Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeen Coppens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kernproject V1 College 1 9 februari 2009 Instituut voor Interactieve Media
2
Opzet vandaag: 1.Opzet 2.Projecten 3.Programma en aanpak 4.Briefing elementen 5.Naslagwerken 1. Opzet V1 kerncases
3
Jullie doel: Ontwikkel een interactieve concept.......dat een overtuigende oplossing is voor de pitch-opdracht! Wees onderzoekend, creatief, slim, kritisch, professioneel, eigenwijs, zelfstandig, etc... 1. Opzet V1 kerncases
4
Leerdoelen: Onderzoek –Markt-, doelgroep- en gebruikersonderzoek Strategisch en conceptueel denken Integreren leerlijnen: –marketing, communicatie, technologie, design, cultuur Uitwerking en visualisatie –user scenarios en user interfaces Communicatieve- en presentatievaardigheden 1. Opzet V1 kerncases
5
Vakken B1/B2Projecten B3 Stage B4 Marketing Communicatie Onderzoek Technologie Concept- ontwikkeling Info-architectuur Future Lab Presenteren 1. Opzet V1 kerncases toepassen & oogsten Onderzoek
6
2. Over de concept projecten V1 Kerncases
7
De ‘reikwijdte’ van een communicatie / interactief concept concept Strategische keuzes opdrachtgever Media & middelen Creatie & uitwerking Content & boodschap 2. Over de projecten
8
De concept-opdrachten: Verschillende concept-‘karakters’ –Online campagnes, interactieve media formats, events, games, cross mediaal, blogs, guerilla, etc. Gericht op interactiviteit (pdf Seth Godin) –Communities, user generated content, actiematig, serious games, aanzetten tot actie, discussie etc. De gebruiker centraal! –Denk/werk vanuit user scenarios / use cases 2. Over de projecten
9
Concepting = werken & spelen 2. Over de projecten
10
Concepting = Schetsen & zeker weten 2. Over de projecten Gevoel & ratio
11
Concepting = onderzoeken = Google/wikipedia (nooit als primaire bron) & boeken/artikelen!! 2. Over de projecten
12
Concepting = maken & testen 2. Over de projecten
13
Starten met onderzoek! Intern: –Expertise van team –Creativiteit, technische knowhow, netwerk, ervaring in andere projecten Extern: –Markt- en doelgroeponderzoek Op zoek naar: –Actuele ontwikkelingen –Best practices (ook internationaal!) –De gebruiker! 2. Over de projecten
14
3. Programma en aanpak V1 Kerncases
15
3. Programma & aanpak Colleges Wk 1- 9 feb: Briefing, team Wk 2- 16 feb: Onderzoek/Creatieve technieken Wk 3:rooster vrij Wk 4:Gastspreker Interactieve concepten Idee naar Concept Wk 5:Weging ideeen Wk 6:Uitwerken Wk 7:Test Wk 8: Presentatie cue’s ‘Mijlpalen Wk 1: Debriefing doc. Wk 2: Onderzoeksdoc’s Persona’s etc. Wk 3: roostervrij/ 4 ideeen Wk 4:Conceptmap Wk 5:Definitief Concept (incl argumenten) Wk 6: Deeloplossingen van Uitwerking Wk 7: Testopzet Wk 8: Presentatie voorbereiding Wk 9: TENTAMEN Colleges = rode draad in conceptontwikkeling en ondersteunend aan werkgroepen
16
Rollen en taken: 1 projectleider –Contact met projectpartner –Voorzitter teammeetings = niet de baas Rest van het team: –Strateeg, researcher, visualiser, tech-expert, marketeer, communicatie-adviseur etc... –Planning en materiaal beheer Zorg dat er wekelijks werk op tafel ligt van iedereen! 3. Programma & aanpak
17
“spelregels”: Conceptontwikkeling vereist creatieve vrijheid maar.... Planmatig werken olv de projectleider Individuele & teamverantwoordelijkheid Elke week ‘deliverables’ toonbaar op tafel Tijdsbesteding: 2 dagen per week per persoon Gebruik de kennis uit voorgaande vakken! 3. Programma & aanpak
18
1) Business & Organisatie 2) Marketing & communicatie 3) Content & Functionaliteit 4) Media & Middelen 4. De interactieve (de)briefing
19
1) Business & Organisatie Missie en Visie Organisatie Business doelstellingen Kernwaarden/identiteit Product portfolio 4. De interactieve (de)briefing
20
2) Marketing & Communicatie Markt ontwikkelingen Positionering Marketing Doelstellingen Doelgroepen Communicatie doelstellingen Propositie Creatie 4. De interactieve (de)briefing
21
3) Content & Functionaliteit (beschikbare) Content (mogelijke) Interactie (gewenste) functionaliteit (mogelijke) informatie architectuur 4. De interactieve (de)briefing
22
4) Media & Middelen Mediamix –Online & offline Middelen –Mensen en materialen Budget –Ontwikkeling en beheer Uitvoering –Planning & productie 4. De interactieve (de)briefing
23
5) Team Expertise + reikwijdte Middelen –Mensen en materialen Budget –Ontwikkeling en beheer Uitvoering –Planning & productie 4. De interactieve (de)briefing
24
Naslagwerken Concepting summary (geleend uit Merkentheorie, Jan Rijkenberg, pdf Unleashing the ideavirus, Seth Godin, pdf Wishfulthinking.co.uk, Mark McGuinness, pdf Motivatecreate.pdf 5.Theoretisch kader
25
Tentamen Vraag. Waarom doen we onderzoek? a.Als orientatie op de opdracht/het onderwerp b.Leren kennen van markt/doelgroep/gebruiker c.Als inspiratiebron voor een concept-idee d.Alle hierboven genoemde redenen 5.Theoretisch kader
26
Ouderwets leren!! Lezen, schrijven, samenvatten Stel een vraag VOOR het college zodat deze wordt behandeld tijdens de bijeenkomst. a.hoogendorp@hva.nl Alleen inhoudelijke vragen!! “Als dit dan dat.., klopt dat ?” 5.Theoretisch kader
27
Deze week minimaal 30 pagina’s lezen Neem kennis uit de pdf’s direct over in je groepsdocument en in je (team-) werk 5.Theoretisch kader
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.