De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media."— Transcript van de presentatie:

1 Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media

2 Opzet vandaag: 1.Opzet 2.Projecten 3.Programma en aanpak 4.Briefing elementen 5.Naslagwerken 1. Opzet V1 kerncases

3 Jullie doel: Ontwikkel een interactieve concept.......dat een overtuigende oplossing is voor de pitch-opdracht!  Wees onderzoekend, creatief, slim, kritisch, professioneel, eigenwijs, zelfstandig, etc... 1. Opzet V1 kerncases

4 Leerdoelen: Onderzoek –Markt-, doelgroep- en gebruikersonderzoek Strategisch en conceptueel denken Integreren leerlijnen: –marketing, communicatie, technologie, design, cultuur Uitwerking en visualisatie –user scenarios en user interfaces Communicatieve- en presentatievaardigheden 1. Opzet V1 kerncases

5 Vakken B1/B2Projecten B3  Stage B4 Marketing Communicatie Onderzoek Technologie Concept- ontwikkeling Info-architectuur Future Lab Presenteren 1. Opzet V1 kerncases toepassen & oogsten Onderzoek

6 2. Over de concept projecten V1 Kerncases

7 De ‘reikwijdte’ van een communicatie / interactief concept concept Strategische keuzes opdrachtgever Media & middelen Creatie & uitwerking Content & boodschap 2. Over de projecten

8 De concept-opdrachten: Verschillende concept-‘karakters’ –Online campagnes, interactieve media formats, events, games, cross mediaal, blogs, guerilla, etc. Gericht op interactiviteit (pdf Seth Godin) –Communities, user generated content, actiematig, serious games, aanzetten tot actie, discussie etc. De gebruiker centraal! –Denk/werk vanuit user scenarios / use cases 2. Over de projecten

9 Concepting = werken & spelen 2. Over de projecten

10 Concepting = Schetsen & zeker weten 2. Over de projecten Gevoel & ratio

11 Concepting = onderzoeken = Google/wikipedia (nooit als primaire bron) & boeken/artikelen!! 2. Over de projecten

12 Concepting = maken & testen 2. Over de projecten

13 Starten met onderzoek! Intern: –Expertise van team –Creativiteit, technische knowhow, netwerk, ervaring in andere projecten Extern: –Markt- en doelgroeponderzoek Op zoek naar: –Actuele ontwikkelingen –Best practices (ook internationaal!) –De gebruiker! 2. Over de projecten

14 3. Programma en aanpak V1 Kerncases

15 3. Programma & aanpak Colleges Wk 1- 9 feb: Briefing, team Wk 2- 16 feb: Onderzoek/Creatieve technieken Wk 3:rooster vrij Wk 4:Gastspreker Interactieve concepten Idee naar Concept Wk 5:Weging ideeen Wk 6:Uitwerken Wk 7:Test Wk 8: Presentatie cue’s ‘Mijlpalen Wk 1: Debriefing doc. Wk 2: Onderzoeksdoc’s Persona’s etc. Wk 3: roostervrij/ 4 ideeen Wk 4:Conceptmap Wk 5:Definitief Concept (incl argumenten) Wk 6: Deeloplossingen van Uitwerking Wk 7: Testopzet Wk 8: Presentatie voorbereiding Wk 9: TENTAMEN Colleges = rode draad in conceptontwikkeling en ondersteunend aan werkgroepen

16 Rollen en taken: 1 projectleider –Contact met projectpartner –Voorzitter teammeetings = niet de baas Rest van het team: –Strateeg, researcher, visualiser, tech-expert, marketeer, communicatie-adviseur etc... –Planning en materiaal beheer Zorg dat er wekelijks werk op tafel ligt van iedereen! 3. Programma & aanpak

17 “spelregels”: Conceptontwikkeling vereist creatieve vrijheid maar.... Planmatig werken olv de projectleider Individuele & teamverantwoordelijkheid Elke week ‘deliverables’ toonbaar op tafel Tijdsbesteding: 2 dagen per week per persoon Gebruik de kennis uit voorgaande vakken! 3. Programma & aanpak

18 1) Business & Organisatie 2) Marketing & communicatie 3) Content & Functionaliteit 4) Media & Middelen 4. De interactieve (de)briefing

19 1) Business & Organisatie Missie en Visie Organisatie Business doelstellingen Kernwaarden/identiteit Product portfolio 4. De interactieve (de)briefing

20 2) Marketing & Communicatie Markt ontwikkelingen Positionering Marketing Doelstellingen Doelgroepen Communicatie doelstellingen Propositie Creatie 4. De interactieve (de)briefing

21 3) Content & Functionaliteit (beschikbare) Content (mogelijke) Interactie (gewenste) functionaliteit (mogelijke) informatie architectuur 4. De interactieve (de)briefing

22 4) Media & Middelen Mediamix –Online & offline Middelen –Mensen en materialen Budget –Ontwikkeling en beheer Uitvoering –Planning & productie 4. De interactieve (de)briefing

23 5) Team Expertise + reikwijdte Middelen –Mensen en materialen Budget –Ontwikkeling en beheer Uitvoering –Planning & productie 4. De interactieve (de)briefing

24 Naslagwerken Concepting summary (geleend uit Merkentheorie, Jan Rijkenberg, pdf Unleashing the ideavirus, Seth Godin, pdf Wishfulthinking.co.uk, Mark McGuinness, pdf Motivatecreate.pdf 5.Theoretisch kader

25 Tentamen Vraag. Waarom doen we onderzoek? a.Als orientatie op de opdracht/het onderwerp b.Leren kennen van markt/doelgroep/gebruiker c.Als inspiratiebron voor een concept-idee d.Alle hierboven genoemde redenen 5.Theoretisch kader

26 Ouderwets leren!! Lezen, schrijven, samenvatten Stel een vraag VOOR het college zodat deze wordt behandeld tijdens de bijeenkomst. a.hoogendorp@hva.nl Alleen inhoudelijke vragen!! “Als dit dan dat.., klopt dat ?” 5.Theoretisch kader

27 Deze week minimaal 30 pagina’s lezen Neem kennis uit de pdf’s direct over in je groepsdocument en in je (team-) werk 5.Theoretisch kader


Download ppt "Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media."

Verwante presentaties


Ads door Google