Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDavid Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013
2
Accreditatie (3) Oude stelsel, 6 onderwerpenNieuwe stelsel, drie hoofdpunten DoelstellingenWat beoogt de opleiding? ProgrammaHoe wordt dit gerealiseerd? Inzet personeel Voorzieningen Interne kwaliteitszorgWorden de beoogde doelstellingen ook echt behaald? Gerealiseerd niveau Heldere leerdoelen Toetsing en beoordeling (toetsbeleid opleiding) Beoordeling afstudeerwerk
3
Deze bijeenkomst Verbeteractie t.a.v. – Formulering leerdoelen – Aanvulling vakbeschrijving – Aanscherping toetsing en beoordeling
4
Leerdoelen formuleren (1) Waarom belangrijk? Voor docent: – Bepalen wat er bereikt moet worden – Vaststellen in welke mate dit gelukt is – Bepalen van te gebruiken werkvormen Voor student: – Heldere verwachtingen Voor collega-docenten: – Duidelijkheid over voorkennis
5
Leerdoelen formuleren (2) Leerdoel = concrete beschrijving van aantoonbaar gedrag na afloop van het gevolgde onderwijs. ± 5 tot 10 per vak Onderdelen: – Gedrag: wat laat de student zien? (welk niveau?) – Inhoud: op welke inhoud wordt dit toegepast? – Condities: onder welke condities? – Norm: welke minimumprestatie is nog succesvol?
6
Leerdoelen formuleren (3) Na afloop van het vak kan de student … Verschillende niveaus: – Kennis (noemen) – Begrip (verklaren) – Toepassing (oplossen) – Analyse (afleiden) – Synthese (ontwerpen) – Evaluatie (kritisch beoordelen)
7
Toetsen en beoordelen Toetsing = meten in welke mate de student de leerdoelen van het vak beheerst Toetsing: het geheel aan toetsen binnen een vak. Leerdoelen Toetsing Werkvormen
8
Kwaliteitseisen v. toetsing Validiteit Meet je wat je werkelijk wilt meten? Toetsmatrijs / Testplan Betrouwbaarheid Geeft de toets betrouwbare meetresultaten? Beoordelingsmodel / -criteria Transparantie Helderheid voor de student Bb, instructieblad, peer review
9
Testplan LeerdoelToetsvorm (of toetsvraag) NiveauWeging Na afloop van het vak kan de student … OpdrachtToepassen30% Na afloop van het vak kan de student … Tentamen (vraag 1 – 5) Kennis en inzicht 20% Na afloop van het vak kan de student Tentamen (vraag 6-9) Analyse30% Enz.………
10
Beoordelingsplan Hoe kom je tot de beoordeling van het ingeleverde werk? Staat dit zodanig op papier dat … – Een collega-docent hiermee kan nakijken? – Een 5.4 student overtuigd kan worden?
11
Cesuurbepaling Laagst / hoogst te behalen cijfer? Zak / slaag grens: – Wat is nog net voldoende? – Wat net niet meer? 5.5
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.