Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Leren en doceren in de 21e eeuw
OU, 5 oktober 2012 Toine Maes, Kennisnet
2
Wie wil niet voorbereid zijn op het leren van de toekomst?
4
Maar u bent beter voorbereid dan u denkt!
5
Leren van de toekomst = leren van gisteren leren van vandaag
7
de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen
Leren van gisteren: de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen
8
de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen
Leren van vandaag: de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen
9
“We hebben in Nederland iedere splinter talent nodig, maar ons onderwijssysteem staat de ontwikkeling van talent in de weg.” Luc Stevens
10
“Mijn kind is een individu.” “Mijn kind leeft in deze tijd,
dan ook onderwijs van deze tijd!” Maurice de Hond
11
excellent poor McKinsey
12
excellent poor McKinsey
13
Intervention cluster theme Common across all journeys
poor to fair fair to good good to great great to excellent Achieving the basics of literacy and numeracy Getting the foundations in place Shaping the professional Improving through peers and innovation Intervention cluster theme Six interventions:1) Revising curriculum and standards 2) Reviewing remunerations structure 3) Building technical skills 4) Assessing student 5) Utilizing student learning data 6) Revising policy or education laws Common across all journeys
15
“Alle leerlingen krijgen de kans om hun talenten maximaal te ontwikkelen.”
Bestuursakkoord PO
16
“Het is essentieel dat leraren kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.”
Bestuursakkoord PO
18
Olievlekwerking bestaat niet
19
Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie
Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces
20
Wat werkt, pas je toe. Pas toe of leg uit
21
Onderwijs kan en moet beter!
24
Een samenspel
25
Voorbeeld: Rekentuin De nederlandse rekentuin biedt een speelse rekenomgeving die in het ‘tuincentrum’ de leerkracht inzicht geeft in de vordereingen van leerlingen. De school kan ook eenvoudig de prestaties van groepen onderling vergelijken.
27
Jonathan Bergmann, Aaron Sams
“The time when students really need me physically is when they get stuck and need my individual help.” Jonathan Bergmann, Aaron Sams
28
“Dit kan niet zonder meer gebruik te maken van technologie.”
29
Ja, maar...
31
JUST DO IT.
32
JUST DO IT.
33
Onderwijs van morgen kan vandaag beginnen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.