De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 13 Conflicthantering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 13 Conflicthantering"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

2 Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen Oorzaken van een conflict bepalen Je stijl van conflicthantering aanpassen Je inleven in de positie van anderen in conflicten Omgaan met emoties bij conflicten Conflicten oplossen Waardevolle conflicten stimuleren Procedures voor conflicthantering implementeren Copyright © 2010 Pearson Education

3 Copyright © 2010 Pearson Education
Waarom is het constructief omgaan met conflicten belangrijk voor de effectiviteit van de organisatie? Copyright © 2010 Pearson Education

4 Copyright © 2010 Pearson Education
Wat zijn conflicten? Verschillen van mening tussen twee of meer partijen die menen dat ze onverenigbare belangen hebben Copyright © 2010 Pearson Education

5 Copyright © 2010 Pearson Education
Als er niet goed met conflicten wordt omgegaan kunnen ze leiden tot: Vijandigheid Verstoorde relaties Ondergang van het bedrijf Copyright © 2010 Pearson Education

6 Copyright © 2010 Pearson Education
Als er goed met conflicten wordt omgegaan kan dat leiden tot: Creativiteit Innovatie Veranderingen Copyright © 2010 Pearson Education

7 Wat zijn de belangrijkste oorzaken van conflicten
Communicatieproblemen Onduidelijke organisatiestructuur Persoonlijke verschillen Copyright © 2010 Pearson Education

8 Copyright © 2010 Pearson Education
Organigram Copyright © 2010 Pearson Education

9 De belangrijkste vaardigheden voor conflicthantering
Beoordeel de aard van het conflict Bepaal op welke conflicten je moet reageren en welke je moet vermijden Begrijp de verschillende stijlen van conflicthantering en ga na welke stijl je voorkeur heeft. Bepaal de doelstellingen, beoordeel de opties en ontwikkel een strijdplan om je belangrijkste doelstellingen te bereiken Copyright © 2010 Pearson Education

10 Probeer je in te leven in de positie van de andere partijen
Wat is belangrijk voor hen? Wie heeft het voor het zeggen? Wat staat er op het spel? Hoeveel tijd hebben ze? Waar liggen hun persoonlijke en zakelijke grenzen? Copyright © 2010 Pearson Education

11 Handel de emotionele aspecten van het conflict af
Behandel de ander met respect Laat de ander weten dat je hem begrijpt Presenteer in het kort je standpunten, behoeften en gevoelens Copyright © 2010 Pearson Education

12 Strategie voor conflicthantering
Bepaal je doelstellingen Implementeer de optimale langetermijnstrategie voor alle betrokkenen Laatste uitweg Copyright © 2010 Pearson Education

13 De verschillende stijlen voor conflicthantering
Samenwerken Aanpassen Forceren Vermijden Compromis sluiten Copyright © 2010 Pearson Education

14 Stijlen van conflicthantering
Copyright © 2010 Pearson Education

15 Copyright © 2010 Pearson Education
Geschikte situaties voor de verschillende stijlen voor conflicthantering Copyright © 2010 Pearson Education

16 Copyright © 2010 Pearson Education
Onderhandelen Een proces waarbij twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen en proberen het eens te worden over een gunstige verhouding hiertussen. Copyright © 2010 Pearson Education

17 Onderhandelingsstrategieën
Distributief onderhandelen Integratief onderhandelen Copyright © 2010 Pearson Education

18 De onderhandelingsruimte
Copyright © 2010 Pearson Education

19 Richtlijnen voor effectief onderhandelen
Besteed aandacht aan de positie van de andere partij Zorg voor een concrete strategie Open met een positieve noot Stel problemen aan de kaak, geen personen Blijf rationeel en doelgericht Copyright © 2010 Pearson Education

20 Richtlijnen voor effectief onderhandelen
Gebruik objectieve criteria Besteed weinig aandacht aan een eerste aanbod Benadruk win-winoplossingen Schep een klimaat van vertrouwen Sta open voor hulp van buitenaf Copyright © 2010 Pearson Education

21 Het stimuleren van conflicten
Maak duidelijk dat conflicten een plek behoren te hebben in de organisatie Stuur dubbelzinnige berichten de wereld in over mogelijk dreigende ontwikkelingen Haal buitenstaanders binnen Herstructureer de organisatie Wijs een advocaat van de duivel aan Copyright © 2010 Pearson Education

22 Hoe los je conflicten op tussen groepen en afdelingen?
Overkoepelende doelstellingen Intensievere communicatie Problemen oplossen Onderhandelen Uitbreiding van middelen Oordelen van derden Veranderingen in de organisatiestructuur Sussen Vermijden Copyright © 2010 Pearson Education


Download ppt "Hoofdstuk 13 Conflicthantering"

Verwante presentaties


Ads door Google