Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonas Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Theoretische stadsconcepten en kenmerken Prof.dr.ir. Taeke M. de Jong TUDelft Faculteit Bouwkunde 2 december 2004
2
Stellingen de Jong 1.Stadsconcepten zijn schaalgeleed: een concept op schaalniveau A kan straffeloos tegengesteld zijn aan dat op schaalniveau B. 2.De Zuidvleugel mist een herkenbare en bruikbare spreiding van groene, onbebouwde ruimten. 3.Een Zuidvleugelconcept dat concurreert met de Noordvleugel verzwakt de Nederlandse positie, complementaire concepten maken extern concurrerende samenwerking op grond van taakverdeling mogelijk.
3
1 Stadsconcepten zijn schaalgeleed
4
The designer’s view: states of dispersion(form)
5
Alternatives of form: states of dispersion on one level of scale
6
Scale paradox
7
States of dispersion on different levels of scale
8
Extentions
9
1965 1995
10
Imaging density
11
The capacity of metropoles
12
Urban perspective
13
2 De Zuidvleugel mist groene, onbebouwde ruimten. Theoretische groennorm
14
Possibilities for nature (H+N+S)
15
Possibilities for recreation (H+N+S)
16
Open space
17
The condition of measure The smaller the open area the less animals could find a habitat. But that is not the case for botanical biodiversity as far as their dispersion is not dependent on big animals.
18
The Hague01
19
The Hague02
20
The Hague03
21
The Hague04
22
Dry and wet connections
23
Dry connections
24
Wet connections
25
Randstad
26
Deltametropolis
27
Wings
28
3 Taakverdeling Een Zuidvleugelconcept dat concurreert met de Noordvleugel verzwakt de Nederlandse positie, complementaire concepten maken extern concurrerende samenwerking op grond van taakverdeling mogelijk.
29
Kenmerken volgens Ummels Noordvleugel: radiaal transport: (mensen: Schiphol, 4e luchthaven van Europa) door de lucht en glasvezel zakelijke diensten, ICT sociaal, cultuur economie (o.a. hoofdkantoren kleding: Adidas Gucci, Mexx) advocatuur alpha en gamma Zuidvleugel: grid transport (goederen; bulk) over water, weg en rail (Betuwelijn) techniek, design, kennis bestuur, recht
30
Stellingen Meyer 1.Grote oppervlakken met eigen beheer en belang zoals de haven, het Westland en het water breken de Zuidvleugel op. Daardoor kunnen de voordelen van combinaties niet geoogst worden zoals in de meer integrerende planningstraditie van de Noordvleugel. 2.In de geschiedenis van de Zuidvleugel is een breuk zichtbaar tussen een vooroorlogs dynamisch geïntegreerd arrangement en een na-oorlogs statisch gesegmenteerd arrangement. 3.Vergelijkend onderzoek van stedelijke planningtradities, internationale voorbeelden van (haven)stedelijke integratie als grondslag voor ontwerpend onderzoek kunnen perspectieven opleveren voor een derde arrangement.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.