Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
2
Overzicht hoofdstuk 3
3
Leerdoelen hoofdstuk 3 Na bestudering van dit hoofdstuk:
• heb je inzicht in de doelen en doelgroepen van ondernemingscommunicatie in de sport; • heb je inzicht in de vormen van public relations ván en dóór sport; • kun je toelichten waarom sportsponsoring een platform is voor relatiemarketing;
4
Leerdoelen hoofdstuk 3 (vervolg)
• kun je het verschil toelichten tussen publiciteit en reclame in de sport; • kun je de inzet van persinstrumenten relateren aan de doelstelling van publiciteit; • kun je de te volgen stappen toelichten in geval van crisiscommunicatie in de sport
5
Public Relations - Creëren, onderhouden en verbeteren relatie met publieksgroepen - Impressie-, imago- of reputatiemanagement - Interne vs externe PR - Corporate PR vs marketing PR
6
Stakeholders (= relatiegroepen; = publieksgroepen)
- werknemers - pers en opinieleiders - fans in sportomgeving - tv-kijkers - sector- en bedrijfsrelaties - grote publiek - politici
7
Vormen pr in de sport - Media-pr - Retentiecommunicatie
- Wervingscommunicatie - Fusiecommunicatie - Public affairs - Financiële pr - Marketing-pr
8
Schema 3.4 Selectiecriteria voor corporate sporthospitality
9
Unieke belevenissen in de sport
- Avontuur - Vriendschap/saamhorigheid - Identificatie - Zorg - Gemoedsrust
10
Unieke sfeer van de sportomgeving
- Atleten - Vlucht uit het alledaagse - Catharsis - Sociale integratie en gemeenschapsgevoel - Muziek - Vaste rituelen en ceremonie - Persoonlijke identificatie - Mascotte
11
Unieke sfeer van de sportomgeving
- Esthetisch genot - Ontspannend spektakel - Onzeker resultaat - Architectuur - Sfeer sportstadion - Aanwezigheid van ex-atleten - Het publiek
12
A) De gepaste voorwaarden B) De gepaste ervaring
Unieke kenmerken van een actieve sportbelevenis A) De gepaste voorwaarden B) De gepaste ervaring C) Positieve resultaten
13
Publiciteit in de sport
- Niet-betaalde publicaties - Free publicity free ! - Publiciteit vs reclame - Geen volledige contrôle - publiciteit vs voorlichting
14
Hier komt schema 3.8
15
Genereren van positieve publiciteit - Pullbenadering - Pushbenadering
16
De pushbenadering van publiciteit
- Persbericht - Communiqué Persconferentie Sportpersmap
17
Crisiscommunicatie - Overshooting: zowel in goede als in kwade dagen
- Curatief en preventief (pré-crisiscommunicatie)
18
Preventieve crisiscommunicatie - Anticipeer via ‘what if’
- Bouw goodwill, vertrouwen en merkwaarde - Ontken problemen niet - Communiceer intern - Werk preventief met het gerecht - Wees bereikbaar voor pers
19
- Vooraf testen procedures
Curatieve crisiscommunicatie - Vooraf testen procedures - Aanduiden crisisteam - Aanduiden woordvoerder - Training reacties door rollenspel - Qua verklaringen op één lijn - Parallelle communicatie met intern en externe relatiegroepen - Geen impulsieve beslissingen
20
Overzichtsvragen hoofdstuk 3
1. Stel dat je de sponsoringverantwoordelijke bent van de shirtsponsor van een voetbalclub uit de eredivisie. Identificeer de diverse relatiegroepen waarmee je op regelmatige basis moet communiceren. 2. Bespreek, aan de hand van voorbeelden, hoe sportsponsoring toegevoegde waarde kan bieden voor hospitality. 3. Waarin onderscheidt relatiemarketing in de sport zich van andere vormen van relatiemarketing?
21
Overzichtsvragen hoofdstuk 3
4. Situeer de minicase ‘De toegevoegde waarde van doping’ binnen een push- en pullpersbenadering van de sportpers. 5. Situeer de minicase ‘Mijmeringen van Jan Wauters, een begenadigd sportjournalist’ binnen een push- en pullpersbenadering in de sport en tegen de achtergrond van crisiscommunicatie in de sport. 6. Bespreek en vergelijk de preventieve en curatieve regels van crisiscommunicatie in de sport aan de hand van de case Lance Armstrong.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.