De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groep Vijftien Vier Analyses van de Driehoek Amsterdam-Schiphol-Almere.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groep Vijftien Vier Analyses van de Driehoek Amsterdam-Schiphol-Almere."— Transcript van de presentatie:

1 Groep Vijftien Vier Analyses van de Driehoek Amsterdam-Schiphol-Almere

2 Probleemstelling “De drukte op de weg in de regio Schiphol, Amsterdam en Almere neemt toe. Sinds 2004 wordt er in een planstudie onderzocht hoe de bereikbaarheid in dit gebied verbeterd kan worden.” -Rijkswaterstaat

3 Analyse 1 Verdeling Inwoners/Arbeidsplaatsen op basis van Ruimtelijke Interactie

4 KernBasissectorDienstensectorTotale werkgelegenheidTotale bevolking Almere14.76265.46880.230184.604 Amstelveen5.77535.77541.55079.404 Amsterdam70.554437.026507.580752.477 Schiphol68.0000 0 Totaal159.091538.269697.3601.016.485 Van/NaarAlmereAmstelveenAmsterdamSchiphol Almere3353041 Amstelveen352128 Amsterdam3012414 Schiphol418142 Vooraf

5 Methode 1)Constant stellen basiswerkgelegenheid 2)Toedeling personen volgens tabel 3)Aantal dienstenbanen berekenen 4)Toedelen personen op basis van dienstenwerkgelegenheid 5)Genereren dienstenbanen

6 Resultaten tabel met resultaten SommatieWerkgelgenheid basissector Werkgelegenheid dienstensector Werkgelegenhei d Bevolking Almere14.76246.535,0514561.297,0514891.334 Amstelvee n 5.77535.954,4095941.729,4095980.674 Amsterdam70.554455.551,9149526.105,9149844.046 Schiphol68.0000 0 Totaal159.091538.041,376697.132,3761.016.055 begin tabel KernBasissectorDienstensectorTotale werkgelegenheidTotale bevolking Almere14.76265.46880.230184.604 Amstelveen5.77535.77541.55079.404 Amsterdam70.554437.026507.580752.477 Schiphol68.0000 0 Totaal159.091538.269697.3601.016.485

7 Conclusie De aanname bij Schiphol heeft erg goed doorgewerkt in het model Blijkbaar werkt het Lowry model ook voor kernen zonder inwoners Voorspelling model bij Amstelveen en Schiphol komt nagenoeg overeen met de werkelijkheid

8 Analyse 2 Ontwerp van een Ideaal Netwerk

9 Probleemstelling Netwerkproblemen worden maar al te vaak opgelost op kleine schaal Echter knelpuntbenadering staat voor vraagopvolgende aanpak, ofwel verplaatsen van problemen Een ideaal netwerkontwerp verschaft een lange termijn visie, en kan voorkomen dat men de losse eindjes aan elkaar blijft knopen

10 Gewenste Verbindingen Schiphol-Amsterdam-Almere behoeven een verbeterde bereikbaarheid

11 Hiërarchie naar Inwoneraantal Selectie Criteria Toekenning Kernen

12 Verbindingsstructuur vaststellen Eerst primaire kernen Dan secundaire kernen Maximale omweg factor niet overschreden?

13 In kaart brengen hoofdstromen Vaststellen ontsluitingsruimte Hoofdrichtingen

14 Verplaatsen netwerk buiten ontsluitingsruimte en verbinden

15 Een ideaal netwerk, en dan? Ideaal netwerk dient als lange termijnplan voor aanpassingen huidig netwerk naar ideaal netwerk. Dus analyse naar of het huidige netwerk voldoet (of niet) aan de ontwerpeisen van het ideale netwerk:

16 Analyse bestaand netwerk Cirkel paars: Centrum kern Cirkel grijs: ·Ontsluitingscirkel Geel:Huidig netwerk raakt ontsluitingscirkel, ontwerpeis 1 Traject blauw:Afstand tussen toegangspunten < 5 km, ontwerpeis 3 Vierkant rood:Onlogisch punt ontwerpeis 5 Groen: `Autosnelweg en Europese weg, snelheden 100 – 120 km/h

17 Conclusie Om vraagopvolgende aanpak te voorkomen dienen niet alleen de actuele knelpunten opgelost te worden maar moeten oplossingen binnen de lange termijnvisie liggen. Door punten in het huidige netwerk die niet voldoen te upgraden volgens het ideaal netwerk kan een reëel netwerk ontstaan dat voldoet aan de ontwerpeisen voor lange termijn.

18 Analyse 3 Schokgolfanalyse voor een knelpunt

19 Knooppunt Holendrecht Noord Een slim ontworpen knooppunt Doorgaand en in-/uitvoegend verkeer ontvlochten Capaciteit ruim voldoende voor actuele intensiteiten En toch congestie? Te wijten aan: Menselijke interactie Piekintensiteiten Calamiteiten

20 Methode Schokgolf analyse gaat uit van homogene dichtheid en sluit menselijke interactie uit Onder deze condities geen congestie, of capaciteit tekort Uitgangspunt bij deze schokgolfanalyse: calamiteit op rechter rijstrook direct na oprit Door afsluiten rijstrook onstaat bottleneck

21 Intensiteiten en wegopbouw Piekintensiteit doorgaande weg: 6840 vtg/u Piekintensiteit oprit: 1120 vtg/u Rijstrook capaciteit (volgtijd 2s): 1800 vtg/u Capaciteit voor bottleneck: 7200 vtg/u Capaciteit bottleneck: 5400 vtg/u Vraag: 7960 vtg/u VRAAG > CAPACITEIT!!

22 Bij gegeven intensiteiten en vrije snelheid ontstaat een schokgolf met snelheid -16. km/h

23 Analyse 4 Ontwerp Verkeersregeling voor Knooppunt

24 Kruispunt Hollandsedreef, Botterweg enHogering

25 Conflictmatrix Van/naar010203040506070809101112 01 * * 02 ** **** 03 **** ** 04 * * 05*** ** * 06 ** **** 07 * * 08 **** ** 09** ** ** 10 * * 11 ** **** 12 **** **

26 Bepaling Conflictgroepen Fase conflictgroepVerzadigingsgraad X 02-05-09-120,222 02-06-09-110,417 03-05-08-110,278 03-06-08-110,472 Richting 'j'Intensiteit 'q' (vtg/u)Saturatie intensiteit 's' (vtg/u) 025003600 031501800 05751800 064001800 085003600 09501800 11501800 12251800

27 Bepaling Cyclustijd Maatgevende conflictgroep 03-08-11-06: 25 sec verliestijd 1900 sec per uur bruikbaar voor regeling 76 cycli per uur mogelijk 47,4 seconden Totale Cyclustijd


Download ppt "Groep Vijftien Vier Analyses van de Driehoek Amsterdam-Schiphol-Almere."

Verwante presentaties


Ads door Google