Download de presentatie
GepubliceerdKatrien Smits Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Advanced Business Information Solutions
De markt Advanced Business Information Solutions
2
Invloed van internet op bedrijfsprocessen
Disintermediatie Reïntermediatie Cyberintermediatie Advanced Business Information Solutions
3
De waardeketen van Porter
Infrastructuur van de organisatie Human resource management Technologie-ontwikkeling Verwerving Opera- tions Uitgaande logistiek Service Marketing & sales Marge Ingaande logistiek Advanced Business Information Solutions
4
Advanced Business Information Solutions
Value web De klant Infrastructuur van de organisatie Human resource management Technologie-ontwikkeling Acquisitie Inkomende logistiek Operaties Uitgaande Marketing & sales Service Onderzoek & ontwikkeling De klant Advanced Business Information Solutions
5
Actoren in de e-business- wereld
Belanghebbenden in de internetinfrastructuur Belanghebbenden in de internetapplicatielaag Belanghebbenden in de internet-commercelaag Andere belanghebbenden: Advanced Business Information Solutions
6
Advanced Business Information Solutions
Verwachte omzet B2B Groei B2B e-commerce uitgaven in Europa in miljard € (Bron: Jupiter European Business-to-Business Forecasts , September 2001) Advanced Business Information Solutions
7
Business-to-Business proces
Ondersteuning voor e-commerce door internettechnologie Ondersteuning voor traditionele bedrijfsvoering, ondersteuning door Telefoon, Fax en EDI Producent Distributeur Detailhandel Leverancier Eind- gebruiker Advanced Business Information Solutions
8
Het B2C beslissingsmodel
Behoefte identificatie Behoeften in kaart brengen Evaluatie van alternatieven Beslissing Configuratie / Personalisatie Vervanging Pre-aankoopfase Aankoopfase Post-aankoopfase Advanced Business Information Solutions
9
Advanced Business Information Solutions
Verwachte omzet B2C Totale online uitgaven 2002 en 2007, in Miljard € (Bron: Jupiter MMXI Internet Commerce Model, August 2002) Advanced Business Information Solutions
10
Het besluitvormingsproces
Individuele- karakteristieken Omgevings- Besluit De aanbieder Stimuli Besluitvormings-proces Vertrouwen Advanced Business Information Solutions
11
Advanced Business Information Solutions
Stimuli Endogene stimuli: aanwezig voor de besluitvorming. voorbeeld hiervan is het hongergevoel, de behoefte aan sociaal contact vertaalt zich op het internet in de veel aanwezige chat-sites. Exogene stimuli: van buiten aangewakkerde stimuli. voorbeeld hiervan kunnen we de reclame voor een nieuwe CD nemen. Advanced Business Information Solutions
12
Omgevingskarakteristieken
Sociale en culturele variabelen Politieke variabelen Economische variabelen Geografische variabelen Technische variabelen Advanced Business Information Solutions
13
Individuele karakteristieken
de beschikbare hoeveelheid middelen, de leeftijd het opleidingsniveau de normen en waarden persoonlijkheid en levenstijl Het grootste probleem van de data over internet is dat het over internetgebruik gaat en niet zozeer over internetkoopgedrag. Advanced Business Information Solutions
14
Advanced Business Information Solutions
Vertrouwen en risico Monetair risico Functioneel risico Fysiek risico Sociaal risico Psychisch risico Advanced Business Information Solutions
15
Advanced Business Information Solutions
C2C model Consumer-to-consumer e-commerce een manier voor consumenten om elkaar producten en diensten te verkopen met de hulp van een online-intermediair. Eisen aan een intermediair in C2C e-commerce: een zoekmachine waarin het product terug te vinden is zodat het eenvoudig ontdekt kan worden; een index waarin het product kan worden getoond; een financiële afhandelingscapaciteit zodat heh product betaald kan worden. voorbeelden hiervan zijn de Nederlandse veilingsite marktplaats.nl en e-bay.com. Advanced Business Information Solutions
16
Advanced Business Information Solutions
P2P e-commerce Windows 2000 Windows XP Unix 4 4 4 Hub Printer Modem Advanced Business Information Solutions
17
karakteristieken van P2P systemen
Gebruikersinterfaces kunnen worden geladen buiten een webbrowser. De computers van gebruikers dienen als clients en als servers. Het systeem heeft extra tools om gebruiksmogelijkheden te vergroten. Het systeem voorziet in connecties met andere gebruikers. Het systeem ondersteunt “cross-netwerk” protocollen zoals SOAP of XML-RPC. Advanced Business Information Solutions
18
De markt: verhouding aanbieders en afnemers
De private e-markt of e-distributeurs, 1:n (een-op-veel) relatie; De publieke of e-markten n:m (veel-op-veel) relatie; De concentrators n:1(veel-op-een) relatie. Advanced Business Information Solutions
19
De markt: positie of lijn in de waardeketen
De portalen voor de ‘verticale’ markten (vortals) De portalen gericht op de ‘horizontale’ markten Portalen gericht op een specifieke bedrijfsfunctie Advanced Business Information Solutions
20
Wat en hoe wordt er gekocht?
Hoe gekocht? Wat gekocht? Ad-hoc aankopen Systematische, strategische aankopen Secundaire producten Yield Managers MRO’s Primaire producten Exchanges Catalogi Advanced Business Information Solutions
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.