De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De rol van milieuorganisaties als aanjager van vernieuwing Sible Schöne WNF 12 juni 2003.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De rol van milieuorganisaties als aanjager van vernieuwing Sible Schöne WNF 12 juni 2003."— Transcript van de presentatie:

1 De rol van milieuorganisaties als aanjager van vernieuwing Sible Schöne WNF 12 juni 2003

2 Stelling “In 2010 is alle autobrandstof klimaatneutraal”

3 Klimaatverandering een van de prioriteiten WWF Doelstelling is tweeledig: –Beperking uitstoot –Ontwikkel aanpassingsstrategie voor de nu al onvermijdelijke klimaatverandering Strategie –Bewustwording –Voorbeeldprojecten (partnerships) –Beleidsvernieuwing

4 WWF: goede ideeën verder helpen Groene stroom –Energiebedrijven –Overheid (belasting, openstellen groene markt) Kyoto Protocol –Ambtenaren –Wetenschap –Rol Nederland groot

5 WWF: goede ideeën verder helpen Maatschappelijke steun voor CO 2 -opslag –VROM –Wetenschap –Sector Win-win Gaswinning (vgl. grind, klei) –Sector –Ambtenaren –Politiek begrijpt er niets van Energiezuinig bouwen

6 Energy efficient housing: challenge for WWF-NL in 1995 Housing sector: 10% of national energy consumption Construction companies hesitant to improve energy efficiency Energy saving potential: 60% Government standard for energy efficiency not very strict Construction companies susceptible to endorcement from WWF 1,000,000 new houses to be built Opportunity to show and communicate a solution to climate change

7 WWF standard EPC ≦ 0,75 Comply with National Sustainable Building Criteria Solar energy Maximum use of FSC-certified wood Independent verification

8

9 1995-2001: 5 example-projects (200 houses) Realization 1998 – present: 18 follow-up projects (> 10,000 houses) Many related projects (>50,000 houses)

10 Follow up: scaling up and phase out WWF involvement A new hallmark: Similar standard Separate certification organization Developed together with housing developers Commitment: 1500 houses build within 3 years Endorsement WWF

11 Groei vraagt andere aanpak

12 Nieuwe kansen Veel scherper EU energiebesparingsbeleid in kader post-Kyoto onderhandelingen –Geloofwaardigheid onderhandelingspositie EU –Nederland cruciaal –Nieuwe coalitie N&M-organisaties

13 Nieuwe kansen Klimaatneutrale benzine –EU-richtlijn biobrandstoffen: 2% in 2005, 5% in 2010 Fischer-Tropsch diesel op basis houtachtige gewassen is cruciaal Transitieproject moet concreet worden Hoe duurzaam wil Shell worden –Klimaatgecompenseerde benzine Koppeling aan CDM, additoneel aan Kyoto Euro 0.03/liter belastingvrijstelling is genoeg

14 Stelling “In 2010 is alle autobrandstof klimaatneutraal”


Download ppt "De rol van milieuorganisaties als aanjager van vernieuwing Sible Schöne WNF 12 juni 2003."

Verwante presentaties


Ads door Google