Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Vormingsactiviteiten
‘Bewegen in andere contexten’ Hogeschool De Kempel
2
Hogeschool de Kempel hecht grote waarde aan persoonlijkheidsvorming en aan intensivering van samenwerkingsverbanden buiten de lessen en stage om. Dit wordt gerealiseerd in diverse activiteitenweken. Deze vormingsactiviteiten vinden plaats met als doel de bestaande theoretische en praktische opleiding te verrijken en te verruimen.
3
stimuleren van interactieprocessen,
Elke vormingsactiviteit heeft zijn eigen doelen. Een aantal voorbeelden van die doelen zijn; stimuleren van interactieprocessen, organiseren en uitvoeren van een spelprogramma met kinderen van de basisschool Organiseren en uitvoeren van een dagprogramma met kinderen van de basisschool zelfstandig tochten plannen en uitvoeren met behulp van kaart en kompas.
4
Basisschooltrektocht
Introductiekamp P-fase Basisschooltrektocht K1/K2-fase Ardennen/Eifel K2-fase Hogeschool De Kempel
5
Introductiekamp P-fase
Een vijfdaags tentenkamp voor de eerstejaars, met als doel: onderlinge kennismaking; vertrouwd raken met de hogeschool stimuleren van interactieprocessen; in een spelprogramma kennismaken met kinderen van de basisschool Deelname aan deze week is verplicht. De leiding wordt gevormd door vierdejaarsstudenten onder supervisie van medewerkers van Hogeschool de Kempel. Hogeschool De Kempel
6
Basisschooltrektocht
K1-fase Voorbereiding k2- fase uitvoering Tweedejaars studenten krijgen de opdracht om, in nauwe samenwerking met een basisschool, een driedaagse trektocht-te-voet te organiseren. De routes en daginvulling wordt door de studenten zelf gemaakt. De inschrijving van basisscholen, de indeling en de slaapplaatsen worden vanuit de Kempel geregeld Hogeschool De Kempel
7
Het is voor de basisschoolleerlingen: - een directe confrontatie met hun omgeving, geen prestatietocht voor wat betreft afstand en tempo, maar een ontdekkingsavontuur in de natuur in de ruimste zin van het woord - ervaren van eenvoudiger leefomstandigheden - groepsvorming Voor de studenten betekent het: - een confrontatie met organisatiemogelijkheden van een dergelijke tocht - het inbrengen van didactische mogelijkheden vanuit diverse disciplines. Hogeschool De Kempel
8
Ardennensurvival/Eifeltocht
Tweedejaars studenten zijn verplicht deel te nemen aan een van onderstaande trektochten. 1. Ardennensurvival Een survivaltocht met kleine groepen door Luxemburg/België. Tijdens deze tocht worden studenten geconfronteerd met primitieve omstandigheden, waarin het goed kunnen functioneren in klein groepsverband een voorwaarde is. Er wordt een beroep gedaan op vindingrijkheid en fysiek prestatievermogen. De organisatie van de tocht is als volgt: • de deelnemende studenten worden verdeeld in kleinere groepen; • aan elke groep wordt een begeleider (docent of ouderejaarsstudent) toegevoegd. De groepen worden op maandag per bus vervoerd en achtergelaten in Luxemburg/ België, op een afstand van ongeveer 60 kilometer van de stad Wiltz in Luxemburg. Deze afstand moet in vier dagen lopend afgelegd worden. De groepen moeten zelfstandig zorgen voor voeding en slaapplaatsen; • elke groep heeft kaarten van het gebied en een kompas, en beschikt over een klein budget; • in Wiltz is een centrale post gevestigd die gedurende de week contact houdt met de groepen en met Hogeschool de Kempel. 2. Eifeltocht Een vierdaagse voettocht door het Vulkaan-Eifelgebergte in Duitsland. Deze tocht heeft als doel: het kunnen functioneren in groter en kleiner groepsverband, met de mogelijkheid om geheel zelfstandig de geplande dagtochten uit te voeren. Er wordt een beroep gedaan op vindingrijkheid en fysiek prestatievermogen. Kaartgebruik en kompas staan centraal. Voor de studenten is het een actieve, plezierige en leerzame activiteit. De tocht van totaal ca. 75 km door heuvelachtig en bosrijk gebied gaat naar dorpjes waar slaapplaatsen en maaltijden zijn geregeld. Er is een centrale post voor contacten met
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.