Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA, K.U.Leuven / Steunpunt LOA)
2
Onderwijs produceert… èn selecteert
Voorbeeld 1: dalende schoolse vertraging © HIVA
3
Onderwijs produceert… èn selecteert
Voorbeeld 2: hoger onderwijs meest democratisch? % normale doorstroming na 1e jaar hoger onderwijs, naar diploma moeder © HIVA
4
Correctie voor selectieve uitval vergelijkbare problemen in economie
Heckman model: schatten van verband tussen loon en onderwijsniveau, wetend dat er een selectieve (niet-) deelname is aan de arbeidsmarkt human capital wages reservation wage ‘ true’ regression line OLS regr. line © HIVA
5
De ‘truuk’ Maak gebruik van
de invloed van geobserveerde individuele kenmerken van degenen die wel in de steekproef blijven de correlatie tussen de storingstermen in de kans op blijven en de uitkomstenfunctie om de (niet-observeerbare) uitkomsten te voorspellen voor de ‘uitvallers’ Bereken vervolgens de gemiddelde uitkomsten voor iedereen
6
Correctie voor selectieve uitval Methode
Equatie 1: P{vertraging eind 6e leerjaar LO | kind heeft 6e leerjaar beëindigd in gewoon LO} = f (sociale achtergrond) + ε1 Equatie 2: P{uitval vóór eind 6e leerjaar LO} = f (sociale achtergrond) + ε2 Waarbij ε1 en ε2 mogelijk gecorreleerd zijn ofwel tweetrapsregressie ofwel simultane schatting
7
Schattingsresultaten Heckman-model (6e leerjaar lager onderwijs)
8
Vertekening in kans op vertraging (6e leerjaar lager onderwijs)
Waargenomen / werkelijke kans op vertraging bij einde 6e lj. naar onderwijsniveau gezinshoofd © HIVA
9
Schattingsresultaten Heckman model (6e leerjaar secundair onderwijs)
10
Vertekening in kans op vertraging (6e leerjaar secundair onderwijs)
Waargenomen / werkelijke kans op vertraging bij einde 6e lj. naar onderwijsniveau gezinshoofd © HIVA
11
Besluit Het onderwijs produceert én selecteert. Bij meting van (wijziging in) output moet je rekening houden met (wijziging in) selectiviteit Selectieve uitval is sterk sociaal bepaald. Daardoor wordt sociale ongelijkheid in onderwijs onderschat Dit alles kan ernstige gevolgen hebben voor de validiteit van onderzoeksresultaten… en daarop gebaseerde beleidsopties !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.