Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education
2
Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen Oorzaken van een conflict bepalen Je stijl van conflicthantering aanpassen Je inleven in de positie van anderen in conflicten Omgaan met emoties bij conflicten Conflicten oplossen Waardevolle conflicten stimuleren Procedures voor conflicthantering implementeren Copyright © 2010 Pearson Education
3
Copyright © 2010 Pearson Education
Waarom is het constructief omgaan met conflicten belangrijk voor de effectiviteit van de organisatie? Copyright © 2010 Pearson Education
4
Copyright © 2010 Pearson Education
Wat zijn conflicten? Verschillen van mening tussen twee of meer partijen die menen dat ze onverenigbare belangen hebben Copyright © 2010 Pearson Education
5
Copyright © 2010 Pearson Education
Als er niet goed met conflicten wordt omgegaan kunnen ze leiden tot: Vijandigheid Verstoorde relaties Ondergang van het bedrijf Copyright © 2010 Pearson Education
6
Copyright © 2010 Pearson Education
Als er goed met conflicten wordt omgegaan kan dat leiden tot: Creativiteit Innovatie Veranderingen Copyright © 2010 Pearson Education
7
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van conflicten
Communicatieproblemen Onduidelijke organisatiestructuur Persoonlijke verschillen Copyright © 2010 Pearson Education
8
Copyright © 2010 Pearson Education
Organigram Copyright © 2010 Pearson Education
9
De belangrijkste vaardigheden voor conflicthantering
Beoordeel de aard van het conflict Bepaal op welke conflicten je moet reageren en welke je moet vermijden Begrijp de verschillende stijlen van conflicthantering en ga na welke stijl je voorkeur heeft. Bepaal de doelstellingen, beoordeel de opties en ontwikkel een strijdplan om je belangrijkste doelstellingen te bereiken Copyright © 2010 Pearson Education
10
Probeer je in te leven in de positie van de andere partijen
Wat is belangrijk voor hen? Wie heeft het voor het zeggen? Wat staat er op het spel? Hoeveel tijd hebben ze? Waar liggen hun persoonlijke en zakelijke grenzen? Copyright © 2010 Pearson Education
11
Handel de emotionele aspecten van het conflict af
Behandel de ander met respect Laat de ander weten dat je hem begrijpt Presenteer in het kort je standpunten, behoeften en gevoelens Copyright © 2010 Pearson Education
12
Strategie voor conflicthantering
Bepaal je doelstellingen Implementeer de optimale langetermijnstrategie voor alle betrokkenen Laatste uitweg Copyright © 2010 Pearson Education
13
De verschillende stijlen voor conflicthantering
Samenwerken Aanpassen Forceren Vermijden Compromis sluiten Copyright © 2010 Pearson Education
14
Stijlen van conflicthantering
Copyright © 2010 Pearson Education
15
Copyright © 2010 Pearson Education
Geschikte situaties voor de verschillende stijlen voor conflicthantering Copyright © 2010 Pearson Education
16
Copyright © 2010 Pearson Education
Onderhandelen Een proces waarbij twee of meer partijen goederen of diensten uitwisselen en proberen het eens te worden over een gunstige verhouding hiertussen. Copyright © 2010 Pearson Education
17
Onderhandelingsstrategieën
Distributief onderhandelen Integratief onderhandelen Copyright © 2010 Pearson Education
18
De onderhandelingsruimte
Copyright © 2010 Pearson Education
19
Richtlijnen voor effectief onderhandelen
Besteed aandacht aan de positie van de andere partij Zorg voor een concrete strategie Open met een positieve noot Stel problemen aan de kaak, geen personen Blijf rationeel en doelgericht Copyright © 2010 Pearson Education
20
Richtlijnen voor effectief onderhandelen
Gebruik objectieve criteria Besteed weinig aandacht aan een eerste aanbod Benadruk win-winoplossingen Schep een klimaat van vertrouwen Sta open voor hulp van buitenaf Copyright © 2010 Pearson Education
21
Het stimuleren van conflicten
Maak duidelijk dat conflicten een plek behoren te hebben in de organisatie Stuur dubbelzinnige berichten de wereld in over mogelijk dreigende ontwikkelingen Haal buitenstaanders binnen Herstructureer de organisatie Wijs een advocaat van de duivel aan Copyright © 2010 Pearson Education
22
Hoe los je conflicten op tussen groepen en afdelingen?
Overkoepelende doelstellingen Intensievere communicatie Problemen oplossen Onderhandelen Uitbreiding van middelen Oordelen van derden Veranderingen in de organisatiestructuur Sussen Vermijden Copyright © 2010 Pearson Education
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.