Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarcella Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Blok 2 les 7, college en werkgroep Maandag 17 december 2007
V1, e-Business Blok 2 les 7, college en werkgroep Maandag 17 december 2007
2
Vandaag Les duurt tot 13.45 uur. Highlights Supply Chain Management
Highlights E-procurement Deadline paper: maandag 21 januari uur kantoor Marijke Dus vandaag nog les en na kerstvakantie voor consultancy! 7 januari laatste les Uitdelen vragen IAM - HvA
3
Procedure interview Afspraak moet nu bevestigd zijn
Vragen 2 dagen van te voren per versturen Check adres, treinverbinding, files etc Hoe het interview zelf zal verlopen bespreken we les na kerstvakantie IAM - HvA
4
Highlights SCM De coördinatie van alle leveringsactiviteiten van een organisatie. Leveranciers (en leveranciers daarvan…) Partners in business (PIB´s) en partners daarvan…) Afnemers (en klanten daarvan…) Hogere supplychain (inkoop) en lagere supplychain (verkoop) IAM - HvA
5
Relatie met e-Business
Informatie- en communicatietechnologie brengen kansen met zich mee op het gebied van efficiency, distributie, informatiestromen en transacties. SCM is onderdeel van de algehele transformatie van een organisatie ogv e-Business, zeg maar fase 3 en 4 van de e-businessfasering. Producten beter, sneller en goedkoper bij de klant bezorgen, daar gaat het immers om IAM - HvA
6
Hogere en lagere supplychain en deelnemers er in
IAM - HvA Hogere en lagere supplychain en deelnemers er in
7
Daar zijn ze weer... Desintermediatie Herintermediatie
Maar ook zonder herstructurering kan aanwending van ICT leiden tot kostenbesparing, lagere doorlooptijd, lagere voorraden. Denk maar aan , databases, bestellen via het web. IAM - HvA
8
Supplychainmodellen Push; producten en diensten door de distributieketen duwen naar de eindafnemers. Pull; individuele eindafnemer heeft actievere rol en komt als het ware naar de producent toe. Nadruk ligt hier dan ook op het bezorgen van extra waarde aan de klant, die actief meedoet aan de product- en servicespecificatie. IAM - HvA
9
IAM - HvA
10
Dit raakt de waardeketen!
Model dat de manier beschrijft waarop activiteiten in de supply chain extra waarde aan producten en services voor de klant kunnen toevoegen Kosten verminderen, service verhogen, zowel binnen elk onderdeel van de keten als bij de verbinding tussen de onderdelen. Waarde = (voordeel van elke activiteit in de keten – kosten ervan) + (voordeel van elke verbinding tussen activiteiten – kosten ervan) Daar komt natuurlijk geen cijfer uit, is scherprechter om de toegevoegde waarde van elke activiteit en verbindingen er tussen te kunnen beoordelen IAM - HvA
11
Deelnemers aan het waardenetwerk van een organisatie
IAM - HvA
12
Herstructureringsbewegingen in de supplychain
Verticale integratie, mate waarin activiteiten in de supply chain binnen de organisatie worden uitgevoerd en beheerd Horizontale integratie, BUITEN Keuze om productie inhouse te doen of uit te besteden Keuze om een hechte, afhankelijke relatie met toeleveranciers te hebben of juist autonoom van ze te blijven IAM - HvA
13
De kenmerken van verticale integratie, desaggregatie en virtuele integratie
IAM - HvA
14
Opdracht Zoek zelf op het internet naar:
2 organisaties die aan verticale integratie doen 2 organisaties die aan horizontale integratie doen 2 organisaties die aan virtuele integratie doen IAM - HvA
15
IAM - HvA
16
IAM - HvA
17
Voor- en nadelen verticale integratie en virtuele integratie
Verticale integratie Voordelen: - Eigen controle over kwaliteit van producten - Lagere overhead bij afstemming met derden (minder geouwehoer vooral) - Makkelijkere integratie van interne systemen Nadelen: - Kosten van systemen en ontwikkeling worden door producent gedragen - Minder flexibel ten tijden van veranderende vraag op korte en middellange termijn IAM - HvA
18
Voor- en nadelen verticale integratie en virtuele integratie
Virtuele integratie: Voordelen: - concurrerende toeleveranciers: lagere prijzen - voorraadkosten bij leverancier, niet bij producent - flexibel in geval van veranderende vraag op korte en middellange termijn Nadelen: - beheer over kwaliteit wordt gedeeltelijk uit handen gegeven - afhankelijkheid van toeleveranciers is groot, minder controle over het totale proces IAM - HvA
19
1. Increased efficiency of individual processes
1. Increased efficiency of individual processes. Here the cycle time to complete a process and the resources needed to execute it are reduced. If the B2B Company adopts e-procurement this will result in a lower faster cycle time and cost per order as described in Chapter 7. 2. Reduced complexity of the supply chain. This is the process of disintermediation referred to in Chapter 2. Here the B2B Company will offer the facility to sell direct from its e-commerce site rather than through distributors or retailers. Benefit: reduced cost of channel distribution and sale. 3. Improved data integration between elements of the supply chain. The B2B company can share information with its suppliers on the demand for its products to optimize the supply process in a similar way to that described for Tesco in case study 6.1. Benefit: reduced cost of paper processing. 4. Reduced cost through outsourcing. The company can outsource or use virtual integration to transfer assets and costs such as inventory holding costs to third party companies. Technology is also an enabler in forming value networks, and in making it faster to change suppliers on the basis of cost and quality. Benefits: lower costs through price competition and reduced spend on manufacturing capacity and holding capacity. Better service quality through contractual arrangements? IAM - HvA
20
IAM - HvA
21
IAM - HvA
22
Highlights e-procurement
“Electronische inkoop”, maar ook transport, ontvangst en opslag. Buyside e-commerce De elektronische integratie en het beheer van alle inkoopactiviteiten tussen de leverancier en de inkoper. Twee categorieën: wel of niet productiegerelateerde inkoop. Wel: halffabrikaten, machines etc. Niet: catering, reizen, supplies etc IAM - HvA
23
Ter verkenning… In duo’s maken van activiteit 7.1 IAM - HvA
24
Waarom e-procurement? Kostenreductie Kortere doorlooptijd
Flexibiliteit t.a.v. toeleveranciers, bijv. door B2B-marketplaces Minder voorraad en gemoeide kosten Efficiency Makkelijker budgetbeheersing (procuratie) Minder fouten bij mensen, betere rapportage Productiviteit bij inkopers gaat omhoog IAM - HvA
25
Risico´s van e-procurement
Zorgen over beveiliging Gebrek aan vertrouwen in handelspartners Weerstand bij inkopers (“m´n baan!”) Misbruik of gemakzucht Tegenvallend niveau kostenbesparing Moeilijke koppeling met andere systemen Implementatie; het blijft een ICT-project (altijd lastig) IAM - HvA
26
Voorbeelden www.ahrendonline.nl www.market4care.nl www.vistaprint.nl
IAM - HvA
27
IAM - HvA
28
IAM - HvA
29
IAM - HvA
30
IAM - HvA
31
IAM - HvA
32
Nu: Vragen bekijken Werken aan het paper / interview Na kerstvakantie:
Laatste les! IAM - HvA
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.