Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGert Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Mindex, Internet Consulting Services 1 Spelen met web 2.0: blogs en fora PSK Brussel, 26/01/2009
2
Mindex, Internet Consulting Services 2 Inhoud Cases User Generated Content Web 1.0 -> web 2.0 Informatie management Reputatie en reviews Community starten Discussie
3
Mindex, Internet Consulting Services 3 Cases
4
Mindex, Internet Consulting Services 4 Muziekcentrum TRIX
5
Mindex, Internet Consulting Services 5 Ancienne Belgique
6
Mindex, Internet Consulting Services 6 Bronks
7
Mindex, Internet Consulting Services 7 User Generated Content (UGC)
8
Mindex, Internet Consulting Services 8 web 2.0 is de volgende generatie (next generation) internet waar de gebruiker het initiatief neemt en zelf inhoud aanmaakt die bedoeld is voor de andere gebruikers. Door de aanmaak van tekst en beeld voor de andere gebruikers creëert hij een sociaal netwerk van gebruikers. Dit sociaal netwerk als communicatieplatform staat los van de aanbieders en de corporate websites die behoren tot het Web 1.0.
9
Mindex, Internet Consulting Services 9 Oorsprong Onvrede met de corporate websites Wantrouwen Chaos van het internet en de zoekmachines
10
Mindex, Internet Consulting Services 10 Rampen & oorlogen Katrina 9/11 London Barcelona Irak Dessert Storm
11
Mindex, Internet Consulting Services 11 Citizen Journalism Deelnemer = journalist Hogere betrokkenheid Hogere geloofwaardigheid Geen censuur Geen controle
12
Mindex, Internet Consulting Services 12 Web 1.0 -> web 2.0
13
Mindex, Internet Consulting Services 13 Web 1.0 SPOC: Single Point Of Contact Corporate website met corporate message Niet objectief Wantrouwen
14
Mindex, Internet Consulting Services 14 Web 2.0 Multi … Multi platform Multi message Multi author Multi opinion Multi user community
15
Mindex, Internet Consulting Services 15 Corporate blog Contradictie Werkt niet Ongeloofwaardig Oninteressant Saai Geen community
16
Mindex, Internet Consulting Services 16 Blog community Blog als onderdeel van een community Onafhankelijk Persoonlijk Subjectief User generated
17
Mindex, Internet Consulting Services 17 Informatie management
18
Mindex, Internet Consulting Services 18 Informatie Niet langer objectief Doorleeft Gebruikservaringen participatie
19
Mindex, Internet Consulting Services 19 Multi locatie Decentralisatie Multi platform Multi source Multi vorm Multimedia
20
Mindex, Internet Consulting Services 20 Management Oncontroleerbaar Reputatiemanagement Positief – negatief?
21
Mindex, Internet Consulting Services 21 Moeten we de content (informatie) wel beheren?
22
Mindex, Internet Consulting Services 22 Kunnen we de content (informatie) wel beheren?
23
Mindex, Internet Consulting Services 23 Oplossingen Google Alerts (http://www.google.com/alerts) : mails met updates over een themahttp://www.google.com/alerts Google Blogsearch (http://blogsearch.google.com/) : blog zoekmachinehttp://blogsearch.google.com/ Blogcatalog (www.blogcatalog.com) : Blog zoekmachinewww.blogcatalog.com Omgili (http://www.omgili.com/) : web 2.0 zoekmachinehttp://www.omgili.com/ Web 2.0-toepassingen (www.go2web20.net) : eigen zoekmachine per toepassingwww.go2web20.net RSS of webfeeds
24
Mindex, Internet Consulting Services 24 Reviews & reputatiemanagement
25
Mindex, Internet Consulting Services 25 Reviews: noodzakelijk 62% van de lezers houden rekening met een review Reviews zijn meer doorslaggevend dan prijs 84% wenst een second opinion van een professional 53% van de surfers vinden het ontbreken van reviews ergerlijk Recht op antwoord is een must (bron onderzoek www.wua.nl 2008)www.wua.nl
26
Mindex, Internet Consulting Services 26 Omgaan met reviews in 10 stappen 1.Lees de reviews 2.Controleer de reviews 3.Overloop alle reviews 4.Beloon de reviews 5.Vergelijk de reviews intern 6.Intern verspreiden van de reviews 7.Concurrentieanalyse 8.Analyseer de reviews 9.Reviews opvolgen 10.Beantwoord de reviews
27
Mindex, Internet Consulting Services 27 4-stappenplan voor negatieve reviews 1.Bedank de schrijver voor de review 2.Vat de review (klacht) samen 3.Actieplan meedelen 4.Schrijver betrekken bij het resultaat
28
Mindex, Internet Consulting Services 28 Community starten
29
Mindex, Internet Consulting Services 29 Zin en onzin Een levendige communicatie is een fantastisch communicatie-instrument Leden van een community zijn trouw De beste ambassadeurs Draagvlak en betrokkenheid
30
Mindex, Internet Consulting Services 30 Zin en onzin Corporate community = contradictie Geloofwaardigheid: initiatief overlaten aan de gebruikers, niet de aanbieders Faciliteren Overaanbod van bestaande (succesvolle) communities User: lid van meerdere communities en platformen Duur Arbeidsintensief Verwachtingen?
31
Mindex, Internet Consulting Services 31 Oplossing Deel uitmaken van bestaande communities: aanwezig zijn waar de users zijn Actief participeren op bestaande communities Multi-platform communicatie Content distribution
32
Mindex, Internet Consulting Services 32 Toch zelf een eigen community starten: tips Doelstellingen duidelijk formuleren Actieve moderator Andere web 20.-toepassingen betrekken bij het project Initiatief nemen (veel!) Respecteer de leden Proactief en reactief Korte levensduur: organische groei Combineren met live evenement
33
Mindex, Internet Consulting Services 33 Web 2.0-campagne in 10 stappen 1.Leer de web 2.0-toepassingen gebruiken 2.Experimenteer 3.Stel een mix samen van verschillende toepassingen 4.Haalbare doelstellingen 5.Web 2.0 integreren binnen de globale communicatiemix 6.Realistisch actieplan: resources 7.Content selectie en redactie 8.Bezoekers betrekken bij de campagne 9.Statistieken en analyse van de resultaten 10.Optimalisatie van de resources
34
Mindex, Internet Consulting Services 34 Discussie
35
Mindex, Internet Consulting Services 35 Mindex, Internet Consulting Services www.mindex.be xavier@mindex.be 0476 49 19 71
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.