Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmilie Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
College: Ritme Prosodie: 1. Bomen & Grids 2. Ritmische Herstructurering
3
1. Cyclische SPE-regels: problematisch 1.1 Probleem 1.2 Iambic Reversal 2. Alternatieve representatie: Boomdiagrammen 3. Alternatieve representatie: Grids 3.1 Stress clash 3.2 Bomen en grids 3.3 Probleem: clash 4.Euritmieregels 4.1 Ritmische patronen 4.2 Alternerend ritme 5.Ritmische herstructurering, een onderzoek Opbouw van het college
4
Cyclische SPE-regels Cycliciteit [ [ [land] [bouw] ] [machine] ] Klankleer 1: MSR:[ … 1 ] CSR: [[1][2]] NSR:[[2][1]]
5
Bracket Erasure Convention BEC: de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar
6
Cyclische SPE-regels Cycliciteit en BEC de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar tennis:love - fiftéen Probleem: cycliciteit
7
Cyclische SPE-regels Cycliciteit en BEC de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar tennis:fífteen - love Probleem: cycliciteit
8
Cycliciteit en BEC de stressverhoudingen binnen brackets zijn onveranderbaar guitár 'guítar man' Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit
9
[fifteen][men] 1 1 Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit
10
[[fifteen][men]] 1 1 2 1 Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit
11
Nevenaccentverschuivingen geen accentkwestie, maar ritmische kwestie: Iambic Reversal Rule [[fifteen][men]] 1 1 2 1 Cyclische SPE-regels Probleem: cycliciteit
12
Iambic Reversal Rule (optionele ritmeregel) Stress clash vgl. Marcèl Báx w s S s w S [1 stress] [1 stress] conditie: w Cyclische SPE-regels Iambic Reversal
13
Probleem: ritmeregel kan alleen 'lineaire clashes' verantwoorden Er is geen stress clash, en toch nevenaccentverschuiving [[Mississippi][Delta]] 1 1 2 1 s w s w S w Cyclische SPE-regels Iambic Reversal
14
Boomdiagrammen Liberman & Prince (1977): Stress is relatieve prominentie; d.w.z. een element is sterk ten opzichte van een ander element dat zwakker is Relatieve prominentie
15
Delta s w syllabeniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie Relatieve sterkteverhouding op:
16
MississippiDelta s w s w s w Relatieve sterkteverhouding op: syllabeniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie
17
MississippiDelta s w s w s w w s syllabeniveau voetniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie Relatieve sterkteverhouding op:
18
MississippiDelta s w s w s w w s s w Relatieve sterkteverhouding op: syllabeniveau voetniveau prosodisch woord fonologische frase Boomdiagrammen Relatieve prominentie
19
Op syllabeniveau is er geen clash in Mississippi Delta Toch kan Iambic Reversal plaatsvinden: clash op voetniveau Boomdiagrammen Relatieve prominentie
20
Grids Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Accent & ritme
21
a.x voor elke x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Grids Accent & ritme
22
b.x voor elke sterkste van elk lexicaal item (fonol. woord) a.x voor elke x x x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Grids Accent & ritme
23
c.x voor elke s, zodat sterkste s van constituent hogere kolom heeft dan de sterkste s van de zwakke zusterconstituent. b.x voor elke sterkste van elk lexicaal item (fonol. woord) a.x voor elke x x x x x x x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w Grids Accent & ritme
24
x x x x x x x x x x x x Mis sis sip pi Del ta s w s w s w w s s w ritme accent Grids Accent & ritme
25
stress / accent: relatieve prominentie (klemtoon); reflecteert de groepering van syllabes in grotere prosodische eenheden (voet, woord, fonologische frase, …) Grids Accent & ritme
26
stress / accent: relatieve prominentie (klemtoon); reflecteert de groepering van syllabes in grotere prosodische eenheden (voet, woord, fonologische frase, …) ritme: (regelmatig) patroon van beklemtoonde en onbeklemtoonde syllabes; fysische stimuli Grids Accent & ritme
27
stress / accent: relatieve prominentie (klemtoon); reflecteert de groepering van syllabes in grotere prosodische eenheden (voet, woord, fonologische frase, …) ritme: (regelmatig) patroon van beklemtoonde en onbeklemtoonde syllabes; fysische stimuli metrum: volledig regelmatig ritme; (psychologische) perceptie van ritmische stimuli Grids Accent & ritme
28
Clash in de grid: twee adjacente x-en met op het direct daaronder liggende niveau geen x er tussen xxxxx Grids Stress clash
29
Clash in de grid: twee adjacente x-en met op het direct daaronder liggende niveau geen x er tussen xxx xxxxx Grids Stress clash
30
Clash in de grid: twee adjacente x-en met op het direct daaronder liggende niveau geen x er tussen x x--------------x xxx xxxxx Grids Stress clash
31
Reversal: linker x in clash verschuift naar de eerst mogelijke landingsplaats ter linkerzijde xx xxx xxxxx Grids Stress clash
32
x x ------------x xxx xxxxxx MississippiDelta Grids Stress clash
33
xx xxx xxxxxx MississippiDelta Grids Stress clash
34
Waarom grids? Hayes (1984): boom accent / structuur grid ritme Bomen & grids
35
Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: Goodlooking girlMontana Bank Jan - Wou ter ZwartRoe lien tje B. wswswsws s sw Grids
36
Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids
37
Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: xxxxx xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids
38
Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: x x --------------- xx xxxxx xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids
39
Sommige frases hebben een zelfde boom, maar verschillende grids: x x xx xxxxx xxxxxxxx Goodlooking girlMontana Bank wswswsws s sw Bomen & grids Grids
40
Problemen met Iambic Reversal ontstaan waar Probleem
41
Problemen met Iambic Reversal ontstaan waar (a) geen clash is en toch een verschuiving, of Probleem
42
Problemen met Iambic reversal ontstaan waar (a) geen clash is en toch een verschuiving, of (b) wel een clash, maar toch geen verschuiving Probleem
43
(a)geen clash, toch verschuiving x xx xxxx ameri kaan Probleem
44
(a)geen clash, toch verschuiving x xx xxxx ameri kaan Probleem data: perfectionist, kaleidoscoop, Ticonderoga
45
(b)wel clash, geen verschuiving x x -------------------- x xxx xxxxxx overspelige man Probleem
46
(b)wel clash, geen verschuiving x * x x xxx xxxxxx overspelige man Probleem data: ingewikkelde som vgl. ingewikkelde baby’s
47
Oplossing Hayes (1984): clash is niet de juiste trigger van nevenaccentverschuivingen Euritmieregels Ritmische patronen
48
Hayes (1984): clash is niet de juiste trigger van nevenaccentverschuivingen bepaalde ritmische output- structuren zijn hoogwaardig; om die te bereiken kunnen nevenaccenten verschuiven Euritmieregels Ritmische patronen
49
De Euritmieregels: op output gericht (daarmee voorloper OT) Quadrisyllabic Rule (QR) op het scandeerniveau liggen de x-en idealiter vier syllabes van elkaar verwijderd. Euritmieregels Alternerend ritme
50
Quadrisyllabic Rule (QR) op het scandeerniveau liggen de x-en idealiter vier syllabes van elkaar verwijderd Disyllabic Rule (DR) op een niveau lager liggen de x-en idealiter twee syllabes van elkaar verwijderd Euritmieregels Alternerend ritme
51
Quadrisyllabic Rule (QR) op het scandeerniveau liggen de x-en idealiter vier syllabes van elkaar verwijderd Disyllabic Rule (DR) op een niveau lager liggen de x-en idealiter twee syllabes van elkaar verwijderd Phrasal Rule (PR) op het een-na-hoogste niveau liggen de x-en zo ver mogelijk van elkaar af Euritmieregels Alternerend ritme
52
x x x xxx xxxxxx ahundredthirteenmen wswwss w s s w Euritmieregels Alternerend ritme QR en DR:
53
x xx xxx xxxxxx ahundredthirteenmen wswwss w s s w Euritmieregels Alternerend ritme QR :
54
x xx xxx xxxxxx ahundredthirteenmen wswwss w s s w Euritmieregels Alternerend ritme DR:
55
x xx x x xxx x x xx x xx xx x x x xx vijf en twin tig ou der wet se pla ten spe lers Euritmieregels Alternerend ritme
56
x xx x x xxx x x xx x xx xx x x x xx vijf en twin tig ou der wet se pla ten spe lers Euritmieregels Alternerend ritme
57
x x ------------x xxx xxxxxx MississippiDelta Euritmieregels Alternerend ritme
58
xx xxx xxxxxx MississippiDelta Euritmieregels Alternerend ritme
59
xx xxx xxxxxx MississippiDelta van twee naar vier Euritmieregels Alternerend ritme
60
x xx xxx xxxxxxx overspeligemannen Euritmieregels Alternerend ritme
61
x *xx xxx xxxxxxx overspeligemannen Euritmieregels Alternerend ritme
62
x xx xxx xxxxxxx overspeligemannen geen aanpassing: vijf syllabes is geen verbetering t.o.v. drie syllabes Euritmieregels Alternerend ritme
63
x xx xxx xxxxxxx 's Hertogenbosschecentrum Euritmieregels Alternerend ritme
64
x xx xxx xxxxxxx 's Hertogenbosschecentrum Euritmieregels Alternerend ritme
65
x xx xxx xxxxxxx 's Hertogenbosschecentrum vijf syllabes verschil is beter dan twee Euritmieregels Alternerend ritme
66
accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus Conclusies
67
accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus bomen en grids zijn beide nodig voor de representatie van accent en ritme alternatief: Bracketed Grids zie voor uitvoerige discussie van alle mogelijke representaties: Hogg & McCully – Metrical Phonology, a coursebook, Cambridge 1987 Conclusies
68
accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus bomen en grids zijn beide nodig voor de representatie van accent en ritme stress clash is niet genoeg om ritmische aanpassingen te verklaren; Conclusies
69
accent en ritme moeten verschillend gerepresenteerd worden, dus bomen en grids zijn beide nodig voor de representatie van accent en ritme stress clash is niet genoeg om ritmische aanpassingen te verklaren; in taal bestaan (universele?) ritmische ideaalpatronen voor de output, die trigger zijn voor (optionele) ritmische aanpassingen Conclusies
70
Fonologie vs Fonetiek Is er altijd wel fonetische evidentie voor fonologische observaties? Fonologen onderscheiden soms wel 5 gradaties in klemtoon; fonetici zijn al blij als ze hoofdklemtoon kunnen aangeven –Restructuring Rhythm Patterns: Phonological Analysis Phonetic Evidence?
71
Paper available on http://www.let.rug.nl/~gilbers/papers Restructuring the melodic content of feet Maartje Schreuder & Dicky Gilbers
72
Topic: Rhythmic variability due to rate differences Phonologically-based Account Experiment: Phonetic evidence? Outline
73
Research Question Does a higher speaking rate lead to adjustment of the phonological structure or are we only dealing with phonetic compression? Phonetic compression is mainly shortening and merging of vowels and consonants with preservation of the phonological structure normalstretched
74
Music: Re-/misinterpretation of rhythm in accelerated or sloppy playing Rhythmic restructuring: dotted notes rhythm triplet rhythm 120 bpm: 80 bpm:
75
Language: Re-/misinterpretation of rhythm in accelerated or sloppy speaking Zuidafrikaans Zuidafrikaans Blueberry hill Blueberry hill
76
Data type 1: stú die tòe la ge stú die toe là ge ‘study grant’ Rightward Stress Shift
77
Data type 1: stú die tòe la ge stú die toe là ge ‘study grant’ type 2:per fèc tio níst pèr fec tio níst Leftward Stress Shift
78
Data type 1: stú die tòe la ge stú die toe là ge ‘study grant’ type 2:per fèc tio níst pèr fec tio níst type 3:blùe bèr ry híll blùe ber ry híll zùid à fri káans zùid a fri káans ‘south african’ Beat Reduction
79
Phonological Analysis in OT Analysis based on conflict between: Output Output Correspondence (cf. Burzio 1998) Clash Avoidance (cf. Kager 1994)
80
Output Output Correspondence x x x x x x x x x x x x x x compensationcondensation s w s w s w s w
81
Output Output Correspondence x x x x x x x x x x x x x x compensationcondensation s w s w s w s w [ ] *[ ]
82
Output Output Correspondence x x x x x x x x x compensatecondense s w s w s [ ] *[ ]
83
Output Output Correspondence x x x x x x x x x x x x x x x x x x compensationcondensation s w s w s w s w [ ] *[ ]
84
Language: Re-/misinterpretation of rhythm in accelerated or sloppy speaking zùidàfrikáans (andante) perfèctioníst stúdietòelage zùidafrikáans (allegro) pèrfectioníst stúdietoelàge
85
There are different OT-grammars for different rates and styles of speaking (?) Phonetic Compression is not the sole explanation In fast speech it is more important to avoid clashes. The triplet patterns in fast Dutch speech resemble the patterns of e.g. Estonian rhythm. Conclusion from Phonological Analysis
86
Phonetic Evidence? Is there phonetic evidence for rhythmic restructuring in allegro speech? Stress Correlates: 1. Duration 2. Pitch 3. Intensity 4. Spectral Balance (Sluijter, 1995) 5. Timing (Quené & Port, 2002 a.o.)
87
Phonetic Evidence? Just Notable Differences: Duration JND: 4.5% (Eefting & Rietveld, 1989) Pitch JND: 2.5% (‘tHart et al, 1990)
88
variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge
89
variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge
90
variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge (1.164 sec)(0.85 sec) [u] [a] pitch116.8 Hz 99.5 Hz duration0.101 ms 0.169 ms intensity85.7 dB 80.7 dB [u] [a] pitch117.3 Hz 99.8 Hz duration0.041 ms 0.143 ms intensity80.7 dB 78.5 dB
91
variable stress patterns Picture (PRAAT) stu die toe la ge (1.164 sec)(0.85 sec) multi-plying factor 1.37 [u] [a] pitch116.8 Hz 99.5 Hz duration0.101 sec 0.169 sec intensity85.7 dB 80.7 dB [u] [a] pitch117.3 Hz 99.8 Hz duration0.056 sec 0.196 sec intensity80.7 dB 78.5 dB
92
Design Experiment
93
Auditory Analysis Examples: Andante Allegro Left Shift perfectionist ‘perfectionist’ Right Shift studietoelage ‘study grant’ Beat Reduction Zuidafrikaans ‘South African’
94
Method (PRAAT, Boersma & Weenink)
95
Results Right Shifts Subject 1 (Type 1)
96
Results Left Shifts Subject 1 (Type 2)
97
Results Beat Reduction Subject 1 (Type 3)
98
Results Beat Reduction (Type 3) JND = 4.5%
99
Auditive Analysis Andante Speech All types combined
100
Auditive Analysis Allegro Speech
101
Auditive Analysis
102
Phonology: In fast speech Mark >> Corr over Corr>>Mark is preferred, whereas it is the other way around in in Andante speech Mostly, this results in triplet patterns in allegro speech –This result resembles the preferences in andante and allegro music However, re-ranking of constraints for each different speaking rate, i.e. a different grammar, is a weakness –Why still alternations between allegro- and andante speech forms? Conclusion Auditory Analysis
103
Acoustic Analysis AndanteAllegro / = main stress, \ = secondary stress Intensity is not reliable as a correlate
104
Acoustic Analysis Subject 1 Type 2
105
Phonetic Analysis Andante: 3 out of 6: O-O corr >> *Clash Allegro: 4 out of 6: *Clash >> O-O corr
106
Phonetic Analysis andante: allegro:
107
Phonetic Analysis
108
andante: allegro:
109
Phonetic Analysis
110
Discussion per fec tio nist (1.002 sec)(0.638 sec) [ ] [ ] pitch 130.46 Hz 132.01 Hz duration 0.077 sec 0.118 sec intensity 81.7 dB 66.9 dB [ ] [ ] pitch121.84 Hz 118.97 Hz duration0.043 sec 0.078 sec intensity 81.3 dB 69.9 dB
111
Discussion per fec tio nist (1.002 sec)(0.638 sec) [ ] [ ] pitch 130.46 Hz 132.01 Hz duration 0.077 sec 0.118 sec intensity 81.7 dB 66.9 dB [ ] [ ] pitch121.84 Hz 118.97 Hz duration0.06 sec 0.109 sec intensity 81.3 dB 69.9 dB multi-plying factor 1.4
112
Discussion per fec tio nist (andante): per fec tio nist (allegro): andante hummed: allegro hummed:
113
Discussion Spectral balance: stressed vowels are characterised by more intensity in the higher frequencies
114
Acoustic Analysis Spectral Balance studietoel[a]ge (Andante)studietoel[a]ge (Allegro) (from a pre-study by the authors) (both syllable b)
115
Acoustic Analysis Spectral Balance = andante = allegro
116
Acoustic Analysis Spectral Balance = andante = allegro
117
Acoustic Analysis Spectral Balance = andante = allegro
118
Phonetics: Acoustic correlates of stress do not show the expected and perceived differences in rhythm patterns Are we fooled by our brains, or has the appropriate correlate of secondary stress yet to be found? Preliminary Conclusion
119
Phonetics: Something else must be involved Timing? Cognitive, communicatieve strategies of the listener? New hypothesis
120
Discussion Rhythmic Timing: length between stu and toe in studietoelage (andante) is equal to length between stu and la in studietoelage (allegro)
121
Equal Spacing Constraint: Prominent vowel onsets are attracted to periodically spaced temporal locations (Couper-Kuhlen 1993; Cummins & Port 1998; Quené & Port 2002) Acoustic Analysis Timing studietoelage (Andante): 0.358 sec studietoelage (Allegro): 0.328 sec factor: 1.091 (from a pre-study by the authors)
122
Acoustic Analysis Timing aabaab
123
Acoustic Analysis Difference scores: t (209) = 50,932, p < 0.001 Timing aabaab
124
Listeners expect a prominent vowel at about 300 msec from the main stress syllable and therefore perceive a secondary stress at the (stressable) syllable which is nearest to that distance “Mental metronome”: ♩ = 100 ((main stress) beat) Conclusion acoustics
125
Phonology: There are different OT-grammars for different rates and styles of speaking based on auditive analysis (it’s not just a matter of phonetic compression) All subjects prefer Corr>>Mark over Mark >>Corr in Andante speech, whereas it is the other way around in Allegro speech This result resembles the preferences in andante and allegro music Conclusion
126
Phonetics: Acoustic correlates of stress do not show a difference in rhythmic pattern; secondary stress is only perceptual –Not: “meten is weten” ‘to measure is to know’ (as we say in Dutch) The perception of a rhythmic difference between andante and allegro words is based on timing differences: the “mental metronome” –In music theory it is well-known that rhythm is perceived as more regular than it in fact is Apparently: undominated OT-constraint ‘Metronome’ Conclusion
127
Why would listeners hear things that are not present in the sound signal? –‘Internal metronome’ is used to anticipate on prominent parts of a message –Anticipatory communicative strategy, because of limited working memory –Equal tuning of speech rate speaker – listener leads to optimal communication Discussion
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.