Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Inleiding
2
kennismaking Wie zijn jullie? Wie ben ik?
3
Wat gaan we zien De Computer Besturingssystemen Word Excel Powerpoint
beheerspakketten
4
Deel 1: De Computer
5
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model
Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
6
Een beetje geschiedenis
Computer = rekenaar Materiële ondersteuning van rekenen is zeer oud Essentieel bij deze ondersteuning: algoritme een recept om via een opeenvolging van kleine transformaties een resultaat te berekenen
7
Algoritme Transformaties controle Toestand
8
Uitvoering van een algoritme
controle + + transformaties 4 1 1181 + 237 + toestand 1 8
9
Automatiseringsgeschiedenis
Automatisering van de toestand: extern toestandsgeheugen Vingers, keitjes, knoopjes Seizoensbepaling Wolfsbeenderen5000 V.C. Steentijdperk
10
Automatiseringsgeschiedenis
Automatisering van de toestand: extern toestandsgeheugen Telraam Abacus(13e eeuw; China) geschreven symbolen
11
Automatiseringsgeschiedenis
Automatisering van de transformaties Zeventiende eeuw Rekenlat (1622) Mechanische calculatoren 1622 William Schickard 1642 sommen Blaise Pascal producten Gotfried Leibniz
12
Automatiseringsgeschiedenis
Automatisering van de controle Jacquardweefgetouw met ponskaarten (begin 19e eeuw) Babbage: eerste samenvoeging van toestand, transformatie en controle in één model.
13
De machines van Babbage
Difference machine 1822 Analytical machine 1833
14
Automatiseringsgeschiedenis
Echte doorbraak in de automatisering van de controle Ontwikkelingen in de telefonie (begin 20e eeuw) Konrad Zuse: eerste elektromechanisme computer: Z1 ( , 1989) Mauchly & Eckert: eerste computer: ENIAC: Electronic Numerical Integrator And Computer (1946) John von Neumann: eerste stored program computer: EDVAC (1949)
15
Z-1 (1938) Puur mechanisch Vermenigvuldiging: 5s!
16
Z-1 Deutsche Technik Museum Berlin-Kreuzberg
Gereconstrueerd in
17
Z-3 (1941) Met relais Vermenigvuldiging: 3s
Deutsche Museum in Muenchen
18
ENIAC (14 feb 1946) 14 vermenigvuldigingen per s Mauchly Eckert
eerste bug
19
Programmeren van de ENIAC
20
EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer)
John von Neumann ( ) 300 vermenigvuldigingen per s
21
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model
Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie
22
Von Neumann-machine Logisch zicht
ALU Geheugen data R, S Controle instructies klok
23
Von Neumann-machine Fysisch zicht
BUS CVE adres Controle ALU data klok controle registers Geheugen:bau-cellen RAM Invoer/Uitvoer
24
Het geheugen Array van geheugencellen of BAU-cellen (basic addressable units) Elke BAU-cel heeft een adres bau-cel 0 1 bau-cel 1 2 bau-cel 2 3 bau-cel 3 4 bau-cel 4 ...
25
Werking van de systeembus
geheugen CVE adres lezen data adres schrijven data
26
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model
Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
27
Abstractieniveaus Een computersysteem bestaat uit een hiërarchie van lagen Elke laag heeft een goed gedefinieerde interface naar de bovenliggende en onderliggende lagen Essentieel bij de ondersteuning van opwaartste compatibiliteit
28
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model
Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
29
Lagen Toepassingenprogramma’s Archi-tectuur
Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Controlesignalen Organi-satie Functionele blokken Poortnetwerken Transistoren en verbindingen
30
Architectuur vs. Organisatie
“zichtbaar” Architectuur 1 Architectuur 2 Architectuur Hardware/software interface Organisatie 1 Organisatie 2 Organisatie 3 Organisatie “onzichtbaar”
31
Compatibiliteit Toepassingenprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen
Binaire compatibiliteit Machinetaal Hardware 1 Hardware 2 Hardware 3
32
Compatibiliteit Toepassingenprogramma’s Broncodecompatibiliteit
Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal1 Machinetaal2 Machinetaal3 Hardware 1 Hardware 2 Hardware 3
33
Emulatie Toepassingenprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen
Machinetaal 1 Emulatie Machinetaal 2 Hardware
34
Voorbeelden interpreters
Java virtuele machine Visual Basic interpreter Web-browser Postscript interpreter Pdf-interpreter Perl interpreter Lisp, Prolog …
35
Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model
Logisch zicht Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten
36
Moederbord met socket
37
Moederbord met slot
38
Slocket
39
Processor Koelvin+ ventilator
40
Processor
41
Chipset Integreert verschillende functies:
klokgenerator, busregelaar, timer, onderbrekingsregelaar, DMA-regelaar, klok, toetsenbordregelaar
42
Geheugenmodules SIMM Single inline memory module DIMM
Dual inline memory module
43
Geheugemodules op het moederbord
44
PCI-kaart (Peripheral Component Interconnect)
45
PCI-slots
46
ISA-kaart (Industry Standard Architecture)
47
Harde schijf
48
Harde schijf
49
EIDE (Enhanced Integrated Device Electronics)
50
Accelerated Graphics Port
Moederbord ISA-slots PCI-slots Processor slot AGP-slot Accelerated Graphics Port Chipset EIDE ports DIMM sockets
51
Secundaire geheugen Magnetische Schijven Magnetische banden (tapes)
Optische schijven
52
Magnetische schijven
53
Magnetische schijven Sturing + buffering van de harde schijf
54
Magnetische schijven 3 platen (platters) 6 oppervlakken
55
Magnetische schijven Glazen of aluminium oppervlak met magnetiseerbare laag, gepolijst.
56
Magnetische schijven 6 koppen (zweven 5 m boven oppervlak)
Per positie kunnen 6 sporen (op 6 oppervlakken) gelezen worden (cilinder)
57
Magnetische schijven spoor sector
58
Tijden Zoektijd: verplaatsen van de kop naar de juiste cilinder
Latentietijd: wachten totdat de juiste sector onder de kop komt Transfertijd: tijd nodig om gegevens te lezen of te schrijven
59
Voorbeeld Model WDE18300 WD136AA Capaciteit 18.310 GB 13.601 GB
Interface SCSI EIDE Oppervlakken 8 4 Koppen Sector: bytes 512 bytes Sporen/duim ? Sporen
60
Voorbeeld Model WDE18300 WD136AA Zoektijd 5.7 ms 10.5
Spoor/spoor 0.6 ms 2 ms Latentie ms 5.5 ms Toerental RPM 5400 RPM BW disk 45 MB/s 25 MB/s BW host 80 MB/s MB/s Buffer 2-8 MB 2 MB
61
Voorbeeld Model WDE18300 WD136AA Foutprob. <1/1014 <1/1014
MTBF h h 114 jaar 57 jaar Levensduur 5 jaar 5 jaar Opstarttijd 25s 10s Vermogen 14W 6W
62
Master Control Block Eerste sector die door het besturingssysteem geladen wordt na het opstarten van de CVE. Meestal sector 0 van spoor 0 van oppervlak 0 Ook master boot record genaamd
63
Buffering Laat toe om sneller te communiceren met de schijf, dan de snelheid waarmee kan gelezen of geschreven worden
64
Interleaving Minimaliseert de latentietijd bij sequentieel lezen 8 1 4
5 7 2 9 3 6
65
Floppy disk Zelfde principe als de hard-disk Veel kleiner (1,44 MB)
Draait niet indien niet gebruikt Rotatiesnelheid: 300 TPM Aantal sporen: 80 Sectors per spoor: 18 Bandbreedte: 500 kb/s (64,5 kB/s) Nu: ZIP ( MB), en Jaz (2 GB) Duur
66
Tapes Vooral voor backup Goedkoop medium Voornamelijk
Dat DLT Capaciteit GB
67
CD-ROM Origineel 74 min muziek: 783 MB
68
CD-ROM
69
DVD-ROM
70
Inhoud Bussen Communicatie en synchronisatie Secundair geheugen
Invoerapparaten Uitvoerapparaten Verbinding met de buitenwereld
71
Invoerapparaten Toetsenbord Muizen & trackballs, joysticks
Lichtpennen en aanwijsschermen
72
Toetsenbord 101 toetsen (enhanced keyboard)
104 toetsen (windows keyboard) Layout: querty, azerty, qwertz, dvorak
73
Toetsenbordmatrix Bij toetsaanslag: sluiten van de schakelaar
Omzetting scancode (x,y) naar letterteken Interne buffering (16 bytes)
74
Toetsenborden Bounce: bij een toetsaanslag soms schakeldender slechts 1 teken Bij ingeduwd houden: typematics. Na een zeker tijdsinterval b.v. 30 x het teken per seconde. Op laptops: vaak speciale (compacte) toetsenborden en afzonderlijke numerieke toetsenborden
75
Muis: bovenaanzicht encoder chip roterende bal
76
Muis: onderaanzicht roterende bal
77
Muis “rollers” 90º: X- en Y-richting
78
infrarode pulsgenerator
Muis infrarode pulsgenerator
79
Andere muistypes Trackball: omgekeerde muis
B.v. bij laptops, of bij draagbare muizen Touchpad: bij laptops (wrijven en tikken) Staafje tussen toetsen Joystick: xy-positie + rotatie
80
Lichtpennen en aanwijsschermen
Lichtpen: detecteert de elektronenstraal per refresh. Enkel bruikbaar indien het pixel niet zwart is. Aanwijsscherm Optisch (met leds, of met camera) Elektrisch (verandering weerstand)
81
Inhoud Bussen Communicatie en synchronisatie Secundair geheugen
Invoerapparaten Uitvoerapparaten Verbinding met de buitenwereld
82
Uitvoerapparaten Laserprinters Ink jet printers Video display
83
Laser printer
84
Ink Jet Printers Goedkoop Voldoende snel (4 ppm, ZW)
Goede resolutie: 300 dpi tot 1200 dpi (dots per inch)
85
Spuitgaten Gaten van 50 m diameter Gaten van 25 m diameter
86
Ink jet methoden Piezo-elektrisch (mechanisch) Thermisch (dampvorming)
(epson)
87
Video display Technologie: Schermafmeting, aspect ratio & oriëntatie
CRT: Kathodestraalbuis (Cathode Ray Tube) LCD: Liquid Cristal Display Schermafmeting, aspect ratio & oriëntatie Maximale resolutie & kleurendiepte Dot pitch (grootte van een pixel) Refresh rate
88
Afmeting, aspect-ratio & oriëntatie
Grootte: 12, 14, 15, 17, 19, 21 duim Aspect-ratio: 4:3 (zoals TV) of 16:9 (film) Oriëntatie: landschap of portret Opmerking: zichtbare grootte < opgegeven grootte
89
Kleurendiepte, resolutie, dot pitch
True color: 8 bits per kleurcomponent (rood, groen, blauw) per pixel: 16,8 miljoen combinaties (SVGA-standaard) Resolutie XGA: 800x600 pixels & true color UXGA: 1600x1200 pixels & true color Resolutie & kleurendiepte bepalen de hoeveelheid videoram in de videokaart Dot pitch: grootte van een pixel
90
Dot pitch 0,31 0,28 (courant) 0,27 0,26 0,25 0,51 (TV)
91
Refresh rate Aantal keer dat het scherm per seconde herschreven wordt
Om flikkering te vermijden 72 Hz, best 85 Hz Non-interlaced: per periode wordt het volledige scherm herschreven, en niet 50% van de lijnen (even/oneven).
92
Analoog vs. digitaal VGA (Video graphics array): zet het binaire beeld om in een analoog signaal dat naar de (analoge) monitor gestuurd wordt DVI (Digital Video Interface): stuurt de digitale informatie rechtstreeks naar een digitale monitor
93
LCD-schermen LCD: Liquid Cristal Display Twee types: Lichtbron:
Passive matrix LCD Active matrix LCD (gebaseerd op een dunne film transistor TFT) Lichtbron: Ingebouwd (backlit) Omgevingslicht (reflective)
94
Inhoud Bussen Communicatie en synchronisatie Secundair geheugen
Invoerapparaten Uitvoerapparaten Verbinding met de buitenwereld
95
Externe verbindingen Infrarood (IrDA) 9 kB/s (75 kb/s)
Seriële poort 14,3 kB/s (115 kb/s) Parallelle poort 1 MB/s USB poort 1,5 MB/s PS/2 poort Ethernet-poort 10 MB/s (100 Mb/s)
96
USB-poort Universal Serial Bus
Kan bijna alle andere poorten vervangen Uitbreidbaar tot 127 poorten Meeste randapparaten aansluitbaar Bandbreedte: 12 Mb/s = 1,5 MB/s Hogere bandbreedte: FireWire 400 Mb/s = 50 MB/s (vnl. videotoepassingen)
97
USB-connectoren USB A (computerzijde) USB B (apparaatzijde)
98
USB-hub van 1 4 aansluitingen
99
Deel 2: Besturingssystemen
100
Overzicht Dos Windows 95 – NT – 2000 Unix Linux
101
Deel 3: Internet
102
Overzicht Een beetje geschiedenis TCP/IP Email WWW - Webbrowser FTP
Toekomst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.