Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeopold Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist Email: j.r.kuijper@hva.nl
2
Citaten His priority did not seem to be to teach them what he knew, but rather to impress upon them that nothing, not even... knowledge, was foolproof. J. K. Rowling, Harry Potter and the Order of the Phoenix It is a capital mistake to theorize before one has data. Arthur Conan Doyle Information is not knowledge. Albert Einstein
3
Waar gaat het om? Waarom informatie? Wat doe je met informatie? Informatie als simpel gebruiksgoed. Waarde voor individueel gebruik. Informatie als een handelsproduct. Product van economische waarde. Informatie voor herkenning van patronen. Context voor gebeurtenissen en gedrag. Onzekerheidsreductie. Informatie als kracht tot ontwikkeling. Invloed uitoefenen in de samenleving.
4
Het kader Discussie: Waarom aandacht voor het vinden en verwerken van informatie/documentatie? Efficiënt besteden van je tijd! Voorkomen van blunders! Laten zien dat je snapt waarover je het hebt! Onderbouwen van je stellingen en/of advies! Helpen van de lezer bij vervolgonderzoek/- opdracht!
5
Mooie zoekresultaten SIMPEL GESTELD: Als je niet weet wat je zoekt, dan vind je het niet! Gebruik een scherpe zoekvraag Nadenken over goede zoektermen! Neem de tijd om de beste zoektermen te vinden. Hulpmiddelen: Brainstormen Het balletje laten rollen (starten met wikipedia + google) Zoekmachines op internet (google)
6
Mooie zoekresultaten Wat is een goed zoekresultaat? 1.Het gaat precies over jouw zoekvraag! ► PRECISIE (precision) 2.Hoeveelheid resultaten levert keuzemogelijkheden! ► HOEVEELHEID (recall) Voorbeeld met Google: - hoe het niet moethoe het niet moet - een betere maniereen betere manier
7
Mooie zoekresultaten Tips + trics (Google, Websites en databanken): Combineer (veel) goede zoektermen Zoek de goede documenttypen (pdf’s) Gebruik geavanceerd zoeken! Weet hoe de bron werkt: -Waar de zoekwoorden vandaan komen -Hoe de zoekwoorden combineerd worden -Wat bruikbaar is en wat niet
8
Mooie Google resultaten DE PRAKTIJK: Wat zijn de trends in het gebruik van sociale media? Zoektermen en resultaat:resultaat Trends, gebruik, sociale media Verbeterd resultaat:resultaat B2B, trends, 2011, “social media” en pdf - of:of “social media”, trends, nederland, comscore en pdf Door het balletje te laten rollen – ComScore! Maar ook: Nielsen en Forrester.
9
Mooie resultaten met Google en Scirus DE PRAKTIJK: Wat zijn de trends in het gebruik van sociale media? Zet Google resultaat om naar Google Scholar! Van: oud resultaat - Naar: nieuw resultaatresultaat Voor Scirus.com... English please! “Social Media”, trends, marketing, 2011 Resultaat Resultaat in Scirus.com
10
Gebruik van Gartner! Waarom - Daarom -
11
Gebruik van Gartner Want: 1.Alles op een rijtje 2.Van hooggekwalificeerde professionals 3.Met veel invloed! 4.In een betrouwbaar overzicht 5.En zelf als rapport Via Magic Quadrants en HypeCycles. En... analyses! Voorbeeld: search on trends social media
12
Resultaten met 3D websites NOGMAALS DE PRAKTIJK Eerst een zoekvraag: Is een 3D website haalbaar en wat is er voor nodig? 1. Wikipedia: 3D display3D display 2. Google: 3D monitor web design3D monitor web design + The Third DimensionThe Third Dimension 3. Google: nu met pdf en dan Google Scholarpdf 4. Verder met Scirus.comScirus.com 5. Wat zegt Gartner? - Hypecycle HCI-2011 Snelle conclusie: gat in de markt!?
13
Alles op een rijtje 1.Gericht zoeken (hulp via Wikipedia en Google) 2.Artikelen zoeken via Google Scolar en Scirus.com 3.Gartner voor invloedrijke/betrouwbare analyses Om te onthouden: ComScore, Forrester en Nielsen! Website voor meer info over zoeken en vinden: Zoeken-en-vinden.nl www.bib.hva.nl Voor trends – volg de websites!!!
14
www.dmci.hva.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.