De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Euro blijft rollen in supermarkt, ondersteund door forse promotiedruk. Promotie-omzet stijgt additioneel met € 400 miljoen. Steeds meer versproducten in de aanbieding. Omzet per kassabon lager dan vorig jaar juli. In de eerste 7 maanden van 2009 is de omzet gestegen van € 17,8 miljard in 2008 naar € 18,5 miljard in 2009, oftewel een stijging van 4.2%. De omzetgroei komt voor een groot gedeelte op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument. Sinds maart worden er ruim 4% meer supermarktbezoeken afgelegd door de consument, mede door de toegenomen promotiedruk. Oftewel de consument heeft meer belangstelling voor de aanbiedingen en bezoekt meer verschillende formules. De omzetstijging in juli bedroeg 3.8%, van € 2,84 miljard in juli 2008 naar € 2,92 miljard in juli 2009. Door de lage inflatie en de toegenomen promotiedruk lag de omzet per kassabon lager dan vorig jaar, namelijk van € 21,47 (2008) naar € 21,34 (2009).

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 De promotie-omzet is met ruim een kwart gestegen in het 1 e half jaar van 2009, oftewel 400 miljoen extra promotie-omzet zorgt voor ruim 2.5% extra groei voor de supermarkten.

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime (  25 uur per week) Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,- >> GfK-Life-Cycle << Huishoudensverdeling binnen Nederland

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Elk type huishouden maakt dit jaar meer gebruik van promotie. Vooral gezinnen en ouderen (incl. kostwinners) kopen naar verhouding veel in promotie. Alleenstaanden maken er minder gebruik van. % promotie omzet

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Met uitzondering van chips/ zoutjes en broodsnacks (gezondheid) is in bijna alle assortimentsgroepen de promotiedruk gestegen. Steeds vaker vers in de aanbieding zoals groenten, kaas en kip.

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

11 11 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

12 12 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google