Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJelle Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Didier Collard en Simon Koolstra
2
Inhoud Wat is raytracing? Waarom raytracing? De scne Rayintersectie Licht Reflectie en breking Voorbeelden Vragen?
3
Wat is raytracing? Techniek om een 3D scène om te zetten naar een 2D afbeelding Echt: Licht valt op ons oog Raytracing: Vanuit het oog kijken waar het licht vandaan komt
4
Wat is raytracing? Proces: Ray afschieten door scherm naar scne Wat raakt de ray? Vanaf snijpunt verder kijken
5
Waarom raytracing? Model van werkelijkheid Erg realistisch Waarom niet? Duurt lang
6
De scène Objecten beschrijven Voorbeeld: Bol |p – c| ≤ r Raytracing: |p – c| = r Bol afhankelijk van: ○ Middelpunt c ○ Straal r
7
Rayintersectie Punten op ray afhankelijk van: Oorsprong o Richtingsvector d Parameter t Snijpunt berekenen: p substitueren in vergelijking object Bereken t
8
De raytracer
9
Licht Hoeveel licht wordt er vanaf een punt naar de camera weerkaatst? Afhankelijk van: Inkomend licht Weerkaasting: BRDF Rendervergelijking 2π2π
10
Licht Som van het licht van alle lichtbronnen:
11
Licht Proces: Bepalen welke lichtbronnen het punt kunnen bereiken Het weerkaatste licht berekenen met de som
12
Lichtbronnen Gedefinieerd door kleur c en sterkte l s Ambient, constant Directional, afhankelijk van richting Punt, afhankelijk van punt AmbientDirectionalPunt
13
De raytracer
14
Reflectie en breking Spiegelreflectie en perfecte breking Nieuwe ray in reflectierichting Nieuwe ray in brekingrichting
15
De raytracer Reflectie: Breking:
16
Voorbeelden
17
Wereldboltextuur Breking Reflectie
18
Voorbeelden Drie vlakken Vier rechthoeken 86.716 driehoekjes 21 uur en 23 minuten
19
Vragen?
20
Meer informatie http://code.google.com/p/pwsraytracer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.