De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper."— Transcript van de presentatie:

1 CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries revee@hro.nl www.revelmandevries.nl Product ontwerper

2 Les 1- co creatie Uitleg modulewijzer + werkwijze Uitleg opdracht 1, 2 en 3 Inspiratie

3 Lesweek 1: Inleiding module & werkwijze, uitleg opdracht 2 (Dummy) Lesweek 2: Maken opdracht 1 in de les! (Dummy) Lesweek 3: Presentaties opdracht 2 (Dummy) Vakantieweek (Dummy) Lesweek 4: verplicht Hoorcollege Rond Zuur en Geel. Van idee naar Concept inleveren opdracht 2 Lesweek 5: Dummy: 5 x kranten en de actualiteit Lesweek 6: geen les. Dummy: 5 x kunstvormen die je aanspreken Lesweek 7: geen les. Dummy: 5 x gadgets waar je wild van wordt Lesweek 8: geen les. Dummy: 5 x typografie tot op de mm Lesweek 9: 2-daagse workshop/Inleveren afronding workshop Lesweek 10: 2-daagse workshop/Inleveren afronding workshop

4 4 opdrachten OPDRACHT 1: - CO-CREATIE MET PAPIER OPDRACHT 2: - VOORONDERZOEK CO-CREATIE OPDRACHT 3: DUMMY OPDRACHT 4: WORKSHOP

5 Opdracht 1, co creatie met papier 1. onderzoek (individueel huiswerk) maak 10 verschillende bouwelementen 2. met de beste onderzoeksresultaten maak je een plan (team in de klas) 3. bouwen (team in de klas) = plan uitvoeren 4. Evaluatie (klasikaal) = foto’s maken en co creatie evalueren 5. Vastlegging (individueel) = proces vastleggen (foto’s) en conclusies opschrijven

6 Opdracht 2, onderzoek individueel en groepsgedeelte Wat is co-creatie? Hoe werkt co-creatie? Waarom co-creatie?

7 Opdracht 2.1 (individueel) Opdracht 2.1.a Wat is co creatie? Research begrip > bronnen en praktijkvoorbeelden Opdracht 2.1.b Hoe werkt co creatie? Voorwaarden benoemen > nieuwe bronnen en praktijkvoorbeelden Opdracht 2.1.c Meerwaarde van co creatie > nieuwe bronnen en praktijkvoorbeelden

8 Opdracht 2.1 (individueel) Mindmap van bronnen Rubriceer Samenvatting van 400 – 1200 woorden, bron vermelding en voorbeelden.

9 Opdracht 2.2 (team) Team is 3 studenten Stap 1. Bespreek met elkaar jullie research (opdracht 2.1a, 2.1b en 2.1c) Stap 2. bereid een presentatie voor over de essentie van co creatie (verwerk de research van allen en gebruik veel voorbeelden en visuals in de presentatie)

10 Presenteren opdracht 2 Niet langer dan 5 minuten De essentie van co creatie wordt benoemd en de voorwaarden De drie vragen krijgen aandacht Praktijk voorbeelden zijn er in overvloed en/of verbeeldingen van co creatie

11 Opdracht 3, dummy Ervaar bewust welke waarnemingen in het “oog springen” of een sterke associatie oproepen. Dus geen fanmail en voetbal plaatjes meer! Wel onderzoek naar bijvoorbeeld de oorsprong van de beeldtaal die wordt gebruikt. Noteer visuele waarnemingen, je reactie daarop, foto’s, krantenknipsels, ideeën, citaten, schetsen, enz

12 Co-creatie Bij ondernemingen die aan co-creatie doen wordt de eindgebruiker actief betrokken bij het proces om waarde te creëren. De onderneming en de klant werken samen aan een gepersonaliseerde ervaring die voor een specifieke klant van belang is. Deze interactie kan op elk gewenst moment plaatsvinden en is niet gebonden aan vastgestelde momenten (zoals vlak voor of na een aankoop). De interactie draait ook om het samen zoeken naar oplossingen of het uitvoeren van nieuwe ideeën en dat eventuele barrières samen worden opgelost - ongeacht of die barrières bij de klant of de onderneming liggen. Het is dus niet genoeg om binnen de bestaande bedrijfsinfrastructuur klanten ruimere keuzes te geven (Massa-maatwerk; Zoals met NIKEiD, de gepersonaliseerde schoenen van Nike, het geval is), de klant moet eigen ideeën en suggesties kunnen delen en uitvoeren samen met de onderneming en daarbij moet er informatiedeling plaatsvinden in beide richtingen.Massa-maatwerkNIKEiDNike (http://store.nike.com/nl/en_gb/product/mog an-3-id-shoe/?piid=24144#?pbid=8010008)http://store.nike.com/nl/en_gb/product/mog an-3-id-shoe/?piid=24144#?pbid=8010008

13 SUCCES http://vimeo.com/5225011 http://vimeo.com/5225011

14 inspiratie http://swarmsketch.com/ http://www.wikipedia.org/ Open Source software community

15 Noem voorbeelden http://www.wikipedia.org/

16 Huiswerk lesweek 2 Bestuderen modulewijzer Bedenk 10 verschillende bouwelementen van papier Opdracht 2, individuele gedeelte maken en uitgeprint inleveren aan het begin van de les Dummy: verzamel 5 interessante items en schrijf erover.

17 Huiswerk lesweek 3 Presenteer opdracht 2 in teams, maximaal 5 min. O.a. de drie vragen, de essentie, de voorwaarden en veel voorbeelden, zie module. Mail de presentatie voor de les naar revee@hr.nl onder vermelding van je klas en de namen van je team. revee@hr.nl Maak een procesverslag van opdracht 1. Lever in aan het begin van de les. Dummy: verzamel interessante items en schrijf erover.

18 Hoorcollege lesweek 4 Woensdag 29 februari 12.10 of 13.50, kijk in je rooster Locatie: E.3.02 Rond, zuur en geel, van idee naar concept Gegeven door Fedde van der Velde

19 Hoorcollege Wat weet je nog van het hoorcollege? Idee – concept? Voorbeelden?

20 Oefening concept http://www.youtube.com/watch?v=B 8MccPuoTTQ http://www.youtube.com/watch?v=B 8MccPuoTTQ Algemene kenmerken?

21 Oefening concept http://www.youtube.com/watch?v=B 8MccPuoTTQ http://www.youtube.com/watch?v=B 8MccPuoTTQ Algemene kenmerken? Man – vrouw rolpatroon Vriendschap

22 Oefening concept http://www.youtube.com/watch?v=B 8MccPuoTTQ http://www.youtube.com/watch?v=B 8MccPuoTTQ Specifieke kenmerken?

23 Huiswerk lesweek 9 of 10 Lees opdracht 1 en 2 door voordat je begint aan de workshop. Neem het volgende mee naar de workshop: - Dummy! -Drie ruimtelijke items die je niet meer nodig hebt daarna -Laptop -Potlood, fineliner, stift, schaar en lijm


Download ppt "CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper."

Verwante presentaties


Ads door Google