Download de presentatie
GepubliceerdHugo Dekker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Empowerment en vraagsturing in de zorg
Perle Vancompernolle
2
Auteur Tine Van Regenmortel
Psychologe en onderzoeksleider “ Armoede en maatschappelijke integratie” aan Hoger Instituut voor Arbeid van de K.U. Leuven.
3
Definitie Empowerment: Een proces van versterking waarbij individuen, organisaties en gemeenschappen greep krijgen op de eigen situatie en hun omgeving en dit via het verwerven van controle, het aanscherpen van kritisch bewustzijn en het stimuleren van participatie.
4
Empowerment =versterkingsproces
Empowerment is geen individueel proces Empowerment is een meerlagig concept waarbij het individueel welzijn van personen verbonden is met de bredere sociale en politieke context
5
Empowerment = krachtenperspectief met relatie als fundament
Niet mee gaan in hulpeloosheid MAAR actief en creatief zoeken naar lichtpuntjes Streven naar de minst ingrijpende hulpverlening Goede relatie hulpverlener /hulpvrager
6
Empowerment = krachtenperspectief op meerdere niveaus
Niet alleen individuele relatie Hulpverlener/hulpvrager Ook krachten putten uit groepswerk met: Ervaringsdeskundigen Buurten, gemeenschappen Overheidsmaatregelen
7
Vraagsturing in de zorg
De wensen, behoeften en dialoog staan centraal Geen vraagsturing maar dialoogsturing Hulpverlener begeleidt de hulpvrager de gewenste kwaliteit van leven te ontdekken
8
Conclusie Empowerment en vraagsturing in de zorg zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar.
9
Vraagsturing moet een plaats krijgen binnen de visie van het empowerment en omgekeerd.
10
Bronnen Van Regenmortel, T. (2007). Empowerment en vraagsturing in de zorg: onlosmakelijk verbonden? Tijdschrijft voor Welzijnswerk , (sd). Opgeroepen op november 11, 2011, van (sd). Opgeroepen op november 11, 2011, van
11
BEDANKT VOOR UW TIJD OM DIT TE LEZEN.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.