Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Prijszetting
2
Wat verstaan we onder prijs ???
3
Wat verstaan we onder PRIJS ??
Geen simpele rekensom Inschatten van waarde Emotioneel, onlogisch, impulsief Een bedrag voor een bepaald aanbod
4
STAPPENPLAN VOOR HET BEPALEN VAN DE PRIJS
5
Marketingbeleid Premiumprijsniveau Marktleidersprijsniveau
Vechtprijsniveau Nichespeler Levenscyclus
6
Prijsdoelstellingen 1. Gericht op Verkoop in volume marktaandeel
2. Gericht op winst - Winstmaximalisatie - Return on investment/sales 3. Gericht op de concurrenten
7
CONSUMENT/AANKOPER Prijsperceptie van de koper
Informatie over koper en prijs Prijsbewustzijn Prijsimago Prijsgevoeligheid
8
Prijsbewustzijn / Prijskennis
aanbod is complex tijdsfactor financiële risico bekende prijzen producten met hoge betrokkenheid budgettair belangrijke producten bekende merkartikelen
9
Prijsimago Negatief prijsimago Prijsimago en kwaliteit
Rol van consumentenorganisaties
10
Prijsgevoeligheid Belangrijkheid Verschillen in prijsgevoeligheid
Prijsgevoeligheid is niet statisch Het meten van prijsgevoeligheid
11
Prijsonderzoeksmethoden
De prijsacceptatie-monitor segmentatie De prijsmeter-monitor maximale / minimale prijs vaststellen traceren prijsdrempels
12
De Brand/Price Trade-off (BPTO)
- Prijselasticiteiten - inschatting volume-effect - verschillende prijsalternatieven - effect prijsverlagingen/verhogingen - prijsdrempels
13
Bedrijfseconomische prijs = Kostprijs
Cost-plus pricing Full-cost-plus Manufacturing cost-plus Variable (direct) cost-plus Target-return pricing
14
De rol van de concurrenten
Marktvorm perfecte concurrentie monopolie monopolistische concurrentie oligopolie
15
Competition-Based Pricing
Prijsvolgerschap Sealed-Bid pricing
16
Actieve prijsconcurrentie
Nieuwe producten Afroomprijsstrategie Penetratieprijs-strategie Bestaande producten Dumpen van voorraden Elimineren van concurrenten Buiten de markt houden van concurrenten
17
Passieve Prijsconcurrentie
Non-price concurrentie Gewoonteprijzen Prijsafspraken en prijskartels Prijsleiderschap
18
De invloed van de handel
Ken uw functie voor de handel Streef naar “preferred suppliership” Contact op alle niveau’s Prijsonderzoek blijft belangrijk
19
De rol van de overheid Prijsvoorschriften Aanduidingen in Euro
Prijskartels
20
Doorvoeren van tijdelijke prijsverlagingen
Korte-termijneffecten extra verkopen Merk-switchen ondersteuning van andere marketinginstrumenten Lange-termijneffecten merkerosie hamster-effect
21
Doorvoeren van vaste prijsveranderingen
Prijsverhogingen volgen van sterke concurrent Productvernieuwing Productvermindering Prijsverlagingen kostenverlagingen afroomprijsstrategie concurrentie verdrijven
22
Andere prijzen voor Wallonië ?
23
DE PRAKTIJK
24
De Geheime Wapens Contacten (op alle niveaus) Informatie
Doorzettingsvermogen Offerte van concurrentie Service, betrouwbaarheid Snelheid Duidelijke afspraken
25
De “Finishing Touch” Stalen bij de offerte Referenties
Timing / Punctualiteit Definitieve beslissing pas na laatste contact met u Bezoek op moment van voorziene levering concurrentie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.