Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Pia Terstroet (Terpm) Mail: p.m.terstroet@hr.nlp.m.terstroet@hr.nl Wiki: http://mediaencreativiteit.pbworks.comhttp://mediaencreativiteit.pbworks.com In openingspagina naar beneden scrollen, links onder docentenpagina’s jaar 1: mijn naam aanklikken en dan naar jaar 1 VT gaan Media en creativiteit MEDMEC01 Het Creatieve Proces, creative tools modulewijzer en alles slides van de afgelopen lessen onder mijn naam Aanwezig: dinsdag en woensdag Postvakjes Wijnhaven 107 etage 5 links in gangetje bij betreden etage
3
Huiswerk voor vandaag les 3 Bestudeer Boek hoofdstuk 2 Maak een uitgebreide mindmap (creatieve techniek 1), om op zoveel mogelijk ideeën voor een onderwerp voor een gebruiksaanwijzing te komen. (komt in procesmap), verzamel de gevonden ideeën op een apart A4. Creatieve techniek 2, haal d.m.v. koppeling zoveel mogelijk ideen uit je mindmap, alle ideeën zijn de moeite waard ook voor de handliggende of flauwe, ze mogen er allemaal zijn! ( komt straks in procesmap). Verzamel de ideeën op een A4. Creatieve techniek 3. Toevalstreffers (komt in procesmap) Verzamel deze ideeën op een A4. Vergeet de dummy niet! Analyseer 5 pictogrammen en 2 gebruiks-aanwijzingen op basis van de vragen in de modulewijzer(pag.8) inleveren in snelhechter samen met het duo-werk uit les 2. Van vorige keer opdracht 3a verzamel 15 voorbeelden (zo divers mogelijk)van infographics uit verschillende bronnen, orden je verzameling en beargumenteer deze ordening (zie modulewijzer). Wo-groep vastleggen onderwerp infographic.
4
Agenda les 3 Hoe gaat het met de dummy? Vragen 3 creatieve technieken van vorige keer? Van heel veel onderwerpen voor gebruiksaanwijzingen naar longlist van 10 en uiteindelijk naar shortlist 3, en gekozen onderwerp. Beantwoordt onderwerp aan de opdracht? Wat waren de beoordelingscriteria ook al weer? Wat is een goede startformulering? Toelichting stappenplan groot en gereduceerd 10 beeldideeën per stap noteren en tekenen (divergeren) Werk studenten laten zien Werken in de klas
6
Waar zijn we nu?
7
Welk onderwerp ga je kiezen? 1. Wat was de opdrachtomschrijving ook al weer 2. Wat zijn de beoordelingscriteria 3. Welke van deze onderwerpen hebben je interesse 4. Bij welke van deze krijg je de meeste ideeen Lees boek hoofdstuk 6 stuk A over kiezen Kies een techniek om te kiezen uit dit hoofdstuk, leg dit proces vast voor later in je procesmap.
8
Opdrachtomschrijving 3. in modulewijzer Kies een ongewone of bijzondere handeling. Het moet een min of meer complexe handeling zijn met duidelijk begin en eind. Maak voor deze handeling een gebruiksaanwijzing en bedenk een toepassing. Met andere woorden waar en hoe is je gebruiksaanwijzing terug te vinden. Je mag hierbij geen tekst, cijfers, beweging, geluid gebruiken. Je mag dus alleen d.m.v. beelden communiceren. Gebruiksaanwijzing 1x plano en 1x in toepassing
9
Beoordelingscriteria in modulewijzer Kwantiteit–Je hebt minstens drie creatieve technieken gebruikt. Deze technieken hebben geleid tot het genereren van minstens 45 ideeën voor onderwerp gebruiksaanwijzing Terug te vinden in je procesmap Kwaliteit–De handeling en je gebruiksaanwijzing is niet voor de handliggend. Ook hoe en waar je gebruiksaanwijzing wordt aangetroffen is met aandacht uitgewerkt. Originaliteit–Je gebruiksaanwijzing getuigt van authenticiteit. Het is nergens (ook niet online) terug te vinden, het komt voort uit je eigen denken.
11
Hoe nu verder? Startformulering (jouw gebruiksaanwijzing in woorden) Zeer uitgebreid stappenplan, chronologisch, inventariseer alles wat er eventueel bij zou kunnen horen, doe dit puntsgewijs. Van daaruit maak je een: Gereduceerd stappenplan: welke stappen zal je absoluut in beeld moeten vertalen om je boodschap duidelijk te maken? Per stap 10 verschillende beeldideeën tekenen, de beste oplossingen selecteren en daarmee: Storyboard maken met de eerste schetsen
12
Onderwerp: Iemand begraven Dit is nog geen heldere startformulering. Hoe kan je dat als een verhaaltje met een begin en eind formuleren? Dit wordt de kapstok van je gebruiksaanwijzing. Dit is ook de boodschap die men na het “lezen”van je gebruiksaanwijzing kan recapituleren.
13
Startformulering: Ik wil laten zien hoe wij in het westen een dode begraven, van net overleden totdat uiteindelijk de kist onder de grond is. N.B. Je ontwerp moet voor iedereen van 8-80 jaar duidelijk zijn, dus ook voor mensen uit een andere cultuur of voor mensen die niet kunnen lezen.
14
Groot stappenplan begraven 1.Iemand is dood. 2. Mensen zijn verdrietig omdat hij/zij niet meer leeft. 3. Kist uitzoeken 4.datum plannen. 5.Alle bekenden uitnodigen door brief of advertentie. 6. Dode wordt gewassen en afgelegd 7.Krijgt mooie kleding aan. 8.Wordt in kist gelegd 9. Mensen komen kijken thuis of in centrum, 10.Afscheid van dode 11.Voorwerpen in kist 12. Kist wordt gesloten 13. Met auto of koets naar begraafplaats.14. Kerkdienst of praatje 15. toespraken etc, 16. Muziek, veel mensen zijn in het zwart.17.Met z’n allen de begraafplaats op, achter elkaar in een rij, priester of begrafenisondernemer voorop. 18. Er wordt een route afgelegd. 19. Er wordt stilgehouden bij gat in de grond. 20.Kist gaat in het gat in de aarde, men laat de kist zakken 21. Allen om het graf, nog meer toespraken 22. Iedereen schepje aarde op de kist, soms ook bloem. 23. Kransen en bloemen op de aarde 24. Men gaat weer terug naar binnen 25. Condoleren, koffie en cake 26. Intimi gaan mee naar huis. 27.Broodmaaltijd, borrel. 28. Later op de dag als iedereen weg is, kist totaal afgedekt door aarde. 29.Ongeveer 2 maanden later steen met inscriptie, duidelijk wie daar ligt en hoe oud hij/zij is geworden.
15
Klein stappenplan 01. Iemand is dood. 08. Wordt in kist gelegd 12. Kist wordt gesloten 13. Naar begraafplaats 14. Kerkdienst of praatje (mensen in zwart) 17. Met z’n allen de begraafplaats op 19. Er wordt stilgehouden bij gat in grond 20. Kist gaat in het gat 22. Schepje aarde in het gat (doet iedereen met een schepje) 24. Terug naar binnen 25. Condoleren nabestaanden, koffie met cake 28. Kist wordt helemaal onder aarde bedolven.
17
Zoveel mogelijk (10) beeldideeën per stap noteren en er een schetsje bijmaken Stap1. Iemand is dood: 1. Kruisjes op de ogen. 2. Geraamte. 3. Liggend. 4. Geen kleur meer 5. Hart tikt niet meer 6. Als engel 7. Stippellijn figuur 8. Mes in de buik 9. Munten op ogen voor de veerman. 10.Contour op straat bij misdaad Pas nà alle stappen, kritisch naar je ideeën kijken Door met stap 2. etc.
33
Huiswerk voor les 4 Dummy ter inzage mee (beoordeling in les 6) en Procesmap bijhouden Data verzamelen voor je infographic (klaar in les 7) Startformulering helder, wordt genoteerd Stappenplan gebruiksaanwijzing groot Stappenplan gebruiksaanwijzing gereduceerd Per stap van ‘t gereduceerde stappenplan minimaal 10 beeldoplossingen bedenken in woord en beeld.(echt tekeningetjes maken, hoeven niet mooi te zijn) Beste beeldoplossingen per stap selecteren en naast elkaar plaatsen op papier (klad, ziet er nog niet goed uit, een geraamte a.h.w) feedback in de les Boek: Hoofdstuk 6 Convergerende fase A. Kiezen, lezen t/m de COCD box en verderop in hoofdstuk 6 Techniek 1 GeVoNa (ongeveer op blz 180 )
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.