Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmiel Visser Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces
The manipulation of vision during the powerlift squat: Exploring the boundaries of the SL hypothesis Bennett & Davids, RQES, 66, Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
2
Concept 1: Specificiteit van leren (1)
Leren = sterker koppelen van diverse feedback bronnen aan de uitvoering (alternatief: leren = verschuiven van infobron A naar infobron B, nl. kinesthesie) Wegvallen / wijzigen / toevoegen van één specifieke informatie-bron leidt tot prestatiedaling! Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
3
Concept 1: Specificiteit van leren (2)
4. Praktijkrelevantie: zeer specifiek oefenen 5. Hypothese gebaseerd op tracking-taak met accent op centraal zicht 6. Maar: -tegenstrijdige gegevens (bv. Balvangen) -taakafhankelijk (self-pacing?) Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
4
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Het Experiment (1) Powerlift squat: bekken lager dan knie voor correcte lift 10 mannelijke powerlifters 3 visuele condities: FV (spiegel), AV(focus op vaste spot – geen spiegel), en NV Normale training onder FV Scores: 0 tot 3 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
5
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
De resultaten (1) Hogere scores in FV vergeleken met NV en AV (F2,18 = 6.88, p < .01) Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
6
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Het Experiment (2) 8 experts en 8 matig getrainden 3 visuele condities: FV (spiegel), AV(focus op vaste spot – geen spiegel), en NV Normale training in hoofdzaak onder FV Scores: 0 tot 3 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
7
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
De resultaten (2) Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
8
Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Discussie Daling in visuele informatie heeft enkel effect op matig getrainden = tegen de SL hypothese!! = verschuiving van visuele naar kinesthetische FB Taakafhankelijkheid!!! Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.