, vaag en verwarrend Lastig uit te voeren “Enorme” verbeteringen Geen details

7 College Kennis en Leren 26 april 20027 Mode? “We contend however, that the recent setback of many Japanese companies was due to their limited attention to enabling conditions for organizational knowledge creation. As a result they failed in creating organizational knowledge consistently.” Von Krogh, Ichijo & Nonaka (2000), p. viii

8 College Kennis en Leren 26 april 20028 Mode? Multi-factor benaderingen Uitgewerkte, coherente en consistente theorie Goed gespecificeerde methoden Systematisch empirisch onderzoek Voortbouwen op werk van anderen

9 College Kennis en Leren 26 april 20029 Eigenschappen van kennis Ontastbaar Agenten met een wil Verdwijnen Bereid Basis processen Groei door gebruik Productie kost tijd Gelijktijdigheid Meter aan de pomp Onpersoonlijk Niet zomaar leeg “Ik wil niet” Kan basis zijn Op is op Soms ook Alleen in mijn auto

10 College Kennis en Leren 26 april 200210 Theorie Kennis als organisatorische hulpbron Het besturingsparadigma “Team manager”

11 College Kennis en Leren 26 april 200211 Theorie Kennis management nivo Kennis gebruikende processen Kennis management acties Resultaten van acties Kennis management model (cyclus) Procesmodel

12 College Kennis en Leren 26 april 200212 Methode! Kennis management nivo Kennis gebruikende processen Kennis management acties Resultaten van acties Kennis management Model (cyclus) Procesmodel

13 College Kennis en Leren 26 april 200213 Theorie

14 College Kennis en Leren 26 april 200214 Theorie Bedrijfs processen Kennis elementen Organisatorische rollen gebruiken gekoppeld aan participeren in TijdVorm Locatie Inhoud beschreven door

15 College Kennis en Leren 26 april 200215 Theorie Op de juiste plaats Op de juiste tijd In de juiste vorm Vereiste kwaliteit van de inhoud Tegen de laagst mogelijke kosten

16 College Kennis en Leren 26 april 200216 KM specific Generic Business model Knowledge management model KM interventions State of business (model) State of business (model) Learner Instructional envelope The KITS learning environment: idea and realization Business model

17 College Kennis en Leren 26 april 200217

18 College Kennis en Leren 26 april 200218

19 College Kennis en Leren 26 april 200219 The global knowledge management model FOCUS MONITOR ORGANISE

20 College Kennis en Leren 26 april 200220

21 College Kennis en Leren 26 april 200221

22 College Kennis en Leren 26 april 200222 The business model structure Knowledge processes related variables Knowledge related variables Business process related variables Organisational effectiveness variables External events Internal events KM interventions

23 College Kennis en Leren 26 april 200223

24 College Kennis en Leren 26 april 200224

25 College Kennis en Leren 26 april 200225 Business model relations

26 College Kennis en Leren 26 april 200226

27 College Kennis en Leren 26 april 200227 Outline of the game as it is played There is no time limit to playing the game. Teams set their own pace. When they think they have acted sufficiently they can go on to the end of the quarter. At the end of each quarter they can get an indication of how well they are doing by looking at the status (and history) of chosen business variables.

28 College Kennis en Leren 26 april 200228 Outline of the game as it is played The team receives a budget at the beginning of the game to implement certain interventions. Collaboration scenarios. All team members are available at the same time (not at the same place). Team members access the KITS environment at different points in time. Team members access the KITS environment at different points in time, but at a certain point all are present.

29 College Kennis en Leren 26 april 200229 What can players do? KM interventions Inspect variables/indicators Ask for additional information Set goals Choose KM interventions Collaborate Exchange info Work on documents Discuss ideas Decide upon actions Support Ask for explanation Ask for hints/questions Inspect and reflect Walk through normative KM model Use worksheets

30 College Kennis en Leren 26 april 200230 What they can not do... Reverse actions that have been taken. Reorganise the company. Inspect variables at the level of specific departments, products, or persons. Implement actions at the level of specific departments, products, or persons.

31 College Kennis en Leren 26 april 200231 Het spelen van het spel Lees eerst de documentatie in het spel of kopieer deze bij het secretariaat SWI Toegang: Ga naar kits.tno.it Wanneer gevraagd wordt naar username en password: Username=xxxxxxxxx Password=xxxxxxx Dit geeft geen toegang tot de “playing phase”

32 College Kennis en Leren 26 april 200232 Het spelen van het spel Echt spelen is op vrijdag 24 mei tussen 9.00 en 17.00, deelname is verplicht! Een team bestaat uit 3 leden Er is twee uur beschikbaar Per slot van twee uur kunnen 4 teams spelen (totaal dus 16 teams = 48 deelnemers) Voor de “playing phase” krijg je dan een aparte username en password. Inschrijven: op het secretariaat SWI ligt een inschrijflijst met de open slots (first come, first served) Inschrijven uiterlijk tot 22 mei 2002 17.00


Download ppt "Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002."

Verwante presentaties


Ads door Google