Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMark Veenstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
2
Achtergronden: -. Inspectie negatief oordeel
Achtergronden: - Inspectie negatief oordeel over kwaliteit van MBO examens - Brancheorganisaties willen 'branchepaspoorten‘ - Roc's ontevreden over exameninstellingen
3
Ontwerp nieuwe examensystematiek passend bij eigentijds onderwijs
Stuurgroep Examinering MBO Ontwerp nieuwe examensystematiek passend bij eigentijds onderwijs Advies: Kwaliteitscentrum Examinering: - vaststellen landelijke kwaliteitsstandaarden - uitvoeren externe borg kwaliteit van examinering
4
Verschillen met de huidige examensystematiek:
Eén onafhankelijk KCE - Uitvoeren externe borg - landelijke standaarden - basis: zelfevaluatie roc - Betreft alle deelkwalificaties - Sanctie bij negatieve beoordeling: verlies recht op examinering
5
KCE voert beoordelingen uit
Werkwijze KCE: - Oplevering standaarden in februari 2003 - Vanaf 1 augustus 2003: KCE voert beoordelingen uit
6
- Centrale vraag beoordeling:
voldoet de examinering aan de standaarden van KCE? - In drie jaar beoordeling van alle kwalificaties
7
Beoordeling betreft proces en
producten van examinering Bij gebruik van door KCE gecertificeerde toets(item)bank beoordeelt KCE alleen het proces
8
KCE geeft op basis van de
beoordeling per kwalificatie een verklaring: goedkeurend - verlengd onderzoek - afkeurend
9
De verklaring wordt gepubliceerd:
- Op de site van KCE In het jaarverslag van de onderwijsinstelling
10
1. Examenmanagement Professionaliteit, inkoop en uitbesteding 3. Examenproces 4. Toetsproducten Onderzoek, analyse, verbetering en verantwoording Standaarden KCE
12
1.0 Examenmanagement 1.1 Examenorganisatie 1.2 Documentatie 1.3 Examenregeling 1.4 Examenvoorlichting 1.5 Commissie van Beroep 1.6 Overige wetgeving 1.7 Sectorspecifieke standaarden
13
2.0 Professionaliteit, inkoop en
uitbesteding 2.1 Professionaliteit 2.2 Contractvorming 2.3 Inkoop
14
3.0 Examenproces 3.1 Toetsconstructie 3.2 Toetsvaststelling 3.3 Betrouwbaarheid afname 3.4 Betrouwbaarheid beoordeling 3.5 Examenresultaten 3.6 Toetsproducten 3.7 Diplomering en certificering
15
4.0 Toetsproducten 4.1 Dekkingsgraad 4.2 Moeilijkheidsgraad 4.3 Toetskwaliteit
16
5.0 Onderzoek, analyse, verbetering
en verantwoording 5.1 Tevredenheidsonderzoek 5.2 Interne borg 5.3 Evaluatie 5.4 Het bedrijfsleven 5.5 Continue verbetering
17
niet meer voor mogen komen?
Wat zou volgens de KCE standaarden niet meer voor mogen komen?
18
Een examencommissie die
slechts op papier bestaat Toetsen met beperkte relatie tot de eindtermen van de deelkwalificatie Afname van toetsen door één persoon ontwikkeld en vastgesteld
19
Afwijken van de OER: meer, minder of andere toetsen Herhaaldelijk gebruik van exact dezelfde toets Cesuur bijstellen zonder bemoeienis van de examencommissie en/of zonder legitieme onderbouwing
20
Afname en archivering van toetsen,
zonder afspraken over geheimhouding Als onderwijsinstelling geen zicht hebben op de bpv-beoordeling: eindtermen in de bpv instrumenten competenties beoordelaars
21
Kortom: er moet een duidelijk examenbeleid zijn
22
Aanpak “Zal ik u eens laten zien wat ik kan” Wendela Dutman
“Laat je kennen” Kees Corbet Digitale toetsing in de bpv Joop Hogerwerf Project examinering en EVC Henrieke van Veenendaal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.