Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Koning Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger
2
Overzicht Wat is een onafhankelijke boekhandel? Voordelen tov een keten Basisvoorwaarden Evolutie van de onafhankelijke boekhandel Bedreigingen Opportuniteiten Samenwerkingsverbanden
3
Wat is een onafhankelijke boekhandel ? Zelfstandige handelaar handelend voor eigen rekening Aangewezen op eigen financiële middelen Aangewezen op eigen vakbekwaamheid Feeling met en interesse voor het product Brede interesse voor het cultureel gebeuren in stad, streek en land
4
Voordelen van een onafhankelijke boekhandel t.o.v. een keten Genot van een eigen zaak Eigenzinniger aanbod in relatie met het clienteel Persoonlijk contact met de klant Persoonlijke inrichting Persoonlijke keuze van assortiment Betrokkenheid bij cultureel gebeuren binnen eigen stad Beter geïnformeerd
5
Basisvoorwaarden Verzorgingsgebied van min. 25.000 inwoners Voldoende passage Aangepast assortiment met voldoende winstmarge Aanwezigheid van een potentieel aan structurele klanten Knelpunten: Hoge financiëringskosten Boekhandel wordt door de banken beschouwd als risicosector
6
Evolutie van de onafhankelijke boekhandel Tot +/- 1985 quasi ambachtelijk beroep Kwaliteit van de boekhandel was zeer sterk afhankelijk van de kennis en het idealisme van de uitbater Geen computersystemen en geen databanken Enkel manuele bibliografieën (CB catalogus, Livres Hebdo, Books in Print, VLB) Geen ‘just in time’ informatie voor de klant Lange leveringstijden Omslachtige bestelprocedures (dicteren per telefoon) Ontzettend arbeidsintensief
7
De onafhankelijke boekhandel nu Performante voorraadbeheersystemen Geautomatiseerde administratie Snellere bestelservice en leveringstijden Optimalisering van de voorraden Beschikbaarheid van databanken (collectief en privé) Veel uitgebreidere titelinformatie en onmiddellijke informatie over beschikbaarheid Het ‘intern geheugen’ van de boekhandel is door alle personeelsleden consulteerbaar Nog steeds arbeidsintensief
8
Bedreigingen Hoge investeringskosten versus lage winstmarges Hoge uitbatingskosten Moeilijk om geschikt personeel te vinden Zwakke marketingpositie In de verdrukking t.o.v. ketens Stijging verkoop via internet POD en E-boeken
9
Opportuniteiten Specialisatie Samenwerking met andere culturele spelers Persoonlijke service Deskundigheid Rechtstreeks contact met de klant en de behoeften in de markt Eigen webwinkel Samenwerking met collega’s
10
Vormen van samenwerking Jaren ‘80 Serviceboekhandels, 1998 – 2012 CoLibro Voordelen: - betere aankoopvoorwaarden - minder voorraadrisico door retourafspraken - gemeenschappelijke landelijke communicatie - gemeenschappelijke website - e-mail nieuwsbrief - trafficbuilders - uitwisseling van know-how - kwaliteitslabel - gezamenlijke aankoop van actieboeken aan lage prijzen
11
Evolutie van de markt Tegen 2015 zal de helft van de boekenverkoop via internet gebeuren In Nederland en Vlaanderen werden al 770.000 e-readers verkocht De verkoop van e-boeken komt maar op 2,5 stuks per toestel Het consumentengedrag verandert door de financiële crisis
12
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.