De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper."— Transcript van de presentatie:

1 Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper

2 Inhoud presentatie Korte historiek v.h. museum Bezoekersonderzoek, basis voor goed (marketing)management Strategie t.a.v. diverse markten/ doelgroepen Concrete acties Relatie marketing/product & programmatie

3 Historiek In Flanders Fields Museum Open sinds april 1998 (voorheen Ypres Salient Museum 14-18) Gevestigd in Lakenhallen op Grote Markt Museale opp. ± 1.000 m² Verhaal van WOI in Vlaanderen Modern concept – gebruik multimedia, gewone mens staat centraal Combinatie IFFM & Streekbezoekers- centrum voor Ieper & Westhoek

4 Evolutie bezoekersaantal

5 Bezoekersonderzoek (1) Jaarlijks Afname enquêtes door stagiairs (A1 Toerisme), Jobstudenten (hoger onderwijs) en eigen personeel 2.500 à 3.000 enquêtes Verwerking & rapportering door Westtoer

6 Bezoekersonderzoek (2) Vast & wisselend gedeelte Vast : profiel van de bezoekers (herkomst, leeftijd), kenmerken van de uitstap (soort bezoeker, herhaalbezoek, soort toerist, verblijfplaats), evaluatie/waardering Wisselend : motivatie voor bezoek, combinatiebezoeken met IFFM, evaluatie tijdelijke tentoonstelling, informatiebron- nen, gebruik interactieve kiosken, bestedingen buiten museum, signalisatie….

7 Bezoekersonderzoek (3) Rapport = -belangrijke evaluatie -basis voor beleidsbeslissingen -leidraad toekomstige marketingactiviteiten

8 Vb. : evolutie herkomst bezoekers

9 Strategie t.a.v. diverse markten 3 prioritaire markten : - Vlaanderen - Verenigd Koninkrijk - Nederland Verschillende benadering & partners

10 Strategie t.a.v. diverse markten (2) Vlaanderen - nadruk op IFFM als autonome attractie - hoofddoel voor halve of hele daguitstap - combinatie met Ieperse stadscentrum en – in tweede instantie – de ruimere omgeving (> Westhoek) - kapstok voor Vlaanderen Vakantieland- arrangement - eigen campagne zonder partners (uitgez. media)

11 Strategie t.a.v. diverse markten (3) Verenigd Koninkrijk - het IFFM als belangrijkste attractie van de Flanders Battlefields - combinatie met rest van WOI-aanbod in de Westhoek - aanbieden in kader van meerdaags verblijf (2 à 3 nachten) - grotere campagnes i.s.m. Tourism Flanders & Westtoer (IFFM meestal initiatiefnemer)

12 Strategie t.a.v. diverse markten (4) Nederland - het IFFM als onderdeel van de Westhoek - museum wordt mee ‘verkocht’ met rest van aanbod, niet alleen WOI, ook recreatie, couleur locale, …. - meerdaags verblijf voor individuele bezoekers - geen eigen campagnes; aansluiten bij acties Toerisme Vlaanderen & Westtoer

13 Doelgroepen Vlaanderen - middelbare scholen - socio-culturele verenigingen - individuelen, families Verenigd Koninkrijk - touroperators & autocaristen - middelbare scholen (meestal via TO’s) - individuelen (beperkt aantal acties) Nederland - individuelen - scholen (in beperkte mate)

14 Acties Groepsmarkt (scholen, socio-culturele verenigingen, TO’s & autocaristen) : direct mail > adressenbestand opbouwen Individuelen : - VK : via carriers (Eurotunnel, P&O), kranten (vb. Independent-supplement) & media (persreizen) - NL : media (persreizen) & ANWB - VL : advertising, media, kortingacties ledenverenigingen, ……

15 Relatie marketing/product & programmatie Programmatie aangepast aan profiel klant/bezoeker (> bezoekersonderzoek) Dynamisch & vernieuwend (communicatie & product) > imago Realistische objectieven


Download ppt "Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper."

Verwante presentaties


Ads door Google