Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Wat is communicatie? Boek blz. 7 t/m 11 (Ca. 1 les) 2. Levensbeschouwelijke communicatie en het belang daarvan Boek blz. 11 t/m 13 (Ca. 1 les) 3. Tien gouden tips Boek blz. 14 t/m 19 (Ca. 1 les) Afsluiting SO: leren hoofdstuk 1 (telt 2x mee) 1
2
Denk aan de sociale competentie
1. Wat is communicatie? Neem over Communicatie komt van het Latijnse woord ‘communicare’. Dit betekent mededelen of met elkaar in verbinding staan. Wij onderscheiden bij de communicatie 1. de zender, 2. de ontvanger, 3. de boodschap en 4. (mogelijke) ruis. Communicatie zonder gesproken woorden heet ‘non-verbale communicatie’. Deze kan bestaan uit: lichamelijk contact, lichaamshouding, gebaren, gezichtsuitdrukking, uiterlijk, symbolen, rituelen, dans en muziek. Denk aan de sociale competentie 2
3
Denk aan de sociale competentie
1. Wat is communicatie? Neem over Bekijk het filmfragment over de opening van de olympische spelen 2012 met Rowan Adkinson (Bean). Welke vormen van nonverbale communicatie herken je? Wat wil Rowan daar mee duidelijk maken? (Gezamenlijk) lezen boek blz. 7 t/m 11. Bedenk van elke nonverbale communicatievorm minimaal 3 eigen voorbeelden. Denk aan de sociale competentie 3
4
Denk aan de sociale competentie
Levensbeschouwelijke communicatie en belang Neem over Levensbeschouwelijke communicatie is communicatie dat gericht is op onderwerpen van levensbeschouwelijke aard. Deze communicatie is belangrijk omdat mensen op een zo duidelijk mogelijke manier een iets naar voren willen brengen over de visie op bijvoorbeeld ‘het leven’. Belangrijk, niet alleen voor communicatie binnen de eigen kring of aanhang, maar ook daar buiten. Goede communicatie voorkomt onduidelijkheden en draagt bij tot een goed wederzijds begrip. Denk aan de sociale competentie 4
5
Denk aan de sociale competentie
Wat is Levensbeschouwelijke communicatie en het belang daarvan? Versie 01 Neem over (Gezamenlijk) lezen boek blz. 12 t/m 13. Bekijk het filmfragment uit City of Angels (32 t/m 42 of 56:16-1:05:00) Samen met de buurman of buurvrouw: 2a. Noteer de levensbeschouwelijke onderwerpen. 2b. Wat heb je herkent van boek blz. 12 t/m 13? 2c. Wat heb je vooral herkent van boek blz. 9 t/m 11? 3. Maken studiewijzer vraag 10 t/m 14! Denk aan de sociale competentie 5
6
Hoe goed ben jij in communicatie?
Vormen van non-verbale communicatie 6
7
Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven?
a. Lichamelijk Contact Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? 7
8
Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven?
b. Lichaamshouding Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 8
9
Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven?
c. Gebaren Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 9
10
Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven?
d. gezichtsuitdrukking Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 10
11
Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven?
e. uiterlijk Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? 11
12
Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven?
f. Symbolen en rituelen Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 12
13
Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven?
g. Dans en muziek Noteer van 3 foto’s wat non-verbaal wordt aangegeven? Denk aan de sociale competentie 13
14
Hoe goed ben jij in communicatie?
Gespreksopdracht voor drietallen: Bekijk blz. 15 en 16 Drie ll-en stellen een volgorde samen van de fotoset. Doe dit in overleg. Noteer de volgorde + argumenten. Een notulist noteert het gespreksverloop Schrijf tezamen gespreksverslag(je). Noteer tips / tops (voor elkaar) Noteer voor jezelf wat je hebt geleerd? Klaar: wisselen van rol? Andere fotoset kiezen! 14
15
Discussie in viertallen
15
16
Denk aan de sociale competentie
Discussie in viertallen Denk aan de sociale competentie 16
17
Miscommunicatie tips Wat kan een gesprek tot een slecht gesprek maken?
17
18
Denk aan de sociale competentie
Goede communicatie tip 1 Spreek voor jezelf Denk aan de sociale competentie 18
19
Wees duidelijk en volledig
Goede communicatie tip 2 Wees duidelijk en volledig Denk aan de sociale competentie 19
20
Spreek niet te veel of te lang
Goede communicatie tip 3 Spreek niet te veel of te lang Denk aan de sociale competentie 20
21
Denk aan de sociale competentie
Goede communicatie tip 4 Ik ben niet boos! Woorden = Daden Denk aan de sociale competentie 21
22
Geef redenen voor jouw standpunt
Goede communicatie tip 5 Geef redenen voor jouw standpunt Denk aan de sociale competentie 22
23
Denk aan de sociale competentie
Goede communicatie tip 6 Luister goed Denk aan de sociale competentie 23
24
Vraag of iets duidelijk is.
Goede communicatie tip 7 Vraag of iets duidelijk is. Denk aan de sociale competentie 24
25
Denk aan de sociale competentie
Goede communicatie tip 8 Sta open voor de ander Denk aan de sociale competentie 25
26
Denk aan de sociale competentie
Goede communicatie tip 9 Inleven in de ander Denk aan de sociale competentie 26
27
Denk aan de sociale competentie
Goede communicatie tip 10 Geef goede redenen Denk aan de sociale competentie 27
28
Communicatie tips Opdrachten Samen lezen blz. 15 t/m 19
Noteer de tips in een persoonlijke volgorde. Filmfragmenten: Mekka, Jeruzalem-1, US Welke tips zijn hier van toepassing. Studiewijzer: maken vraag 21. 28
29
Denk aan de sociale competentie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.