Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nederlandse School voor Onderwijsmanagement
Professioneel leren P. Robert-Jan Simons Nederlandse School voor Onderwijsmanagement & Universiteit Utrecht
2
Gebaseerd op: Simons, P.R.J., & Ruijters, M.C.P. (in press). The real professional is a learning professional. In S. Billet, C. Harteis & H. Gruber (Eds.), International Handbook on professional and practice based learning. Berlin: Springer
3
Professie Professionaliteit Professionalisering Professionele ontwikkeling Professioneel leren
4
Professie (Thijssen):
Beroepsvereniging Gedragscode Body of knowledge Is het docentschap een professie?
5
Professionaliteit / professionals
Normatief begrip Eisen die je stelt aan beroepsbeoefenaar Gieberts & Bergen: Restricted vs extended professionality Voldoen docenten aan de normatieve eisen die aan professionals worden gesteld?
6
Professionele ontwikkeling / professioneel leren
Hoe ontwikkelen beroepsbeoefenaren zich tot professional? Hoe leren professionele docenten? Hoe leren docenten / worden ze professionals?
7
Connotaties in de loop van de geschiedenis
Positief of negatief? Exclusief of inclusief? Hoogstaand of gewoon? Hoge of lage kwaliteit? Eretitel of scheldwoord? Hoog of minder hoog opgeleid? Macht of dienstbaarheid? Autonoom of ingeperkt?
8
Leren van de geschiedenis
Betekenis verandert afhankelijk van omstandigheden Kennisbasis en integriteit als basis Geen zin om beroepen uit te sluiten Gezag en autonomie moeten verdiend worden
9
Uitgaan van Gardner & Shulman (2005)
Confronteren met o.a. Schinkel & Noordegraaf (2011) Friedson (1989) Runté (1995) Larson (1978) Kubr (2002) Weggeman (2007) Van Gunsteren (1994)
10
Commitment Hebben een commitment om dienstbaar te zijn aan klanten en de samenleving en gerelateerd daaraan een commitment om hun eigen leren en ontwikkeling serieus te nemen
11
Integriteit Hebben de wil en het vermogen om dat wat zij niet weten en het onverwachte integer te behandelen en zijn bij implicatie gericht op reflectie op deze ervaringen
12
Kennisbasis Hebben een abstracte kennisbasis (body of knowledge), zijn bereid en in staat om deze kennis te vertalen naar de praktijk en staan in verbinding met nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap
13
Actietheorie Hebben een gespecialiseerde set van professionele vaardigheden en actietheorieën en hebben de bereidheid en het vermogen om “reflective practitioners” te zijn.
14
Expertisegebied Hebben hun eigen expertisegebied (field of expertise) en het verlangen om een rol te spelen in het leren van ervaring, zowel individueel als collectief en dus de praktijk en medepractitioners te helpen zich te ontwikkelen
15
Professioneel frame Behoren tot een of meer professionele leerwerkgemeenschappen, hebben een gerichtheid op collectief en over disciplines heen te werken, om zo complexiteit te lijf te kunnen gaan
16
Autonomie Hebben een oriëntatie op het actief vorm geven aan de eigen professionaliteit; ze kiezen er bewust voor om een professional te zijn en kiezen er daardoor voor om zelf-gestuurd en autonoom te zijn (als resultaat niet als eis)
17
Gezag Hebben een gerichtheid op het actief vorm geven van de professie en het opleiden van mede professionals en nieuwelingen
18
Kenmerken van moderne professionals
Vereisten Commitment Integriteit Kwaliteiten Kennisbasis Actietheorie Expertisegebied Professioneel frame Voordelen Autonomie Gezag
20
Die kan gelden voor alle soorten beroepen
Professionaliteit is een keuze die een beroepsbeoefenaar maakt om op een bepaalde wijze met zijn / haar vak om te gaan. Die kan gelden voor alle soorten beroepen
21
Professionaliteit is een keuze om:
Je best te doen voor klanten en de samenleving, Op integere wijze te handelen in onzekere en complexe situaties Je actief te verbinden met de nieuwste inzichten in theorieën Kritisch en reflectief te durven kijken naar je eigen praktijk Bij te dragen aan de ontwikkeling van de professie en medeprofessionals.
22
Professionele docenten
Willen het beste uit al hun leerlingen halen door het beste uit zich zelf te halen
23
De lerende professional
Kennisbasis: onderzoekend leren Actietheorie: praktiserend leren Expertisegebied: creërend leren Professioneel frame: collectief leren
25
Landschap van het leren: samenvatting
Eilanden Praktiseren: leren door wat zich voordoet in het primaire proces Onderzoeken: opdoen van nieuwe kennis en inzicht Creëren: maken van hulpmiddelen (producten, handleidingen en dergelijke) Bruggen: Ervaringen/kennis expliciteren, rouleren van kennis Verbinden in taal (expliciteren van kennis/ ervaring om te kunnen delen, of om gerichter een ander eiland op te zoeken) Polders: Co-creatie (combineren van praktijk, onderzoek en creatie) Verbinden in handelen (combineren van twee eilanden)
26
Kennisbasis Praktiseren 2 Bruggen tussen praktiseren en onderzoeken
Met de poten in de klei leren van je werk Expliciteren van impliciet geleerde kennis
27
Herorganiseren van het werk met het oog op leren (door professional of leiding gevende)
Variatie van werk vergroten Verantwoordelijkheden nemen / geven Tijd voor reflectie nemen / geven Betrekken bij visievorming Vernieuwingsprojecten organiseren Feedback uitbreiden Reflectietijd
28
Actietheorie Onderzoeken
2 Bruggen tussen praktiseren en onderzoeken en onderzoeken en creëren Zelfgestuurd leren Opleidingen Betrokken zijn bij onderzoek Vertalen van onderzoek naar de praktijk Vraagarticulatie mbt onderzoek r
29
Expertisegebied Creëren 2 bruggen tussen onderzoeken en creëren
2 bruggen tussen praktiseren en creëren Lezingen geven, uitleggen Beleid maken Publiceren Onderzoek naar gaten in ontwerpkennis Ondernemen Pilots doen / experimenteren / innoveren
30
Professioneel frame 4 vormen van cocreatie / communities of practice
Onderzoekend praktiseren Creërend onderzoeken Creërend praktiseren Pionieren
31
Voorbeelden cocreatie
Samen praktijkkennis expliciteren Samen onderzoek bestuderen en toepassen in de praktijk of in instrumenten Samen publiceren over praktijkervaringen Samen pilots uitvoeren waarin onderzoek, praktijk en ontwerpen samen komen
32
Vereisten en voordelen en leren
Commitment Integriteit Autonomie Gezag
33
Shulman: a table of learning
34
Voor deze 4 kenmerken nodig:
Metaleren Reflectie op: Praktiseren Onderzoeken Creëren
35
Professional zijn Is een keuze Die veel te maken heeft met leren
En opleiden van collegae Integreren van 3 soorten van leren: in de praktijk, uit onderzoek, door ontwerpen Via bruggen en polders Individueel en collectief
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.