De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren en doceren in de 21e eeuw

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren en doceren in de 21e eeuw"— Transcript van de presentatie:

1 Leren en doceren in de 21e eeuw
OU, 5 oktober 2012 Toine Maes, Kennisnet

2 Wie wil niet voorbereid zijn op het leren van de toekomst?

3

4 Maar u bent beter voorbereid dan u denkt!

5 Leren van de toekomst = leren van gisteren leren van vandaag

6

7 de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen
Leren van gisteren: de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen

8 de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen
Leren van vandaag: de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen

9 “We hebben in Nederland iedere splinter talent nodig, maar ons onderwijssysteem staat de ontwikkeling van talent in de weg.” Luc Stevens

10 “Mijn kind is een individu.” “Mijn kind leeft in deze tijd,
dan ook onderwijs van deze tijd!” Maurice de Hond

11 excellent poor McKinsey

12 excellent poor McKinsey

13 Intervention cluster theme Common across all journeys
poor to fair fair to good good to great great to excellent Achieving the basics of literacy and numeracy Getting the foundations in place Shaping the professional Improving through peers and innovation Intervention cluster theme Six interventions:1) Revising curriculum and standards 2) Reviewing remunerations structure 3) Building technical skills 4) Assessing student 5) Utilizing student learning data 6) Revising policy or education laws Common across all journeys

14

15 “Alle leerlingen krijgen de kans om hun talenten maximaal te ontwikkelen.”
Bestuursakkoord PO

16 “Het is essentieel dat leraren kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.”
Bestuursakkoord PO

17

18 Olievlekwerking bestaat niet

19 Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie
Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces

20 Wat werkt, pas je toe. Pas toe of leg uit

21 Onderwijs kan en moet beter!

22

23

24 Een samenspel

25 Voorbeeld: Rekentuin De nederlandse rekentuin biedt een speelse rekenomgeving die in het ‘tuincentrum’ de leerkracht inzicht geeft in de vordereingen van leerlingen. De school kan ook eenvoudig de prestaties van groepen onderling vergelijken.

26

27 Jonathan Bergmann, Aaron Sams
“The time when students really need me physically is when they get stuck and need my individual help.” Jonathan Bergmann, Aaron Sams

28 “Dit kan niet zonder meer gebruik te maken van technologie.”

29 Ja, maar...

30

31 JUST DO IT.

32 JUST DO IT.

33 Onderwijs van morgen kan vandaag beginnen


Download ppt "Leren en doceren in de 21e eeuw"

Verwante presentaties


Ads door Google